رونمایی از وب‌سایت جدید دانشگاه تهران

۱۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۶:۱۷ کد : ۴۹۲۵ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۱۱۴۶۵
تقارن بازنوشدن وب‌سایت دانشگاه تهران با روز دانشجو را باید به فال نیک گرفت چرا که «دانشجو» مفهومی است که با وجود قدمت خود، به دلیل برخورداری از ویژگی‌های سرزندگی، نشاط و جوانی، همیشه پویایی خاص خود حفظ کرده است.
رونمایی از وب‌سایت جدید دانشگاه تهران

در گذشته هنگامی که یک فضای آموزشی ساخته می‌شد، سال‌ها و حتی گاهی ده‌ها سال از آن بهره‌برداری می‌شد بی آنکه نیازی جدی حداقل به نو شدن شکلی داشته باشد. اما امروزه به دلیل تحول در فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، دنیای حاصل از آن ماهیتی دگرگون شونده و دائماً در حال تغییر یافته است به طوری که اگر لحظه‌ای غفلت در «به‌روز شدن» صورت گیرد، به اندازه سال‌ها از قافله جا می‌مانیم.

«به روز بودن» در محیط دانشگاهی به دلیل تأثیرگذاری علمی، فرهنگی و اجتماعی آن، ماهیتی دوچندان می‌یابد. دانشگاه تهران با توجه به جایگاه خاص خود به‌عنوان یک نماد علمی و فرهنگی، همواره در کانون توجه خاص و عام است. از این رو، باید همیشه تحول در عرصه‌های گوناگون را سرلوحه فعالیت‌های گسترده خود قرار دهد. فضای واقعی دانشگاه تهران اکنون یک میراث فرهنگی و ملی است که تغییر و دگرگونی شکلی، به وجهه تاریخی آن آسیب می‌رساند اما امکان تحول فضای دوم دانشگاه یعنی همان فضای مجازی، فرصتی است برای نوشدن که باید مغتنم شمرده شود و از آن بهره لازم را برد.

وب‌سایت اولیه دانشگاه از زمان راه‌اندازی در سال ۱۳۷۸ تا نخستین تغییر که در سال ۱۳۸۶ صورت گرفت، به مدت ۸ سال شاهد هیچ تغییر محسوسی نبود. در آن زمان که امکانات فضای مجازی به گستردگی امروز نبود، توقع تغییر چندان بالا نبود، اما امروز به دلیل تغییرات سریع و پیچیده این فضا، «تغییر» به یک باید تبدیل شده است و دانشگاه تهران نیز از این امکان تغییر استقبال و در دو سال گذشته دو بار آن را عملی ساخته است.

در سال ۱۳۹۴ که می‌توان آن را اولین تغییر گسترده در وب سایت دانشگاه تهران توصیف کرد، وب سایت قدیمی از نظر شکل و محتوا دگرگونی کامل یافت و یک سایت با شکل و محتوای کاملاً متفاوت و جدید طراحی شد و به بهره‌برداری رسید.

سرعت تحولات در این فضا، نیاز به تغییر مجدد و بهبود آن را پدید آورد، بنابراین در نیمه اول سال ۱۳۹۶ مطالعه برای تغییر از سوی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه شروع، طرح اولیه برای اجرا آماده و در تابستان امسال کار اجرایی آن آغاز شد.

از آنجا که در سال‌های اخیر محتوای وب سایت دانشگاه تهران به شکلی پیوسته و همیشگی به‌روزرسانی شده است، طرح جدید بر طراحی و گرافیک سایت تمرکز بیشتری یافت. برای رسیدن به مدل مطلوب، مطالعات گسترده‌ای هم از نظر شکل ظاهری سایت و هم از نظر فنی صورت گرفت تا در نهایت، حاصل کار به شکلی درآمد که امروز در دسترس مخاطبان ارجمند قرار دارد.

امروز دانشگاه تهران در آستانه روز دانشجو، از وب سایت جدید خود با طراحی جدید و بخش‌های جدیدی که وب سایت قبلی فاقد آن بود، رونمایی می‌کند. امید است این حرکت دانشگاه تهران، مطلوب کاربران و بازدیدکنندگان گرامی واقع شود و چون همیشه ما را از راهنمایی مفیدشان بی‌نصیب نگذارند.


( ۲۳ )

نظر شما :