سخنرانی با عنوان سرمایه‌گذاری خارجی مسئولانه برای توسعه پایدار در دانشگاه تهران

تعداد بازدید:۲۰۳۱
سخنرانی با عنوان سرمایه‌گذاری خارجی مسئولانه برای توسعه پایدار در بزرگداشت مرحوم استاد مسعود طارم‌سری، چهره نام‌آشنای حوزه حقوق بین‌الملل و حقوق تجارت بین‌المللی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
سخنرانی با عنوان سرمایه‌گذاری خارجی مسئولانه برای توسعه پایدار در دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، همکاران و پژوهشگران ارشد مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی با همکاری انجمن ایرانی سازمان ملل متحد در تکریم اصالت اخلاق و علم، برنامه سخنرانی و بزرگ‌داشتی برای مرحوم، استاد مسعود طارم‌سری ۲۸ آذر ۱۳۹۶ در سالن کنفرانس مرکز مطالعات عالی بین‌المللی برگزار کردند.

در این مراسم دکتر محمدباقر شیخی، پژوهشگر مطالعات بین‌المللی دانشگاه تهران، در سخنرانی با عنوان «سرمایه‌گذاری خارجی مسئولانه برای توسعه پایدار» ویژگی‌های ممتاز مرحوم طارم‌سری، و نیز تخصص و تسلط وی در حوزه‌های مختلف حقوق بین‌الملل، مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها و سازمان ملل متحد را بیان کرد.

وی با توجه به اثرات ناعادلانه سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای در حال توسعه، با تاکید بر سرمایه‌گذاری مسئولانه در این حوزه، موضوع سخنرانی خود به چهار بخش: سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری مسئولانه، توسعه پایدار و فرصت‌ها و موانع حقوقی در برقراری رابطه بین سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار تفکیک و تشریح کرد.

محورهای اصلی این سخنرانی عبارت بودند از: توسعه پایدار امری حیاتی برای تنها زیست کره انسانی؛ اجتناب‌ناپذیری سرمایه‌گذاری خارجی در مسیر توسعه پایدار؛ ضرورت حرکت به سمت سرمایه‌گذاری مسئولانه؛ صلح، امنیت، حقوق بشر و عدم فساد لازمه سرمایه‌گذاری مسئولانه؛ نیاز به اراده و همکاری عمومی برای قرار دادن سرمایه‌گذاری روی ریل توسعه پایدار؛ ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی؛ تلاش برای رفع موانع و استفاده از فرصت‌های حقوقی برای آشتی بین منافع خاص تجاری و منافع عام جهانی.

استاد مسعود طارم‌سرﯼ، از چهره‌های نام آشنای حوزه حقوق بین‌الملل و حقوق تجارت بین‌المللی بود. وی در سال ۱۳۲۹ در رشت، در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمد و در آذر ۱۳۹۰ دارفانی را وداع گفت. او در سال ۱۳۵۵ با اخذ فوق لیسانس روابط بین‌الملل با گرایش حقوق بین‌الملل عمومی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. تلاش‌های وی در حوزه «حقوق مالکیت فکری» (حقوق مالکیت صنعتی و کپی رایت)، مرحوم طارم‌سری را به چهره شاخص حقوق مالکیت فکری در ایران تبدیل کرد. وی نقش بسزایی در ترویج حقوق مالکیت فکری در ایران در قالب نوشتارهای مختلف، تدوین قوانین و حضور در مذاکرات مختلف ایفا کرد.


( ۴ )

نظر شما :