نخستین همایش بین‌المللی گفتگوهای فرهنگی آسیایی در دانشکده مطالعات جهان

۲۵ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۴۶ کد : ۵۱۲۸ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۲۵۷۴
نخستین همایش بین‌المللی گفتگوهای فرهنگی آسیایی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
نخستین همایش بین‌المللی گفتگوهای فرهنگی آسیایی در دانشکده مطالعات جهان

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، دبیرخانه دائمی گفتگوهای فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، نخستین همایش بین‌المللی گفتگوی فرهنگی آسیایی را با حضور شخصیت‌های علمی و فرهیخته دانشگاهی، چهره‌های فرهنگی و متفکران برجسته آسیا در روزهای ۲۴ و ۲۵ دی ۱۳۹۶ به‌منظور تقویت تفاهم و توسعه همکاری‌های آسیایی و مقابله با تهدیدهای فزاینده خشونت و افراطی‌گری برگزار کرد.

در مراسم افتتاحیه که ۲۴ دی ۱۳۹۶ به میزبانی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در تالار حنانه این دانشکده برگزار شد شش سخنران حضور داشتند که نخست، خانم دکتر حمیده مولایی، دبیر علمی همایش و استادیار گروه مطالعات جنوب و شرق آسیا و اقیانوسیه دانشکده مطالعات جهان، ضمن خیرمقدم به حاضران در همایش، هدف اصلی برپایی این همایش را گفتگو میان ملل آسیایی و تبادل فرهنگ و زبان، و معرفی ریشه‌های فرهنگی مشترک اعلام کرد.

در این مراسم دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس همایش و رئیس دانشکده مطالعات جهان، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش به نقش گفتگو در زندگی فردی و اجتماعی در رفع ابهام و نفرت اشاره کرد و گفت: «فاجعه هیروشیما و ناکازاکی حاصل تصویر نادرستی بود که آمریکا از ژاپن در جهان ایجاد کرده بود. گفت‌وگو دنیایی منطقی و بدون جنگ را در برابر دنیای سرمایه‌داری فروش اسلحله و رونق‌بخش اختلاف و منازعه به ارمغان خواهد داشت».

دکتر عاملی جایگزینی «گفتگوی مؤثر» را به‌جای «گفتگوی رسمی و اداری» پیشنهاد کرد و افزود: «در گفت‌وگوی رسمی و اداری چیزی عنوان می‌شود که رضایت طرف مقابل را در پی داشته باشد و لزوماً منشأ تأثیر نیست». رئیس همایش در ادامه سخنان خود به پتانسیل مهم آسیا به لحاظ جمعیت و توان اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: «منطقه شرق آسیا و جنوب‌شرق آسیا منطقه‌ای پرظرفیت و برخوردار از ۴۰ تریلیون تولید ناخالص ملی است که بالاترین ظرفیت منطقه جهان است و با داشتن نزدیک به دو میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت یک‌سوم منابع مالی و انسانی جهان را به خود اختصاص داده است و اقتصادهای مهم کشورهای جهان یعنی اقتصاد دوم، سوم و چهارم جهان متعلق به کشورهای این حوزه مهم جغرافیایی و سیاسی و فرهنگی است. این منطقه مهم همچنین از میراث تمدنی بزرگ برخوردار است که می‌تواند نگاه غرب به شرق و مرکز یافتن آسیا را در جهان دنبال کند».

دکتر عاملی اضافه کرد: «ما در جهان دوفضایی‌شدن فرهنگ‌ها زندگی می‌کنیم و به‌دلیل بزرگ‌بودن و گسترده‌بودن فضای دوم شاهد تأثیرات آن بر فرهنگ‌های ملی هستیم. در واقع ما با «همه همسایه‌شدن جهان» مواجه شده‌ایم و این همسایگی باید قاعده‌مند باشد و بر مبنای تبادل موقعیت رعایت حقوق همگان و حفاظت از استقلال فرهنگی ملت‌ها و تعریف حوزه‌های مشترک جهانی تدبیر شود. باید تلاش کنیم فضای دوم را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که موجب چندرگه‌ای‌شدن فرهنگ‌ها در عرصه ملی نشود. با ورود به جهان تحت وب مرزها و محدودیت‌های جغرافیایی کم‌رنگ می‌شود و با یک ارتباطات بدون نویز و بدون محدودیت‌های ملی مواجه می‌شویم».

برای مشاهده متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید.


نظر شما :