دانشگاه تهران، برترین دانشگاه ایران در رتبه بندی شانگهای ۲۰۱۸

تعداد بازدید:۱۵۰۶۲
دانشگاه تهران در رتبه‌بندی شانگهای ۲۰۱۸ جایگاه برترین دانشگاه ایران را به خود اختصاص داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در جدیدترین رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه تهران توانست به عنوان تنها دانشگاهی ایرانی، در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، رتبه‌بندی منتشر شده در سال ۲۰۱۸ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان را پوشش می‌دهد. در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۸ دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و دانشگاه کمبریج به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیأت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه‌بندی شانگهای است که توسط شش شاخص ارزیابی می شوند.

معیار

شاخص‌ها

وزن

کیفیت آموزش

فارغ‌‌التحصیلان برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز

۱۰ درصد

کیفیت اعضای هیأت علمی

اعضای هیأت علمی برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز

۲۰ درصد

پژوهشگران پراستناد در ۲۱ حوزه موضوعی

۲۰ درصد

برونداد پژوهشی

مقالات منتشر شده در مجلات ساینس و نیچر

۲۰ درصد

مقالات نمایه شده در نمایه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی

۲۰ درصد

عملکرد سرانه

سرانه عملکرد علمی هر دانشگاه

۱۰ درصد

 

منابع گردآوری داده در این رتبه‌بندی شامل وب‌سایت‌های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها نیز از پایگاه استنادی ISI استخراج می‌شود.

در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۸ دانشگاه تهران مانند سال ۲۰۱۷ توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز توانست در سومین حضور خود در رتبه‌بندی شانگهای، جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در سال ۲۰۱۸ را کسب و جایگاه دوم کشوری را از آن خود کند.

از میان دانشگاه‌های ایرانی دارای رتبه زیر ۱۰۰۰، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه ۶۰۰-۵۰۱، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه تربیت مدرس در بازه ۷۰۰- ۶۰۱ و دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بازه ۸۰۰-۷۰۱، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز و دانشگاه تبریز در بازه ۹۰۰-۸۰۱ و دانشگاه علوم پزشکی ایران در بازه ۱۰۰۰-۹۰۱ قرار دارند.


( ۹۷ )

نظر شما :