رئیس جدید دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران معرفی شد

۰۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۲ کد : ۴۸۶۷ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۹۰۱
مراسم معارفه دکتر علی عسگری یزدی به عنوان رئیس جدید دانشکده معارف و اندیشه اسلامی و تقدیر و تشکر از دکتر ابراهیم کلانتری، رئیس پیشین این دانشکده با حضور دکتر سیداحمدرضا خضری، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، ۲۹ آبان ۱۳۹۶ برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، دکتر خضری ضمن تسلیت حادثه زلزله غرب کشور به مردم ایران و آرزوی صبر برای بازماندگان و نیز تبریک حلول ماه ربیع گفت: «اهمیت دانشکده معارف و اندیشه اسلامی در این دوران بر کسی پوشیده نیست. دو دلیل مهم که نشان دهنده اهمیت این دانشکده است، یکی وظیفه ارائه دروس معارف دانشگاه تهران است که بر عهده این دانشکده است. در واقع مسئولیت ارائه این دورس به با استعدادترین و باهوش‌ترین جوانان کشور است. موضوع دیگری که اهمیت این دانشکده را نشان می‌دهد، نیازهای جدیدی است که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم. دنیای امروز با چالش‌های گوناگونی روبه روست که بخشی از آن چالش‌های دینی، اعتقادی و مذهبی است. روزانه تعداد زیادی از انسان‌ها جان خود را به واسطه این چالش‌ها از دست می‌دهند. این مسئله‌ای است که کل جهان درگیر آن است. بنابراین روز به روز سوالات متعددی در ذهن نوجوانان، جوانان و دانشجویان پدید می‌آید که نیازمند پاسخ دقیقی از منظر دینی است».

وی افزود: «تنها جایی که مجال پاسخگویی به این پرسش‌های روز افزون را پیدا می‌کند همین کلاس‌های دروس معارف است که در اختیار استادان این دانشکده قرار دارد. بنابراین مأموریت این دانشکده بسیار سنگین‌تر از آن چیزی است که در گذشته وجود داشت».

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تغییر در پرسش‌های دانشجویان در گذر زمان اظهار داشت: «اینجانب به دلیل سابقه تحصیلی و کاری، با نسل‌های مختلفی از دانشجویان آشنا هستم و می‌بینم که پرسش‌های دانشجویان در گذشته با پرسش‌هایی که اکنون در ذهن دارند و مطرح می‌کنند، تفاوت دارد. به‌نظرم استاد دانشکده معارف در این موضوع می‌تواند سهل و ممتنع عمل کند. نسل امروز دانشجویان در عین اعتقاد و عمل به باورها و آئین‌های دینی، پرسش‌های جدی و جدیدی دارند که نقش استادان معارف در اینجا اهمیت پیدا می‌کند و کسی نمی‌تواند در این مسئله تردیدی بیاورد».

مشاور رئیس دانشگاه تهران با برشمردن مأموریت‌های برنامه سوم دانشگاه افزود: «با توجه به مأموریت‌های سه گانه دانشگاه در برنامه سوم، به نظر می‌رسد که دانشکده معارف می‌تواند در تحقق این برنامه‌ها نقشی جدی داشته باشد. اگر قرار است دانشگاه مسئولیت پذیرتر باشد و اخلاقی تر عمل کند، چه کسی می‌تواند در سطح دانشگاه گسترش مسئولیت‌پذیری را ترویج نماید؟ مسئولیت اخلاقی یک مسئولیت تاریخی است که از زمان پیامبر عظیم الشأن اسلام بر دوش همه ما نهاده شده است و نقش دانشکده‌های معارف و الهیات و همین طور سایر دانشکده‌ها در این امر بسیار خطیر است».

دکتر خضری ادامه داد: «در حوزه زبان فارسی و تاریخ ایران ما حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌ایم. در حوزه دین هم ایران در طول تاریخ حرف برای گفتن داشته است. از این رو، انتظار می‌رود که دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی، در این زمینه هم پیشگام و پیشتاز باشد. بنابراین، در اینجا هم گوشه چشم به سوی دانشکده معارف بر می‌گردد و انتظار می‌رود در این زمینه هم مسئولیت پذیر و نقش آفرین باشد».

وی با اشاره به مأموریت کارآفرینی در برنامه سوم دانشگاه اظهار داشت: «دین ما توصیه به کارآفرینی کرده است و بر اهمیت این کار تأکید شده است. در این زمینه نیز پخته و سخته کردن و عرضه اندیشه دینی اهمیت کار به دیگران، می‌تواند از عهده دانشکده‌هایی چون دانشکده معارف، دانشکده الهیات و امثالهم بر آید که باید بتوانند مبانی دینی آن را استوار سازند و در اختیار دیگران قرار دهند. از این رو مسئولیت‌های دانشکده معارف سنگین بوده، سنگین‌تر شده و در آینده هم سنگین‌تر خواهد شد.

دکتر خضری در پایان خاطر نشان کرد که مسئولیت دکتر کلانتری در تأسیس دانشکده معارف و اندیشه اسلامی سنگین بوده و مسئولیت دکتر عسگری هم در ادامه آن سنگین خواهد بود. امیدواریم رئیس جدید دانشکده با کمک همه استادان دانشکده، در ادامه این راه موفق باشند.

در این مراسم همچنین دکتر کلانتری طی سخنانی با اشاره به ضرورت ارتقا ساختار سازمانی، آموزشی و پژوهشی در عرصه نظام آموزشی دانشگاه، تأسیس دانشکده معارف و اندیشه اسلامی را حاصل تلاش مسئولان و رؤسای پیشین گروه دانست که بعد از تأسیس، نیاز دانشگاه را در تکمیل فعالیت‌های علمی پژوهشی آن مرتفع کردند و برای ارتقا بیشتر توجه مسئولان و تلاش اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشکده را می‌طلبد.

دکتر عسگری یزدی نیز طی سخنانی ضمن تشریح اهداف آموزشی پژوهشی دانشکده در آینده، نقش‌آفرینی علمی آن را در عرصه‌های علمی و بین‌المللی و توجه بیشتر به مسائل اخلاقی در مسئولیت‌پذیری اجتماعی را از وظایف اصلی قلمداد کرد و برای تحقق اهداف دانشگاه تلاش مضاعف اعضای هیأت علمی دانشکده را بسیار تأثیرگذار دانست.


( ۸ )

نظر شما :