رئیس جدید مدیریت برنامهریزی و نظارت آموزشی دانشگاه تهران معرفی شد
به گزارش روابطعمومی دانشگاه تهران، در این مراسم دکتر حسن ابراهیمی، بهعنوان رئیس جدید مدیریت برنامهریزی و نظارت آموزش معرفی و از زحمات دکتر فرزانه شمیرانی تقدیر بهعمل آمد.
دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن گفت: «خداوند را شاکریم که در کنار نعمتهای بیشماری که عطا کرده، نعمت کار کردن در دانشگاه تهران را نیز به ما داده، که این نعمت بسیار بزرگی است و باید شکرگزار آن باشیم».
وی افزود: «یکی از کمیتههایی که در وزارت علوم مسئولیت آن را دارم کمیته شکایت از اعضای هیات علمی است. دانشگاه تهران با توجه به وسعتی که دارد و با داشتن بیش از دو هزار هیات علمی حداقل پرونده ارجاعی را در این کمیته دارد و این به مجموع توانمندیهایی که در درون این دانشگاه است، باز میگردد».
معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما گاهی واژه ستاد و صف را بهکار میبریم، گفت: «این تعبیر درستی نیست بیان این واژهها منجر به ایجاد سد میشود، درواقع ما چیزی تحت عنوان ستاد و صف نداریم. از شخص رئیس دانشگاه تا سایر مدیران ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با مجموعه بدنه دانشگاه در سطوح مختلف دارند و این جلسهای که در آن حضور داریم جلوهای از توانمندی همکاران است و حضور سرکار خانم دکتر شمیرانی در این پست و همکاران ایشان توانسته ظرفیت و قابلیت دانشگاه را نشان دهد».
دکتر حسینی با اشاره به اینکه حوزه مدیرت برنامهریزی و نظارت آموزشی از حوزههای بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: «در سال اولی که بنده در این سمت قرار گرفتم در دو فراخوان جذب هیات علمی حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نفر متقاضی داشتیم، که البته همه خود را محق میدانستند. با نظر به اینکه اکثر آنها توانمندی لازم را داشتند اما در مقابل ظرفیت دانشگاه هم محدود بود، باید اذعان کرد اگر ۱۰ درصد این متقاضیان هم به تصمیم هیات جذب اعتراض میکردند، فقط پاسخگویی به همین یک مورد، مدیریت سنگینی را میطلبید».
وی تصریح کرد: «در حوزه برنامهریزی و نظارت با محدودیتهایی در برنامهریزی آموزشی مواجهایم، اما با گزارشی که خانم دکتر شمیرانی ارائه دادند ما شاهد رشد خوبی در این زمینه هستیم. در بحث گسترش و ایجاد رشتههای جدید ما موضوع مهمی را پیشرو داریم، در سالهای اخیر سیاست دانشگاه در حوزه ایجاد رشتههای بین رشتهای است».
معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه گفت: «ما تا کنون خروجی درستی از بحث آمایش رشتهها نداشتیم دانشگاهها به سمت ایجاد رشتههای جدید رفتهاند اما هیچگاه رشتهای را منسوخ نکردهاند، در خیلی از حوزهها میشود رشتهها را تجمیع کرد».
دکتر حسینی در پایان سخنان خود عنوان کرد: «من تقدیر و تشکر میکنم از تمام کسانی که در حیطه ماموریتهای بزرگی که به حوزه آموزش سپرده شده تلاش میکنند، بهویژه امروز از خانم دکتر شمیرانی قدردانی میکنم که خالصانه زحمت کشیدند. آقای دکتر ابراهیمی هم تجربه کار در حوزه آموزش را دارند و با دقتنظر هستند و برای ایشان هم در سمت جدید آرزوی توفیق دارم».
دکترفرزانه شمیرانی، رئیس پیشین مدیریت برنامهریزی و نظارت آموزشی نیز در این مراسم ضمن تشکر از همکاران این حوزه، گزارشی از عملکرد وفعالیتهای انجام گرفته ارائه کرد و گفت: «در قسمت برنامهریزی در این سه سال اخیر ۱۵۵ مورد بازنگری انجام گرفته و همچنین ۶۲ جلسه شورای برنامهریزی و نظارت آموزش برگزار شده است. در بخش ترجمه درسی، ما توانستیم اکثریت عنوانهای درسی را به زبان انگلیسی ترجمه کنیم».
وی افزود: «در بخش سنجش و نظارت، اتوماسیون تعیین ظرفیت راهاندازی شده است. در حوزه ارزشیابی اعضای هیات علمی که خیلیها معتقد بودند این ارزشیابیها صحیح نیست، ما کمیتههای زیادی برگزار کردیم و مطالعاتی در این زمینه انجام شد و ارزشیابیهای اعضای هیات علمی مجدد مورد بازنگری قرار گرفت».
دکتر شمیرانی بارگذاری برنامههای درسی را بهعنوان یکی از کارهای مهم انجام گرفته توصیف کرد و گفت: «در گذشته برنامهها در شورا بررسی میشد ولی هیچ نظارتی بر نحوه اجرای آن نبود در حال حاضر حدود دو هزار و ۴۰۰ برنامه درسی در سیستم جامع آموزش بارگذاری شده است».
رئیس پیشین مدیریت برنامهریزی و نظارت آموزشی، اضافه کردن ثبت و مشخصات دروس و نام استادان برای اعمال نظارت، اعلام جلسات دفاع برای نظارت بر آنها، سیستم نظارت بر سامانه حق التدریس استادان، ثبت نمرات و قفل آنها، برگزاری جشنواره آموزش سال ۹۵ و ۹۶، برگزاری دومین همایش ملی آموزش عالی و تدوین دستورالعمل حقالتدریس و بازنگری آن را از جمله کارهای صورت گرفته برشمرد.
وی در ادامه تصریح کرد: «در بخش امور اعضای هیات علمی در ابتدای کار حدود چهار هزار پرونده در نوبت جلسه قرار داشت که با همفکری همکاران توانستیم راهکارهایی را پیدا کنیم تا زمان رسیدگی به پروندهها کاهش پیدا کند، که یکی از این راهکارها افزایش تعداد جلسات بود که در مجموع ۱۱۱ جلسه را برگزار کردیم که در این راستا پنج هزار ۵۵۷ پرونده مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدایی که من در این سمت قرار گرفتم ۳۶۵ روز طول میکشید تا یک پرونده در دانشگاه به جواب برسد اما در حال حاضر این روند به ۱۹۴ روز کاهش یافته است».
دکتر حسن ابراهیمی، رئیس جدید مدیریت برنامهریزی و نظارت آموزش با بیان اینکه من هم به سهم خود خشنودم از اینکه برای بار دوم توفیق پیدا کردم به حوزه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی بپیوندم، گفت: «آمارهایی که از سوی خانم دکتر شمیرانی ارائه شد نشان دهنده زحمات انجام شده در این حوزه است».
وی در ادامه با بیان نظرات، دیدگاهها وبرنامههای خود در حوزه مدیریت برنامهریزی و نظارت آموزشی به بحث ارزشیابی استادان و بازنگری دروس اشاره کرد و افزود: «با مشارکت مرکز ارزیابی دانشگاه باید بتوانیم به آن چیزی که هدف واگذاری ارزیابی وبازنگری از سوی وزارتخانه به دانشگاها بوده، دست یابیم».
رئیس جدید مدیریت برنامهریزی و نظارت آموزشی خاطر نشان کرد: «یکی از اهداف بازنگری برنامههای درسی این است که با حذف برخی از برنامهها نیازهای جامعه برآورده و مشکلات جامعه رفع شود، در بسیاری از رشتهها فارغالتحصیلانی به بازار عرضه میشود که جایی برای اشتغال ندارند».
به گفته دکتر ابراهیمی آنچه بهعنوان نظارت در حال تحقق است به معنای واقعی کلمه نیست و ما فاصله زیادی با بحث نظارت داریم. وی همچنین با اشاره به سامانه هوشمند در زمینه اجرای و ایجاد رشتهها گفت: «از این طریق رصد کردن از سوی دانشکدههای متقاضی بهراحتی میتواند انجام شود».
رئیس جدید مدیریت برنامهریزی و نظارت آموزش در پایان تصریح کرد: «آن چیزی که در بازنگری آئین نامه استخدامی دانشگاه مطرح و مورد تاکید قرار گرفته این است که عضو هیات علمی نباید تقاضای ترفیع و یا ارتقاء کند، بههمین ترتیب انتخاب عضو هیات علمی نمونه، برجسته، ممتازی و مانند اینها کارهایی است که حوزه ما باید انجام دهد و در این راستا با کمک مرکز فناوری و اطلاعات دانشگاه میتوانیم این بخش را راهاندازی کنیم».
نظر شما :