تأسیس مرکز شتابدهی و نوآوری و صندوق سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر در پردیس دانشکده‌های فنی

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۱ کد : ۵۶۸۴ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۹۰۳
مرکز شتابدهی و نوآوری و صندوق سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر دانشکده‌های فنی در فضایی حدود سه هزار و چهارصد متر مربع تأسیس می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، تفاهم‌نامه سه‌جانبه تأسیس مرکز شتابدهی و نوآوری پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، که با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، بین این پردیس و شرکت ایرانسل منعقد شده است، صبح یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران بین طرفین مبادله شد.

در ابتدای این مراسم دکتر ناصر سلطانی، رئیس پردیس دانشکده‌های فنی، با تشریح مقدمات عقد این موافقت‌نامه، با اشاره به جایگاه دانشکده فنی دانشگاه تهران، لزوم وجود چنین مرکزی را با هدف جهت‌دهی به تحقیقات استادان و ایده‌های دانشجویان ضروری برشمرد و آن را گامی در راستای تحقق فناورانه ایده‌های دانشجویان و استادان نخبه دانشکده فنی دانست.

رئیس پردیس دانشکده‌های فنی هم‌چنین با اشاره به اینکه معاونت علمی پیشتاز حمایت از تأسیس این مرکز بوده است، گفت: «این کار برای دانشجویان و استادان ضرورتی جدی و مهم بود، چراکه بسیاری از ایده‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردهای پایه علمی، به دلیل اینکه چنین مراکزی برای جهت‌دهی و حمایت از آنها وجود ندارد، عملاً عقیم می‌ماند و اینکه معاونت علمی در پیوند دادن این بخش‌ها به همدیگر نقش شایسته‌ای دارد، قابل تقدیر است».

دکتر ناصر سلطانی در پایان افزود: «تاسیس این مرکز در فضایی بالغ بر سه هزار و چهار متر مربع در پردیس دانشکده‌های فنی در حال انجام است».

مهندس علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل نیز در این نشست با اعلام اینکه ایرانسل از سال ۱۳۸۴ به دنبال طرح‌ها و پروژه‌های ویژه برای خلق ارزش افزوده مبتنی بر محتوا بوده است، گفت: «تاکنون ایرانسل صدها شرکت در این خصوص جذب و حمایت کرده و در زمینه تولید محتوا و خرید محتوا، کارهای کم‌نظیری را انجام داده است. بنابراین تجربه لازم برای همکاری‌هایی از این دست در ایرانسل بود، اما اینکه بتوانیم در این زمینه با دانشگاه تهران که یک دانشگاه جامع است همکاری کنیم، بسیار فرصت خوبی برای توسعه اینگونه فعالیت‌هاست».

مدیرعامل ایرانسل هم چنین ابراز امیدواری کرد ظرفیت این توافقنامه بتواند در سطح دانشگاه تهران توسعه بیشتری بیابد و موافقت‌نامه‌ها و همکاری‌های بیشتر را در پی داشته باشد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، در بخش پایانی این نشست، با اعلام اینکه دانشگاه تهران همواره آمادگی همکاری با صنعت را داشته است گفت: «متاسفانه الگوهای این ارتباط و همکاری در کشور ما چندان آماده و تعریف شده نیست. درواقع دانشگاه نمی‌داند باید چه کار کند که با صنعت ارتباط بیشتری داشته باشد. ما ظرفیت‌های فراوان داریم، دانشجویان مستعد، استادان مجرب و همه زمینه‌های آزمایشگاهی‌، فنی و تخصصی را داریم، اما صنعت اعلام آمادگی نمی‌کند که با دانشگاه که در همه جای دنیا محور این کارهاست، همکاری کند».

دکتر نیلی احمدآبادی افزود: «راه نجات کشور دیگر صنایع قدیمی وساخت سوله‌های بزرگ و... نیست، بلکه توسعه کشورها امروزه در قالب اشتغال مؤثر و خلق ارزش افزوده واقعی است و خوشبختانه ظرفیت کشور، برای این کار فراوان است».

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: «زمانی توسعه علمی در قالب انتشار مقاله معتبر تعریف می‌شد. همه دیدیم که چه رشد شتابناکی در این عرصه رخ داد و کشور چه اندازه در این خصوص اعتبار کسب کرد. اکنون نیز زمینه برای رشد و توسعه کسب و کارها فراهم است و تنها باید مشارکت بین دانشگاه و بخش‌های بیرونی اجرایی و صنعتی بیشتر شود تا این هدف محقق گردد».

در پایان این مراسم «تفاهم‌نامه همکاری تأسیس و توسعه مرکز شتابدهی، نوآوری و صندوق سرمایه‌‌گذاری خطر‌پذیر بین دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و ایرانسل» در حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس دانشگاه تهران مبادله شد.


( ۱ )

نظر شما :