دومین رویداد «تحول به توان دانشجو» در دانشگاه تهران برگزار شد

۱۲ آذر ۱۳۹۶ | ۱۴:۵۳ کد : ۴۹۱۴ اخبار اخبار دانشجویی
تعداد بازدید:۳۰۱۵
دومین رویداد تحول به توان دانشجو، ۱۲ آذر ۱۳۹۶ به همت مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر محمودرضا هاشمی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه تهران هدف از برگزاری این رویداد را بهره‌گیری از توانمندی‌های دانشجویان در اجرای پروژه‌های نوآورانه فناوری اطلاعات دانشگاه، به‌عنوان یکی از اقدامات ارزشمند در مسیر حرکت به‌سوی ایجاد دانشگاه کارآفرین برشمرد.

وی با اشاره به برگزاری موفق رویداد نخست گفت: «این دومین رویداد در خصوص استفاده از توان دانشجویان دانشگاه تهران در حوزه خدمات فناوری اطلاعات دانشگاه است. با توجه به تجربه خوب رویداد نخست و اینکه ما توانستیم دانشجویان را دعوت به همکاری در قالب کارآموزی و پروژه‌های دانشجویی کنیم، بر آن شدیم تا دومین رویداد تحول به توان دانشجو را نیز در سال جاری برگزار کنیم».

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی افزود: «رویداد نخست یک تجربه برد برد بود هم ما از توان دانشجویان بهره مند شدیم و هم دانشجویان توانستند در محیط دانشگاه تجربه محیط کار و بازار را کسب کنند. در رویداد دوم همه دستاوردهای ارائه شده نتیجه کار و تلاش دانشجویان است که این نشان دهنده توان بالای دانشجویان دانشگاه تهران است».

دکتر هاشمی خاطر نشان کرد: «بازار IT بازار نسبتاً کوچکی است و شرکت‌هایی هم که در آن فعالیت می‌کنند شرکت‌های کوچک و متوسط هستند. به دو دلیل ما مجبور بودیم به توان خود اتکا کنیم؛ یکی اینکه شرکت‌ها نیازهای ما را تامین نمی‌کردند و دوم انعطاف پذیری نداشتند و شاید توان ظرفیتی که ما در دانشجویان خود می‌بینیم بسیاری از این شرکت‌ها از آن بی بهره بودند».

وی با بیان اینکه ما از دوجهت این برنامه را بزرگ‌تر از نیاز دانشگاه تهران می‌دانیم، تصریح کرد: «خیلی علاقه‌مند هستیم که اگر کار دانشجویان رشد کرد به صورت یک شغل و کسب و کار آن را بیرون از دانشگاه گسترش دهند و ما نیز یکی از مشتری آن‌ها شویم».

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی در ادامه با یادآور شدن دانشگاه نسل سوم و حرکت به سوی کارآفرینی افزود: «ما استقبال می‌کنیم که ایده‌های دانشجویان رشد کند و با حمایت و کمک ما تبدیل به محصول شود و در آینده خود دانشجویان آن را توسعه دهند. که با نگاه و رویکرد دانشگاه نسل سوم که دانشگاه کارآفرین است این بستری برای کار آفرینی دانشجویان ایجاد خواهد کرد. خدماتی که در این رویداد توسعه پیدا می‌کند ابتدا به حوزه آموزش عالی کشور وارد و بعد از آن محصولات به حوزه IT عرضه می‌شود».

دکتر هاشمی با اشاره به نشست سال گذشته تحت عنوان معرفی دستاوردهای یک ساله مرکز از برگزاری دومین نشست در دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: «در این نشست از ذی‌نفعان خارجی هم برای بازدید دستاوردها دعوت به عمل آمده است، که در راستای آن محصولات و ایده‌های دانشجویان هم ارائه خواهد شد. هم‌چنین یک برنامه‌ای برای تهیه سایت و ابزاری در دست داریم که غیر از این نشست‌ها به صورت دائمی با دانشجویان تعامل خود را حفظ کنیم».

وی عنوان کرد: «در دو رویداد ما از شرکت‌ها برای بازدید دعوت کرده‌ایم اما با این نگاه که به‌عنوان سرمایه گذار ورود کنند هنوز اقدامی صورت نگرفته و هدف اولیه ما این است که تیم‌های دانشجویی بتوانند در درجه نخست مستقل شوند و بعد از سرمایه گذاران دعوت کنیم؛ البته با این رویداد دوم ما داریم به بلوغ لازم دست می یابیم».

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی تاکید کرد: «علی رغم اینکه این رویداد در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر برگزار می‌شود اما خیلی از افرادی که در این رویداد شرکت کرده‌اند مربوط به دانشکده‌هایی مانند صنایع، مدیریت و پردیس علوم هستند. گستردگی و جنس کار IT می‌طلبد که ما از این نیروها استفاده کنیم و شاید این مزیت دانشگاه تهران است که این دانشجویان در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا یک ارزش افزوده‌ای را به همراه آورند».

دکتر سید علیرضا متولیان، مسئول برگزاری رویداد تحول به توان دانشجو نیز گفت: «ایده این کار از حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین گرفته شده است و ما می‌خواهیم فضایی ایجاد کنیم که دانشجویان ایده‌های خود را ارائه و جذب کار جدی در داخل دانشگاه شوند».

وی افزود: «پروژه‌های IT که در مرکز هستند در این رویداد ارائه می‌شوند تا دانشجویان به شیوه‌های مختف کار آموزی، پروژه کارشناسی و طرح‌های کارشناسی ارشد جذب آن‌ها شوند. دانشجویان در دوره‌ای در مرکز همکاری می‌کنند و بعد ما کمک می‌کنیم که جذب شرکت‌های IT بیرون از دانشگاه شوند و یا حتی اگر بخواهند خود کسب و کار جدید راه‌اندازی کنند. تلاش ما بر این است تا از دانشجویان حمایت و زمینه لازم را برای فعالیت آن‌ها فراهم آوریم».

مسئول برگزاری رویداد با بیان اینکه مخزن نیروهای توانمند IT در دانشگاه تهران است، خاطر نشان کرد: « به جای اینکه ما از شرکت‌های بیرون خدمات بگیریم از دانشجویان استفاده می‌کنیم که به رشد آن‌ها کمک خواهد کرد و این جریانی است که ما تحولی در فضای IT ایجاد می‌کنیم با توان دانشجویان».

دکتر متولیان در ادامه تصریح کرد: «اگر بخواهیم IT‌ دانشگاه تهران را مقایسه کنیم مانند یک شرکت بزرگ است. مجموعه این پروژه‌ها را شرکت‌های IT ارائه می هند اما شرکت‌ها لزوماً انتظاراتی که ما داریم را برآورده نمی‌کنند و با توجه به رویکرد دانشگاه و حرکت به سمت کارآفرینی و بررسی‌های لازم ما به اجرای این طرح و عرضه ایده‌ها از طرف دانشجویان دست یافتیم. این ایده‌ها گرفته می‌شود و ما از آن‌ها برای ارائه خدمات جدید در دانشگاه استفاده می کنیم».

وی در پایان عنوان کرد: «این اتفاق با ایده بازارهای مرسوم که سرمایه گذار جذب می‌شود، تفاوت دارد. ما نمی‌خواهیم این ایده‌ها وابسته به سرمایه گذار شوند و این یک مسیر جدیدی است. خیلی وقت‌ها برای اینکه دانشجویان تجربه اولیه را ندارند ایده‌ها به نتیجه موفق نمی‌رسند. در این مسیری که تعبیه شده ایده دانشجویان تست و اگر به موفقیت دست یافتند خود را در بستری که وجود دارد رشد خواهند داد».


( ۵ )

نظر شما :