جلسه هم‌اندیشی سازگاری باشرایط ناشی از تغییرات اقلیمی کشور برگزار شد

تعداد بازدید:۱۸۵۱
جلسه هم‌اندیشی سازگاری با شرایط ناشی از تغییرات اقلیمی کشور، ۱۲ دی ۱۳۹۶ در دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این جلسه که با حضور رئیس، مسئولان و اعضای هیأت علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران، مدیران سازمان هواشناسی کشور و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، دکتر ابراهیم مقیمی، رئیس دانشکده جغرافیا با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های دانشکده جغرافیا مسائل اقلیمی است، گفت: «برای این منظور بخش وسیعی از گروه جغرافیای طبیعی با همکاری اعضای هیأت علمی، دانشجویان دوره دکترا و تحصیلات تکمیلی در حوزه اقلیمی مطالعاتی را انجام می‌دهند».

وی افزود: «مسئله دیگری که در دانشکده جغرافیا جای بحث و بررسی دارد، حوزه زراعت و مسائل مربوط به کشاورزی و اقتصاد روستا است. لذا این نشست هم در راستای فعالیت گروه‌های دانشکده است و هم همسو با نیازهای جامعه و رخدادهایی که در محیط طبیعی شاهد آن هستیم».

دکتر مقیمی، با بیان اینکه دیگر زمان جزیره‌ای فکر کردن، کار کردن و تصمیم گرفتن تقریباً سپری شده است، گفت: «نتایج تصمیمات جزیره‌ای منجر به آلودگی هوا، رخدادها و مخاطرات ناشی از زلزله، تمرکز جمیعت و اضمحلال زمین‌های کشاورزی می‌شود. زمان هم‌گرایی و هم‌سویی برای برون‌رفت از چنین وضعیتی است و از جمله اهداف استراتژیک این نشست تقویت این هم‌گرایی است، تا از این به بعد بتوانیم در تعامل با دستگا‌ه‌های اجرایی اقدامات موثرتری داشته باشیم».

رئیس دانشکده جغرافیا با اشاره به اینکه ما از لحاظ علمی پتانسیل بسیار خوبی داریم، عنوان کرد: «این دانشکده حدود ۲۷۰ دانشجوی دکترا دارد و کارهای تحقیقی بسیاری در دانشکده توسط این دانشجویان صورت می‌گیرد و بهتراست این تحقیقات همسو با نیازهای جامعه تعریف شوند».

وی خاطر نشان کرد: «آنچه به‌عنوان بحث خشکی و خشکسالی در ایران مطرح می‌شود ترکیبی است. سهم خشکی و خشکسالی از کاهش بارش درصد تعریف شده‌‌ای است اما فعالیت‌هایی که در بخش‌های دیگر صورت می‌گیرد به تشدید این وضعیت کمک می‌کنند. هم چنین موقعیت زمین ایران نیز تا حدودی کمک کننده این شرایط خشکی است».

دکتر مقیمی تغییرات اقلیمی، کاهش بارش، جریان‌های هیدرولوژیک و ماهیت هیدرولوژیک شبکه‌های آبراهی، مسئله تکنولوژی، استحصال آب‌های عمیق زیر سطحی، حوزه فرهنگ و شهرنشینی، اکولوژی و کشاورزی، رخنمون‌های سنگی و رسوبی را از جمله مسائلی برشمرد که هر یک در به وجود آمدن خشکی و خشکسالی در ایران سهمی را ایفا می‌کنند.

رئیس دانشکده جغرافیا در ادامه افزود: «به هر یک از این فاکتورها و سهم آنها در وضعیت خشکی باید توجه شود و منطقی نیست که همه این مسائل را فقط به کاهش بارش ناشی از شرایط اقلیمی ارتباط دهیم. اما آنچه در این جلسه مطرح می‌شود بحث بارش و مسائل مربوط به زراعت است».

وی تصریح کرد: «طبق آماری که ناسا در مقیاس جهانی منتشر کرده است از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۰ روند گرم شدن کره زمین را نشان می‌دهد که تقریباً ما در مرز یک درجه هستیم اما با توجه به پیش بینی‌های که شده برای پایان قرن ۲۱ این افزایش تا ۲.۵ درجه است. هم‌چنین گزارشی از مرکز ملی خشکسالی ارائه شده است که دما را برحسب درجه سیلسیوس نشان می‌دهد و از سال ۱۳۴۷ تقریباً ۴ درجه سیلسیوس در کشور افزایش حرارت داشته‌ایم که این می‌تواند در روند خشک‌تر شدن شرایط اقلیمی ما تأثیرگذار باشد».

دکتر مقیمی یادآور شد: «دانشکده جغرافیا و اعضای هیأت علمی آن در بحث الگوی کشت در سطح ملی یا به تفکیک استانی می‌توانند همکاران خوبی هم برای اجرا و هم مطالعه باشند. ما می‌توانیم در بخش‌های سیاستگذاری تأثیرگذار باشیم و کمک‌های لازم را ارائه دهیم».

رئیس دانشکده جغرافیا در پایان ضمن اشاره به توان اعضای هیأت علمی و دانشجویان دوره دکترا گفت: «ما در این دانشکده آمادگی داریم در زمینه‌های مختلف از جمله؛ داده‌آوری و تحقیقات داده‌ای، مباحث مربوط به پروژه اقلیم، منابع آب و خاک، تناسب اراضی، کاداستر، نظام بهره‌وری، داده‌پردازی و مدلینگ، اجرا، نظارت و آموزش، بسترسازی و اطلاع‌رسانی با سازمان هواشناسی، وزرات کشاورزی، شهرداری تهران و سایر نهادها همکاری داشته تا بتوانیم بحث کاهش منابع آب و بارش را به گونه‌ای جبران کنیم».

دکتر منصور جعفربگلو، رئیس مؤسسه جغرافیا نیز در این نشست گفت: «این جلسه با عنوان هم‌اندیشی سازگاری با شرایط ناشی از تغییرات اقلیمی کشور به دعوت مؤسسه جغرافیا و با همکاری سازمان هواشناسی کشور تشکیل شده است».

رئیس مؤسسه جغرافیا افزود: «هدف از برگزاری این جلسه هم‌اندیشی در ارتباط با شرایط ناشی از تغییرات اقلیمی و سیاستگذاری‌هایی است که در ارتباط با الگوی کشت در کشور باید صورت بگیرد. به همین خاطر از مسئولان وزارت کشاورزی دعوت کردیم تا در این جلسه حضور یابند و مخاطب اصلی ما وزارت کشاورزی است».

دکتر جعفربگلو خاطر نشان کرد: «موسسه جغرافیا فعالیت خود را از سال ۱۳۳۶ آغاز کرده و به‌عنوان یک مؤسسه پژوهشی در طی این مدت فعالیت‌های خاصی به‌ویژه در زمینه مسائل زیست‌محیطی کشور داشته است. اولین اطلس اقلیمی کشور در این مؤسسه تهیه شده است. هم‌‌چنین پایه‌گذاران سازمان هواشناسی کشور از مؤسسه جغرافیا بودند و ارتباط نزدیکی بین سازمان هواشناسی و مؤسسه جغرافیا از گذشته وجود داشته است».

وی با اشاره به همکاری مؤسسه جغرافیا و وزارت کشاورزی بیان کرد: «مقدمات و بسترهای لازم برای تهیه لایحه مربوط به ملی شدن جنگل‌ها و مراتع با کمک‌های فکری این مؤسسه انجام گرفته است».

رئیس مؤسسه جغرافیا اجرای پروژه‌های کاربردی با دستگاه‌های اجرایی بر اساس تقاضای آنها را از وظایف اصلی این مؤسسه برشمرد و گفت: «اجرای پروژه‌ای کاربردی به سفارش کارفرما وبرگزاری جلسات هم‌اندیشی و نشست‌های علمی نیز از وظایف این مؤسسه است و این جلسه هم در راستای اهداف مؤسسه برگزار شده است».

ارائه سخنرانی توسط شرکت کنندگان حاضر در جلسه و تبیین و تشریح دیدگاه‌های مختلف در جهت ارائه راه‌کار مناسب و بحث و گفتگو و تبادل نظر از دیگر برنامه‌های این جلسه هم‌اندیشی بود.


( ۳ )

نظر شما :