دیدار رئیس دانشگاه تهران با فعالان علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این نشست دیدگاههای خود را درباره فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و علمی دانشجویان مطرح و از تلاش دانشجویان برای ایجاد فضایی پرنشاط و امید بخش در محیط دانشگاه قدردانی کرد.
وی با تاکید بر اهمیت کار فرهنگی در دانشگاه گفت: «موضوع فرهنگ در دانشگاه برای ما موضوعی جدی است و وظیفه خود میدانیم از دانشجویانی که در این زمینه فعالیت میکنند حمایت و قدردانی کنیم».
رئیس دانشگاه تهران خلاقیت و روحیه نقادانه را از خصایص دانشجویان توصیف کرد و افزود: «یکی از راههای رسیدن به دانشگاه و دانشجوی کارآفرین، تقویت خلاقیت و روحیه نقادی در دانشجویان است. بهتر آن است که مسئولان دانشگاه اشکالات را از زبان خود دانشجویان بشنوند، نه کسانی که در نقد خود واجد صداقت و دلسوزی نیستند».
دکتر نیلی احمدآبادی خاطر نشان کرد: «خوشبختانه تشکلهای دانشجویی ما ارتقای خوبی پیدا کردهاند، امروزه دانشجویان ما در تشکلها دغدغههای بالاتر از فعالیتهای روزمره خود دارند. نگاهشان ملی و بینالمللی شده و در گفتار خود به همه ابعاد دانشگاه توجه دارند».
وی، با تبیین اهمیت نقش دانشگاه در جامعه افزود: «باید روحیه کار جمعی و گروهی و رابطه با جامعه را در دانشجویان تقویت کنیم. انتظار از دانشگاه این است که بیشتر در جامعه تأثیرگذار باشد نه اینکه مدام از آن تأثیر بگیرد. در همین رابطه باید توانمندسازی دانشجویان در دستور کار جدی دانشگاهها قرار گیرد؛ آنچنان که در برنامه توسعه سوم دانشگاه بحث ترویج مسئولیتپذیری اجتماعی بهعنوان یک اصل مهم مورد توجه دانشگاه تهران قرار گرفته است. این مسئولیتپذیری اجتماعی میتواند موجب شکستن فضای ناامیدی شود».
رئیس دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود به لزوم کار یکپارچه در دانشگاه اشاره کرد و گفت: «ما باید از کارهای متفرق پرهیز و به گونهای عمل کنیم که تمام کارها در بخشهای مختلف آموزشی، پژوهشی و فعالیت تشکلها به یک خروجی واحد منجر شود. تشکلهای دانشجویی باید با هم ارتباط داشته باشند و نیز با سیستم آموزشی و پژوهشی دانشگاه مرتبط شوند».
دکتر نیلی احمدآبادی ادامه داد: «امروز روزگار کارهای مشترک و بین رشتهای است. متأسفانه برخی گروههای آموزشی ما دور خودشان دیواری کشیده و ارتباط خود را با سایر بخشها محدود کردهاند. یکی از شقوق بینالمللی سازی، برداشتن مرزهاست؛ مرزهای جغرافیایی و مرزهای علمی».
وی تصریح کرد: «برخی اوقات ترجمهها و برداشتهای غلط باعث شده که موضوع کارآفرینی بهغلط با تجاریسازی و کالاییسازی دانشگاه اشتباه گرفته شود. ما به دنبال دانشگاهی هستیم که بتواند مشکلات جامعه را حل کند و از سویی با درآمد حاصل از این اقدام بر ارتقای کیفی آموزش و پژوهش در دانشگاه بیفزاید. تجربه دانشگاههای بزرگ و معتبر ثابت کرده اگر این فرایند درست و هوشمندانه انجام شود، نه تنها از اعتبار دانشگاه نمیکاهد، بلکه به ارتقای آن هم کمک میکند. مسئولیت اجتماعی و رابطه با جامعه با سوداگری متفاوت است. از نظر ما سوداگری در دانشگاه جایی ندارد».
رئیس دانشگاه تهران در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از حساسیت دانشجویان نسبت به مسائل دانشگاه توضیحاتی را درباره طرح توسعه دانشگاه ارائه کرد و بر لزوم برگزاری دورههای آموزشی تخصصی برای مدیران دانشگاه در جهت ارائه خدمات با کیفیت به دانشجویان تاکید کرد و افزود: «یادتان باشد که در هر مقطعی شما، خود بخشی از حل مسئله هستید. کمک شما به مدیریت دانشگاه میتواند کارساز باشد و مدیران را در حل مشکلات کمک کند».
دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه نیز گزارشی را از فعالیتهای یک ساله حوزه فرهنگی دانشگاه ارائه کرد.
وی ضمن ابزار خوشحالی از توفیقات تشکلهای دانشجویی، پرداختن به برنامههای زیربنایی و بلندمدت را یکی از رویکردهای جدی این معاونت عنوان کرد و افزود: «ما هم به برنامههای جاری توجه داریم و هم به اینکه بتوانیم زیرساختهای فرهنگی دانشگاه را تقویت کرده و فضای مناسبتری را به آیندگان تحویل دهیم».
وی، حمایت از ۲۳۰ طرح در انجمنهای علمی، ۱۴۰ طرح در کانونهای فرهنگی، ۳ طرح بین المللی و ۳ طرح ملی، ایجاد سامانه نشریات دانشجویی، انجام طرح مالی جدید حمایت از نشریات دانشجویی، صدور مجوز برای ۴۷ نشریه دانشجویی، برنامهریزی برای برگزاری انتخابات انجمنهای علمی دانشجویی و کانونهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی در اردیبهشت ۱۳۹۷ بهصورت الکترونیکی را از جمله کارهای صورت گرفته در معاونت فرهنگی برشمرد.
معاون فرهنگی دانشگاه همچنین توجه به تصویب قوانین حمایتکننده از فعالیت تشکلهای دانشجویی را از دیگر اقدامات این معاونت دانست و گفت: «خوشبختانه با حمایت رئیس و هیئت رئیسه دانشگاه کار تدوین و پیگیری تصویب آئیننامهها و دستورالعملهایی مانند آئیننامه استاد مشاور انجمنهای علمی دانشجویی، آئیننامه استاد مشاور فرهنگی، آئیننامه اعطای امتیاز «نشریه حرفهای» به نشریات برتر دانشجویی، دستورالعمل اجرایی اردوهای دانشجویی، دستورالعمل جشن دانشآموختگی دانشگاه و دستورالعمل دورههای آموزشی نشریات دانشجویی، به انجام رسیده است».
دکتر سرسنگی در پایان سخنان خود با قدردانی از فعالیتهای ثمربخش دانشجویان در انجمنهای علمی، کانونها و نشریات دانشجویی، تقویت کمی و کیفی تشکلهای دانشجویی، افزایش مشارکت دانشجویان در تشکلهای دانشجویی، توانمندسازی و افزایش مهارتهای تخصصی دانشجویان در جهت آمادهسازی برای ورود به بازار کسب و کار، ترویج مسئولیتپذیری اجتماعی و اخلاق حرفهای، فرهنگسازی در جهت تحقق دانشگاه سبز، ترویج علم و فناوری در سطح جامعه در راستای ارتباط دانشگاه با جامعه، استفاده بیشتر از نقش تربیتی اعضای هیأت علمی در فعالیتهای فرهنگی دانشگاه و بهرهگیری از شخصیتهای علمی، فرهنگی و دینی بیرون از دانشگاه در گسترش و تعمیق فعالیتهای فرهنگی، حمایت از تولیدات فرهنگی فاخر دانشگاهیان و توانمندسازی کارشناسان فرهنگی دانشگاه را جز اولویتهای برنامهای این معاونت در سال آینده عنوان کرد و از راهاندازی کیوسک نشریات دانشجویی در آینده نزدیک خبر داد.
در این جلسه که با حضور جمعی از دانشجویان فعال در انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی و نشریات دانشجویی برگزار شد، نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی انتقادات، نظرات و دیدگاههای خود را در رابطه با مسائل مختلف دانشگاه و بهویژه فعالیتهای فرهنگی ابراز داشته و از رئیس دانشگاه خواستار تسهیل هر چه بیشتر زمینه فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و علمی دانشجویان شدند.
نظر شما :