انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران

۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۰:۵۵ کد : ۵۴۰۹ اخبار اخبار برگزیده اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۶۱۳۷
تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست مشترک هیأت رئیسه این دو دانشگاه به امضا رسید.
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در نشست مشترک هیأت رئیسه دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران که ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ در باغ موزه نگارستان برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری به امضای دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران رسید.
در ابتدای این نشست دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران ضمن خیر مقدم و با بیان اینکه این نخستین جلسه‌ای است که با حضور جناب آقای دکتر کریمی و برخی از اعضای هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌شود، گفت: «ما در سال یک تا دو بار جلسه مشترک با هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی داشته‌ایم، که جلسات مفید و مؤثری بوده و امید داریم که همچنان این جلسات به وقت خود تداوم داشته باشند».
دکتر خضری افزود: «در جلسه امروز به دو دستور جلسه مسئله طرح ساماندهی دانشگا‌ه‌ها و همکاری‌های علمی و دانشگاهی خواهیم پرداخت».
در ادامه این نشست رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جلساتی که با هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده بسیار ارزشمند بوده‌اند، گفت: «استنباط ما این است که این دو دانشگاه همچنان به لحاظ محتوایی یکی هستند. در یک برهه زمانی تصمیم گرفته شد تا این دو دانشگاه از یکدیگر تفکیک شوند، اما هر روز که می‌گذرد احساس نیاز یکی شدن این دو دانشگاه بیشتر بروز می‌کند».
وی با بیان اینکه همکاری‌های دو جانبه اتفاق‌های بزرگ‌تری را به‌همراه خواهد داشت، افزود: «هر دو دانشگاه به‌رغم اینکه امکانات و تخصص آنها تجزیه شده، اما باید اذعان کرد دانشگاه تهران در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنان معتبرترین دانشگاه است و دانشگاه علوم پزشکی تهران، هم با فاصله زیاد از دیگر دانشگاه‌های این حوزه در رتبه اول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است و این نشان می‌دهد که هر دو دانشگاه دارای وجه و جایگاه خوبی هستند و اگر یکی بودند امروز قطعاً در رده‌بندی‌های جهانی هم وضعیتی بهتری را داشتند».
دکتر نیلی احمدآبادی با تاکید بر اینکه کشور هم نیازمند همکاری بین این دو دانشگاه است و با مهم برشمردن فعالیت حوزه‌های آی تی، بایو و نانو و اهمیت ارتباط و اتصال این حوزه‌ها به یکدیگر تصریح کرد: «اگر در زمینه اجرایی بین دو دانشگاه فاصله ایجاد شده است، ولی به لحاظ همکاری‌های علمی با اعتقادی که در دو دانشگاه وجود دارد در این جهت می‌توانیم گام‌های مؤثری را برداریم».
رئیس دانشگاه تهران شهر دانش یا طرح ساماندهی را به‌عنوان موضوعی که منجر به وابستگی بیشتر دو دانشگاه شده است، توصیف کرد. به گفته وی این طرحی است که در صورت اجرا اتفاقات بزرگی را به همراه خواهد داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران نیز با عنوان اینکه من خود را دانشگاه تهرانی می‌دانم، گفت: «در یک دوره‌ای کشور به این نتیجه رسیده بود که تفکیک این دو دانشگاه صورت پذیرد، که نتیجه آن دو نوع برداشت و ارزیابی کار بوده است. به هر حال این تصمیمی است که در گذشته گرفته شده و ما هم امروز وارث آن هستیم».
وی در ادامه خاطر نشان کرد: «در شرایط سخت کنونی کشور شاید فکر کردن به برگشت و یکی شدن دو دانشگاه مشکل باشد. اما این جدایی نباید تأثیری بر روند همکاری فرهیختگانی که در هر دو دانشگاه هستند، بگذارد».
دکتر کریمی با بیان اینکه این دو دانشگاه باید بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شوند، افزود: «مطمئناً این همکاری نتایج پرباری را به همراه خواهد داشت و این همکاری‌ها می‌تواند در حوزه‌های مختلفی از جمله معاونت تحقیقات، بین الملل، دانشجویی و آموزش صورت گیرد».
هم‌چنین در این نشست دکترعلی محقر، معاون دانشگاه و رئیس سازمان توسعه و سرمایه گذاری دانشگاه تهران گزارشی را از روند اجرایی طرح شهر دانش ارائه داد و در ادامه هیات رئیسه دو دانشگاه به بیان دیدگا‌ها و نظرات خود در حیطه‌های مختلف از جمله زمینه‌های تحقیقاتی مشترک، بین‌الملل، دانشجویی، آموزشی، طرح و توسعه دانشگاه، فرهنگی و اجتماعی پرداختند.
در پایان نشست تفاهم‌نامه‌ای با هدف توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری، رفاهی، فرهنگی، دانشجویی و بین‌المللی با استفاده از ظرفیت‌های طرفین بین دو دانشگاه منعقد شد.
بهمره‌مند شدن از امکانات طرفین در زمینه‌های پژوهشی و فناوری در قالب امکانات ارتباطات بین‌المللی، آزمایشگاهی، تجهیزاتی و...، ارائه خدمات کتابخانه‌ای بر اساس ظرفیت طرفین، توسعه همکاری‌های مشترک در قالب هسته‌ها و گروه‌های غیر پزشکی، ایجاد ارتباط علمی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی، همکاری پژوهشی در قالب طرح‌های تحقیقاتی مشترک و راهنمایی پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی با توافق طرفین و توسعه تحقیقات بین‌رشته‌ای و تأسیس موسسات پژوهشی و آموزشی مشترک از جمله موضوعات و زمینه‌های همکاری تفاهم‌نامه منعقده است.


( ۱ )

نظر شما :