مراسم معارفه رئیس جدید نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد

۰۷ آذر ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۵ کد : ۴۸۸۸ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۱۲۲۵
مراسم معارفه و تکریم رئیس جدید و پیشین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با حضور رئیس دانشگاه و نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ۷ آذر ۱۳۹۶ در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه، ضمن مبارک خواندن تقارن مراسم با آغاز ولایت حضرت ولی‌عصر (عج) گفت: «آنچه دانشگاه را در همه دنیا و اعصار حائز اهمیت کرده و شرایط خاصی به آن داده است علم و انسان است».

وی با تاکید بر اینکه علم نقش محوری در توسعه همه جوامع دارد، گفت: «آنکه از علم بهره‌برداری می‌کند انسان است و از آنجا که علم به ذاته جهت‌گیری ندارد این انسان است که به آن جهت می‌دهد. بنابراین مهم این است انسان که محور تمام اتفاقات است چگونه پرورش پیدا می‌کند».

رئیس دانشگاه تهران وظیفه اصلی دانشگاه را تربیت، آموزش و پرورش انسان‌هایی دانست که مسئولیت آینده بشر را بر عهده دارد.

دکتر نیلی خاطرنشان کرد: «دانشگاه تهران این ویژگی خاص را دارد که علاوه بر قدمت و توانمندی‌های ویژه، فضای خاصی برای تربیت دانشجویان دارد. فضایی که دانشجویان در آن نفس می‌کشند و برای پذیرش مسئولیت‌ها آماده می‌شوند».

وی با اشاره به افرادی که امروز در جامعه مسئولیت‌های کلان و اثرگذار را بر عهده دارند تاکید کرد: «این افراد در دوران دانشجویی هم در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقش داشتند و فضای ویژه دانشگاه تهران این شرایط را برای دانشجویان فراهم می‌کند».

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: «از نظر آموزشی، هیچ تفاوتی بین فرهنگ، دین، سیاست و علم وجود ندارد و کسی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود علاوه بر علم باید در حوزه فرهنگ و دین هم تحصیل‌کرده باشد».

وی اظهار داشت: «نهاد رهبری بخش بزرگی از این مسئولیت را بر عهده گرفته است و ارتباط بسیار دوستانه‌ای بین همه مجموعه‌های دانشگاه از جمله نهاد وجود دارد و به رغم اختلاف سلیقه‌ای که ممکن است بین دانشجویان و استادان وجود داشته باشد، شاید به گونه‌ای سبقت در امر خیر وجود دارد تا رقابت در فعالیت‌ها».

دکتر نیلی احمدآبادی از همه دانشگاهیان خواست تا در دانشگاه و کارهای فرهنگی به کارهای اصلی بپردازند، چرا که پرداختن به حاشیه‌ها خیانت به جامعه و مردم است.

وی مسجد دانشگاه را یکی از مراکز مهم نهاد خواند و گفت: «همان‌طور که دانشگاه تهران متمایز از سایر دانشگاه‌هاست، مسجد دانشگاه هم متمایز و یکی از مردمی‌ترین مساجد کشور است و فعالیت‌های متعددی در آن برگزار می‌شود. وقتی مسجدی در دانشگاه فعالیت فرهنگی و دینی انجام می‌دهد دانشگاه اثر مضاعفی می‌تواند در جامعه داشته باشد و بیشترشدن فعالیت‌ها منوط به در کنار هم قرارگرفتن بضاعت همه ماست».

رئیس دانشگاه موضوع مسئولیت اجتماعی و اخلاق را یکی از سه رکن برنامه دانشگاه خواند که توسط رکن فرهنگی دانشگاه شکل می‌گیرد که تمام نهادهای دانشگاه باید در کنار هم به این مهم دست یابند.

وی در پایان از حجه‌الاسلام دکتر کلانتری، رئیس سابق نهاد رهبری مقام رهبری، و حجه‌الاسلام کرمی، رئیس جدید نهاد، تشکر و قدردانی کرد.

حجه‌الاسلام دکتر کلانتری، رئیس سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، با تبریک آغاز ولایت حضرت مهدی موعود، دانشگاه تهران را نماد و قله آموزش عالی کشور و محل تجمع هزاران نفر از نخبگان و اندیشمندان بزرگ و موثر در جمهوری اسلامی ایران خواند که در حوزه فرهنگی کشور نقش غیر قابل انکاری دارد، همانطور که امام خمینی دانشگاه را مبدا همه تحولات خواند.

وی وظیفه دانشگاه را در تمامی جوامع غربی یا شرقی تولید علم، آموزش علم و ترویج علم در جامعه و ارتقاء و نهادینه‌سازی فرهنگ دانست و گفت: «علم و فرهنگ و اشاعه فرهنگ جامعه را به قله‌های تعالی می‌رساند. اما دانشگاهی که در غرب شکل بگیرد با سبک و سیاقی که دانشگاه غرب به آن احتیاج دارد به تولید همه اینها کمک می‌کند و درواقع مبلغ اخلاق و علم سکولار و دموکراسی منهای خداوند است».

دکتر کلانتری تاکید کرد: «دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی آن‌گونه که معمار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری برای دانشگاه ترسیم کردند جایی است که انسان و جامعه الهی بسازد و انسان را به سعادت برساند و درواقع تولید و توسعه و ترویج علم و اخلاق با نگاه الهی داشته باشد».

وی چهار ماموریت تولید علم، آموزش، فرهنگ‌سازی و ترویج علم را غیرقابل تفکیک و در هم تنیده خواند و افزود: «پژوهشی که به تولید علم منجر شود باید رنگ و بوی الهی داشته باشد. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر به مرزهای دانش برسیم و قله‌های جهانی را فتح کنیم، دانشگاه ما اسلامی است».

دکتر کلانتری در پایان گزارشی از ده سال فعالیت در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران ارائه کرد.

حجه‌الاسلام کرمی، سخنران دیگر مراسم، رسالت همه کسانی که در نهاد تلاش می‌کنند را تربیت سربازان برای حضرت ولی عصر عنوان کرد و گفت: «رویکردی که شاید پررنگ‌تر و جدی‌تر در دوره مدیریت بنده رقم بخورد این است که بتوانیم محوریت برنامه‌هایمان را معنویت و اخلاق قرار دهیم».

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه تهران اخلاق حرفه‌ای جایگاه جدی دارد اظهار داشت: «گم‌شده اصلی در جهان انسانی معنویت و اخلاق است و باید تلاش کرد تا سبک زندگی اسلامی در جایگاه مناسب قرار گیرد».

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تاکید کرد: «موضوعات مورد توجه در نهاد رقابتی نیست و همه باید در آن گام بردارند و از موازی‌‌کاری‌‌ها جلوگیری کرد و از تمام توان برای پیش‌برد برنامه‌ها استفاده کرد».

وی در ادامه به برنامه‌های جدید نهاد مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «به صورت جدی از ما خواسته شده است که مصالح دانشگاه مورد توجه قرار گیرد و مرزبندی بین نهاد و دانشگاه اتفاق نیفتد، برنامه دیگر ارتباط و همکاری با تشکل‌های دانشجویی است. یکی از سیاست‌های جدی نهاد ارتباط و همکاری با تشکل‌های دانشجویی و به حداقل‌رساندن تصدی‌گری و واگذاری کارها به دانشجویان است. ارتقای مسجد دانشگاه و سایر مساجد دانشگاه، توجه به موضوع تولید محصولات رسانه‌ای و آخرین نکته در برنامه‌هایی که شروع کرده‌ایم ایجاد روحیه با نشاط و امید به زندگی در بین دانشجویان است».

حجه‌الاسلام محمدیان، مسئول نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها، سخنران دیگر این مراسم با اشاره به اینکه برای نصیحت یک نکته کافی است تاکید کرد: «هر کاری برای رضای خدا انجام گرفته نتیجه داده و هر کاری برای خدا نباشد به نتیجه‌ای نخواهد رسید».

وی در پایان برای روسای جدید و پیشین نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران آرزوی موفقیت کرد.

دکتر هادی بهرامی احسان، استاد دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران و اقرلو به نمایندگی از استادان و دانشجویان در این مراسم سخنانی ایراد کردند.


( ۲۲ )

نظر شما :