اولین نشست تخصصی مدیران هسته‌های گزینش در دانشگاه تهران برگزار شد

۱۸ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۵۰ کد : ۵۰۹۸ اخبار اخبار علمی-فناوری
تعداد بازدید:۲۴۶۸
اولین نشست تخصصی مدیران هسته‌های گزینش کارکنان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،‌۱۸ دی ۱۳۹۶ به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد.
اولین نشست تخصصی مدیران هسته‌های گزینش در دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این نشست که به مناسبت سالگرد صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) جهت تشکیل گزینش برگزار شد، دکتر سید احمد رضا خضری، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، با بیان اینکه کار گزینش از اهمیت و حساسیت فراوانی برخوردار است، گفت: «بحث گزینش کارکنان در دانشگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نهاد یک کشور جایگاه و اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد».

وی با اشاره به رویکرد امام (ره) و رهبری درباره اهمیت و جایگاه بسیار بلند و رفیع دانشگاه به‌عنوان یک نهاد تاثیرگذار در جامعه و آینده کشورافزود: «در بیانات این بزرگان نکات بسیار مهمی وجود دارد که همه ما می‌توانیم به آنها رجوع کنیم. این سخنان یادآوری می‌کند که شما در مسند و مصدری نشسته‌اید که مهم‌ترین امانت یک کشور و درگاه ورود انسان‌هایی که می توانند در این نهادها منشا اثر قرار بگیرند در دستان شما قرار گرفته است».

مشاور رئیس دانشگاه خاطر نشان کرد: «مفهوم گزینش ممکن است از منظر ناظران بیرونی تصورات چندان خوبی ایجاد نکند. اما باید اذعان کرد که افرادی که در این جایگاه قرار می‌گیرند به عنوان خط‌شکنانی هستند که ممکن است همه خوبی‌ها و یا بدی‌ها از بیرون متوجه آنها شود اما آنها فداکارانی هستند که اگر جایگاه واقعی خود را بدانند و وظایف خود را به درستی انجام دهند، می‌توانند در این زمینه تأثیر واقعی خود را بر جای بگذارند».

دکتری خضری در ادامه با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها در آینده کشور و هم‌چنین تاثیر آموزش عالی بر تحولات علمی، اخلاقی و فرهنگی جامعه عنوان کرد: «گزینش یک نیروی متخصص و متعهد برای ورود به این نهادها از اهمیت بسیاری برخوردار است. کسانی که در این مسند نشسته‌اند، در واقع در یک دادگاه تعریف ناشده و بدون نام قرار گرفته‌اند. دادگاهی که باید قاضی آن با تمامی شواهد و مدارکی که در مورد یک فرد به دست آورده، داوری کند. طبیعی است کسی که در مسند گزینش نشسته درباره زندگی و آینده شغلی یک فرد تصمیم‌گیری می‌کند».

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران افزود: «با توجه به نکات یاد شده باید اذعان کرد که این شغل از حساسیت و اهمیت فراوانی برخوردار است. اما در کنار این حساسیت لازم است تا با یکسری از دغدغه‌ها، الزامات، ضروریات اخلاقی، حقوقی و انسانی همراه شود، تا بتواند اثر مثبت خود را در یک نهاد بگذارد. طبیعتاً رعایت عدالت، انصاف و همه موازین اخلاقی و حقوقی از الزامات این کار است. کسی که در مسئولیت گزینش قرار گرفته نسبت به دستگاه مربوط، آینده کشور وآْینده دانشگاه‌ها وهم‌چنین در برابر حقوق افراد مسئول است و باید پاسخگو باشد و اگر خدای ناکرده تصمیمی نادرست و ناروا در مورد شخصی بگیرد ممکن است تمام زندگی و آینده شغلی و کاری او را تحت تاثیر قراردهد».

وی با یادآوری اینکه نظام و کشور ما در مسیر شایسته‌گزینی و انتخاب بهترین‌ها گام برمی‌دارد، گفت: «خوشبختانه اینگونه افراد در جامعه ما کم نیستند و عموم مردم کشور ما افرادی وظیفه شناس، اخلاقی، وطن‌دوست و نظام‌دوست هستند بنابراین جذب حداکثری باید در دستور کار ما قرار داده شود. اگر ایرادی در کار افراد وجود دارد باید بکوشیم با روش درست و انسانی و اصلاح گرانه که سنت و سیره پیامبر بزرگوار ما بوده است، آنها را اصلاح و جذب کنیم تا این افراد هم بتوانند برای کشور مفید واقع شوند».

دکتر خضری تصریح کرد: «اگر بخواهیم با رفتارهای سلیقه‌ای، گزینش‌های حزبی، فردی و گرایشی عمل کنیم و افرادی را جذب کنیم که در واقع در مسیری که ما دوست داریم باشند طبیعتاً با این کار خیانت و ضربه به نظام وارد کرده‌ایم. گزینش درست با جناح، گروه، قومیت و سلایق جنسیتی و فردی سازگاری ندارد. ما باید در مجموع بسنجیم که آیا این فرد برای نظام و کشور مفید است یا خیر. کشور ما از نظر قومی، زبانی و حزبی یک کشور متنوع است و این تنوع برای کشور ما یک فرصت است و باعث شده ما از حداکثر ظرفیت‌های موجود در کشور بهره‌مند شویم».

مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی در پایان سخنان خود گفت: «کار گزینش با آینده کشور و نظام و دانشگاه‌ها ارتباط پیدا می‌کند و می‌تواند مسیر آنها را تعیین کند و به منزله یک جهاد و مبارزه نرم است. به شرط آنکه الزامات و تعهدات را نیز رعایت کنیم. امیدوارم این امر را کارگزاران گزینش با توجه به مسئولیت خطیری که بر عهده دارند، در نظر بگیرند».

دکتر محمد رضائیان، رئیس مرکز گزینش هیأت علمی و کارکنان دانشگاه تهران در آغاز این نشست ضمن خیرمقدم و هم‌چنین بزرگداشت سالروز ۱۹ دی ماه به عنون شروع اولین حرکت پرتلاش نهضت انقلاب اسلامی طی سخنان کوتاهی گفت: «گزینش دانشگاه به‌عنوان یک واحد کاملاً مستقل دارای چارت تشکیلاتی است و البته در گزینش دانشگاه تهران کار گروه صلاحیت عمومی اعضای هیات علمی که بخشی از هیات اجرایی جذب است نیز به‌عنوان یک واحد مستقل تعریف شده است».

وی افزود: «در واحد گزینش دانشگاه تهران ما یک ساختار دو شاخه‌ای هیات علمی و کارکنان را داریم. هر هفته جلسه هسته گزینش کارکنان برگزار می‌شود و در هر سال حدود یک هزار و ۷۰۰ پرونده در جلسات هسته گزینش مورد بررسی قرار گرفته است که این یک روال مستمر است و چون در حال حاضر استخدام نیست اکثر پرونده‌ها تمدید و یا تبدیل وضعیت هستند».

دکتر حسینعلی عربی، مدیر کل دبیرخانه هیات مرکزی گزینش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با گرامی‌داشت یاد و خاطر امام (ره) به مناسبت صدور فرمان تشکیل گزینش، به تشریح و تبیین جایگاه گزینش پرداخت و با بیان اینکه ما مفتخریم که کارگزار این نظام هستیم گفت: «همه کارگزاران باید در مسیر ارتقای نظام گام بردارند و در جایی هم اگر مشکلی وجود دارد باید راهکار مناسب ارائه شود».

وی افزود: «در گزینش یکی از مراحل رفع عیوب و آسیب شناسی است که باید با دقت و حساسیت مورد توجه قرار گیرد و اگر در جایی نقصی وجود دارد برطرف شود».

در ادامه این نشست رضا کرمی، معاون مدیر کل دبیرخانه هیات مرکزی گزینش کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به ارائه گزارش و هم‌چنین عملکرد کمیسیون‌ها پرداخت. تشکیل جلسات کمیسون‌های چهارگانه، دبیران مناطق، ارزیابی عملکرد، آموزش، شیوه‌های نوین ثبت اسناد و مدارک، ارائه گزارش کمیسیون‌های چهارگانه و هم‌اندیشی و تبادل نظر مدیران هسته‌های گزینش از دیگر برنامه‌های این نشست بود.


( ۲ )

نظر شما :