بررسی چالشهای ترویج علم در ایران در دومین روز جشنواره علمی دانشجویی روز علم در دانشگاه تهران
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی، در دومین روز برگزاری جشنواره علمی دانشجویی روز علم در خدمت صلح و توسعه که به همت انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، چالشهای ترویج علم در ایران، در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران به بحث و بررسی گذاشته شد.
در نشست چالشهای ترویج علم در ایران با حضور دکتر اکرم قدیمی، رئیس انجمن ترویج علم ایران و دکتر عرفان خسروی، پژوهشگر و مروج علم به سخنرانی پرداختند.
در این نشست، دکتر قدیمی، به بیان برخی چالشها در این عرصه پرداخت و گفت: «سیستمهای ناهماهنگ، متنوعنبودن روشها، عدم احساس نیاز به ضرورت ترویج علم در بین سیاستگذاران و نبود ردیف بودجه مستقل در زمینه ترویج علم از جمله این چالشهاست».
وی با طرح این بحث که چند دهه از مطرح شدن موضوع ترویج علم در ایران میگذرد و همواره فعالیتهای داوطلبانه در ترویج علم بیشتر مورد توجه بوده است، اظهار کرد: «یکی از راهکارهای مقابله با چالشهای حاصل از ناآگاهی درباره این موضوع اجرای برنامههای ترویج علم است که این نیازمند آموزش، همبستگی و باور و امید به بهبود جهان است».
رئیس انجمن ترویج علم ایران با بیان اینکه ترویج علم یک پارادایم است و باید نقاط ضعف و کاستیهای آن تحلیل شود، ادامه داد: «ترویج علم که از آن با عناوینی همچون درک عمومی از علم، عمومیسازی علم و همگانیسازی آن یاد میشود، در حقیقت فعالیتی در حیطه عمومی است که نهادهای مختلفی اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آن مشارکت میکنند».
به گفته وی ترویج علم در دهه ۹۰ میلادی از مفهوم صرف به فرایند تبدیل شد و این فرایند سه مرحله شامل درک علم، پذیرش و مشارکت در آن است که در کشورهای پیشرفتهتر اجتماعی شدن علم و مشارکت مردم نهادینه شده است».
وی تقویت باور و اعتقاد عمومی به همگانی کردن علم را ضروری خواند و گفت: ترویج علم در قرون ۱۸ و ۱۹ به چاپ دستاوردهای علمی و مشارکت دانشمندان و نخبگان محدود میشد، اما امروزه رسانهها، نخبگان، دانشگاه و مدارس از جمله نهادهایی هستند که وظیفه ترویج علم را برعهده دارند و این موضوع با بهکارگیری اشکال جدیدی از جمله راهاندازی فروشگاهها، پارکهای علمی، کنفرانسها و موزهها دنبال میشود».
قدیمی افزود: «ترویج علم ایران همزمان با آغاز به کار رادیو و قدم نهادن انسان به ماه شروع شد و با گذشت زمان ترویج علم مورد اقبال بیشتری قرار گرفت. ترویج علم در نهایت به توسعه جوامع میانجامد. اما در عین حال این موضوع با چالشهایی رو به روست که باید به آن پرداخت».
در ادامه این نشست، دکتر عرفان خسروی، دیرینهشناس، پژوهشگر و مروج علم درباره مفهوم ترویج علم در علوم پایه به سخنرانی پرداخت و با انتقاد از سخنان دکتر قدیمی درباره زمان آغاز ترویج علم در ایران، اظهار کرد: «بر خلاف خانم دکتر اعتقاد دارم ترویج علم در ایران از زمان فرستادن انسان به کره ماه و یا ورود رادیو به ایران نبوده، بلکه خیلی قبلتر در دوره قاجار و حتی قبلتر از آن در زمان ابنسینا این مقوله آغاز شده و این مروجان علم زندگی خود را وقف علم کردند».
وی به ورود علم به چرخههای عمومیسازی اشاره کرد و ادامه داد: «چالشی که در ایران وجود داشت، ترویج مفهوم علم با توجه به مفهومی بود که غربیها مطرح کردند. لفظ علم (Science) ) مفهوم مشخصی است و شامل علوم پایه و علوم محض میشود، اما در ایران به دیگر حوزهها هم اطلاق میشود. در حالی که در غرب وقتی صحبت از علم میشود، منظور علوم پایه است».
برای مشاهده متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید.
اخبار مرتبط:
جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در دانشگاه تهران برگزار میشود
جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم در دانشگاه تهران آغاز بهکار کرد
برگزیدگان جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم در دانشگاه تهران معرفی شدند
نظر شما :