بازدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۳ کد : ۵۷۹۴ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۲۷۸۸
مهندس محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بازدید و در نشست مشترک با مسئولان دانشگاه شرکت کرد.
بازدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، مهندس محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های مستقر در پارک در نشست مشترکی با مسئولان دانشگاه تهران گفت: «دانشگاه تهران ظرفیت مناسبی دارد که می‌توان از آن در جهت توسعه کشور بهره برد».

مهندس آذری جهرمی افزود: «مسئولان کشور هر میزان در دانشگاه‌ها سرمایه بگذارند طبیعتاً جز هزینه‌ها نخواهد بود بلکه سرمایه‌ای است که چند برابر آن به عرصه کشور باز می‌گردد. هر مجموعه‌ای که در دانشگاه پا می‌گیرد در اقتصاد کشور و رشد و ترقی آن نقش دارد».

وی با عنوان اینکه با تغییر دولت‌ها نقش و اثر مجموعه‌های دانشگاهی قابل جعل و تکذیب شدن نیست و فقط ممکن است اولویت‌ها جابه‌جا شود، خاطرنشان کرد: «ما با دو چالش بزرگ در کشور مواجه هستیم، بخشی از این چالش محدودیت منابع و چالش دیگر موضوع اشتغال است».

مهندس آذری جهرمی اضافه کرد: «دو اثر برای فناوری اطلاعات مطرح است، یکی توسعه زیرساخت‌ها و بخش دیگر به صورت مستقیم برای توسعه اشتغال است. شاخصی که برای ما قرار گرفته ایجاد سالانه یکصد هزار شغل است».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: «یک خلأ در کشور در زمینه توسعه ارتباطات وجود داشته، اما در حال حاضر به دلیل شاخص‌های توسعه ارتباطات، در کشور یک رشد قابل توجهی را ملاحظه می‌کنیم».

وی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگ‌ترین کاربردهای فناوری اطلاعات افزایش بهره‌وری در همه حوزه‌ها است، گفت: «با سرمایه‌گذاری‌هایی که از ابتدا تاکنون در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته بازاری به ارزش ۳۵ هزار میلیارد تومان ایجاد شده است که از این میزان پنج هزار میلیارد تومان به خزانه دولت تزریق می‌شود که یکی از منابع بودجه دولت به حساب می‌آید».

مهندس آذری جهرمی با عنوان اینکه تحول دیجیتال مبتنی بر فناوری است، تصریح کرد: «نخستین نشانه تحول دیجیتال در حوزه اقتصادی است اما آثار آن در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز رخ می‌دهد که اگر به ظرفیت تحول دیجیتال در کشور اعتماد کنیم و با نگرانی‌های فرهنگی با پیشرفت‌ها و دستاوردها مخالفت نکنیم، قطعاً اثر بی‌نظیری در کشور می‌گذارد».

وی از آماده شدن طرحی با همکاری شش دستگاه دولتی خبر داد و اظهار داشت: «با همکاری وزارت ارتباطات، کار، صنعت، علوم و سازمان امور استخدامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح کارآفرین آماده و به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه یکی از مفاهیم موجود در این طرح پارک اقتصاد دیجیتال است، گفت: «این پارک محیطی را برای ایجاد ظرفیت در مجموعه‌های فعال ایجاد می‌کند تا از مراحل رشد آنها حمایت شود».

مهندس آذری جهرمی با اشاره به اینکه حمایت‌های در نظر گرفته شده در این طرح شامل حمایت‌های بیمه‌ای، اعطای تسهیلات حمایتی، در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی، تأمین منابع مالی ارزان قیمت می‌شود، تصریح کرد: «اثر مهم تحول دیجیتال ایجاد رفاه در زندگی مردم است که با ایجاد اشتغال و ثروت‌آفرینی به‌دست می‌آید».

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه این سومین جلسه مشترک با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: «دانشگاه تهران ظرفیت بزرگی دارد و سیاست دانشگاه تهران این است تا این ظرفیت را در اختیار جامعه قرار دهد».

وی با اشاره به مفهوم دانشگاه کارآفرین و فعالیت‌هایی که پارک و علم و فناوری به عنوان نقطه اتصال انجام می‌دهد، افزود: «بخشی از مفهوم دانشگاه کارآفرین به هویت پارک‌‌ها و خدماتی که آنها به جامعه و فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهند، متصل می‌شود. تفکر ما بر این است که اگر شرکت‌های درون پارک شرکت‌های زایشی، محصول پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها باشند، ارزش افزوده بسیاری را به همراه خواهند داشت».

به گفته دکتر نیلی احمدآبادی یکی از سیاست‌های دانشگاه‌ها اتصال دستاوردها و فعالیت‌های دانشجویان ارشد و دکتری در جهت تجاری کردن این دستاوردها است، که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تحت عنوان شکوفایی ۱ و ۲ مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود از پروژه شهر دانش به‌عنوان طرحی مهم یاد کرد و گفت: «برای شهر تهران نمی‌توان یک هویت تعریف کرد، در حالی که بیشترین تعداد دانشجو و محقق در این شهر است و دانشگاه تهران از گذشته محیط اطراف خود و هم‌چنین کشور را تحت تأثیر قرار داده است. دانشگاه تهران با قرار گرفتن در قلب تجاری شهر تهران به همه زیرساخت‌های شهری اتصال دارد و نیازی به سرمایه‌گذاری مجدد در این زمینه نیست».

وی با عنوان اینکه اولین طرحی که در شهر دانش ایجاد خواهد شد، در حوزه IC و ICT است ، خاطر نشان کرد: «با توجه به آن مباحثی که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح است، اگر به زنجیره شهر دانش متصل شود اتفاق بزرگی را رقم خواهد زد. باید گفت که در کشور ظرفیتی معادل با شهر دانش نیست و هزینه‌هایی که تا کنون دولت برای توسعه این پروژه انجام داده باید به نحو مطلوب وارد چرخه اقتصاد شود».

دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: «درخواست ما این است که وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به‌عنوان عضو هیأت دولت و هم در جایگاه وزارتی که دارند، این طرح را پشتیبانی و حمایت کنند».

دکتر عباس زارعی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ابتدای این نشست ضمن ابزار امیدواری به توسعه همکاری مشترک با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای پارک علم و فناوری پرداخت.

وی پارک‌های علم و فناوری را به منزله حلقه واسط بین محیط‌های دانشگاهی و تحقیقاتی و محیط‌های تجاری، مراکز و شهرک‌های صنعتی توصیف کرد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ادامه ضمن بیان ارکان جهت‌ساز پارک علم و فناوری، تحول دانشگاه تهران به دانشگاه کارآفرین، تولد صنعت ملی از دانش ملی، کسب استقلال مالی دانشگاه و تحول اقتصاد ایران به اقتصاد دانش‌بنیان و مقاوتی را از اهداف پارک برشمرد.

دکتر زارعی با بیان اینکه برای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ماموریت‌هایی تعریف شده است، خاطر نشان کرد: «ایجاد نظام کامل نوآوری از دانشگاه تا بازارهای محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تمهید سامانه لازم برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان زایشی دانشگاه تهران و ثروت آفرینی برای دانشگاه از طریق ثروت تولید شده از شرکت‌های زایشی از جمله مأموریت‌های پارک است».

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی مرکز نوآوری و کارآفرینی پرداخت و اظهار کرد: «مرکز کارآفرینی در سال ۱۳۸۱ در جهت اجرای آیین نامه کاراد، به منظور ارتقا و توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه تهران تأسیس شده است که بر اساس سیاست‌های پارک، برگزاری برنامه‌های جوانه، رویش و شکوفایی بر عهده مرکز کارآفرینی قرار دارد».

دکتر علی محقر، معاون توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران نیز در بخش دیگری از این نشست به معرفی طرح شهر دانش پرداخت و این پروژه را ادامه طرح ساماندهی و توسعه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران توصیف کرد.

وی در ادامه با عنوان اینکه این طرح هویت جدیدی را برای شهر تهران به همراه خواهد داشت به بیان ضرورت‌ها و زمینه‌های توسعه این طرح پرداخت.

جدیدترین اخبار و اطلاعیه‌های دانشگاه تهران را در پیام‌رسان «ایتا» به نشانی UTPRNEWS@ دریافت نمایید.


نظر شما :