خجسته سالروز تأسیس کوی دانشگاه تهران گرامی باد

۲۲ آذر ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۳ کد : ۴۹۶۹ اخبار اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۱۷۳۱
خجسته سالروز تأسیس کوی دانشگاه تهران گرامی باد
فاش می‌گویم و از گفته خود دلشادم ساکن ساده دل کوی امیرآبادم
(دکتر باستانی پاریزی)


مجتمع خوابگاه‌های دانشگاه، موسوم به کوی دانشگاه تهران، ۲۳ آذر ۱۳۲۴ با تلاش‌های مرحوم دکتر علی‌اکبر سیاسی تأسیس شد. این مجموعه با فراز و نشیب‌های فراوان، عمری بیش از ۷۰ سال را پشت سر گذاشته است اما همچنان بانشاط و جوان، مأمن دانشجویان جوانی است که از سراسر میهن پهناورمان در کنار هم گرد آمده‌اند تا زندگی دیگری را تجربه کنند. قدمت این مجموعه در کنار حوادث تلخ و شیرینی که تجربه کرده است، تاریخی را رقم زده است که به اجمال گوشه‌ای از آن ذکر می‌شود.

منطقه امیرآباد (کارگر شمالی) که زمانی آن را «قریه امیرآباد» می‌نامیدند، در ابتدا اردوگاه سربازان آمریکایی بود. پس از جنگ و خروج سربازان بنا به درخواست دکتر علی‌اکبر سیاسی (بنیان‌گذار کوی دانشگاه تهران) از رئیس دولت وقت، امیرآباد و تأسیسات آن به دانشگاه تهران واگذار شد و از بهمن ماه ۱۳۲۴ قریب به ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه که اغلب از دانشکده ادبیات و دانشسرای عالی بودند در آن سکنی گزیدند. هسته اولیه کوی دانشگاه از زمان تأسیس جایی است که امروزه آن را پردیس مرکزی کوی می‌نامند و شامل ساختمان‌هایی است که با تغییر کاربری و انجام تعمیرات مختصر، کاربرد خوابگاهی یافته‌اند. این ساختمان‌ها، ساختمان‌های بهداری و اداری نیروهای آمریکایی بود که با ایجاد دیوار در میان آنها، اتاق‌هایی کوچک ایجاد شده بود.

خوابگاه‌های دانشگاه تهران در حال حاضر شامل پنج مجتمع خوابگاه‌های مجردین و متأهلین و ۲۱ خوابگاه در نقاط مختلف شهر تهران است. مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین خوابگاه‌هاست که پذیرای دانشجویان پسر است و در مجتمع‌های فاطمیه و شهید چمران نیز دانشجویان دختر دانشگاه سکونت دارند. علاوه بر این در خوابگاه‌های دخترانه کیانوری و سارا دانشجویان دختر سکونت دارند و خوابگاه‌های غیر مجتمع دانشگاه، که عمدتاً پیرامون دانشگاه واقع هستند، برای سکونت دانشجویان پسر اختصاص یافته است و خوابگاه‌های متأهلین نیز شامل جلال آل احمد، سعادت آباد و غدیر ۱ هستند.

امکانات فرهنگی و ورزشی کوی دانشگاه

کتابخانه شهید مفتح، سالن ورزشی شهید نوروزی، سینمای کوی، تالار اندیشه، تالار جوان، مجموعه فرهنگی و هنری الغدیر، سالن‌های تلویزیون، مسجد کوی، نشریه پیک کوی، زمین چمن مصنوعی کوی، مرکز رایانه، مرکز فرهنگی هنری کوثر، مرکز فرهنگی مذهبی بیت الزهرا، موزه کوی، سالن ورزشی شهدای گمنام، تالار فرهنگ، سالن ورزشی الزهرا، سالن ورزشی فاطمیه و سالن ورزشی، بدنسازی و زمین چندمنظوره روباز (خواهران) از جمله امکانات این مجتمع خوابگاهی هستند.

مجتمع کوی دانشگاه به مثابه یک شهرک دانشجویی، با داشتن فضایی سرسبز و بانشاط و امکانات فرهنگی، ورزشی و رفاهی و سکوت و آرامش حاکم بر آن، محیطی مناسب برای زدودن خستگی روزانه و تداوم فعالیت‌های علمی و مطالعاتی دانشجویان است. خوابگاه‌های دانشگاه تهران از نظر اداری زیر نظر اداره کل خوابگاه‌های دانشگاه تهران است که این اداره زیرمجموعه معاونت دانشجویی و سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران است.


( ۱۹ )

نظر شما :

حیدر ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۲:۵۶
ساکنانش همیشه سرافراز و خودش مانا وپایدار باشد .
محمد حسین نیکزاد ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۱
اگر یک دارو خانه درخواب گاه باشد مشکلات باشنده گان رفع خواهد شد .