۲۲ مرداد؛ تحکیم پیوند دانشگاه و جامعه در «روزی با دانشگاه تهران»

تعداد بازدید:۹۶۰۶

دانش‌آموزان و رتبه‌های برتر کنکور سراسری روز ۲۲ مرداد در برنامه «روزی با دانشگاه تهران» از نماد آموزش عالی کشور بازدید می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در جهت ارتباط دانشگاه و جامعه، آشنایی دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری با فضای دانشگاه و ایجاد علاقه، انگیزه و روحیه تلاش برای ورود به نماد آموزش عالی ایران و جذب دانشجویان برتر، ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ برنامه «روزی با دانشگاه تهران» برگزار می‌شود.

دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در نشست با خبرنگاران که به همین مناسبت در معاونت فرهنگی برگزار شد، با تشریح جزئیات ایجاد واحد ارتباط دانشگاه با خانه و مدرسه، گفت: «این واحد در معاونت فرهنگی، اداره کل فرهنگی و اجتماعی مستقر و یکی از برنامه‌های آن روزی با دانشگاه تهران است».

وی، نداشتن ارتباط خانواده‌های دانشجویان با دانشگاه و بهره نبردن دانشگاه از ظرفیت عظیم خانواده‌ها در راستای اهداف تعلیم و تربیتی را از مشکلات عمده توصیف کرد و افزود: «دانشگاه تهران بیش از ۵۰ هزار دانشجو دارد و به همین تعداد خانواده به فضای آن متصل است. بنابراین هدف اول ما در این طرح ارتباط با خانواده دانشجویان و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای نیل به مقاصد تعلیم و تربیتی دانشگاه است».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، خاطر نشان کرد: «اعتقاد ما بر این است که دانشگاه باید از دوران پیش دانشگاهی با دانش آموزان ارتباط برقرار، آن‌ها را برای حضور در فضای دانشگاه تشویق و ترغیب کند و نیز استعدادها و نخبه‌های دانش آموزی را شناسایی و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نماید».

دکتر سرسنگی با تأکید بر اینکه دانشگاه تهران یک دانشگاه کیفی است، بیان کرد: «دانشگاه تهران فقط به دنبال گرفتن سرانه از آموزش عالی برای تربیت تعدادی دانشجو نیست، بلکه هدف آن انجام کار کیفی در امر آموزش و پژوهش است».

وی رویکرد اجرایی کلان واحد را استفاده از ظرفیت دانشجویان داوطلب، سازمان‌های مردم نهاد، اعضای هیات‌علمی، دانشگاهیان علاقه‌مند و تشکل‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویی برشمرد و گفت: «یکی از رویکرد‌های اجرایی بخش ارتباط با خانه است که در این بخش واحد باید با جلب مشارکت خانواده‌های دانشجویان و استفاده از ظرفیت آن‌ها زمینه ایجاد کانون اولیا و دانشگاه را فراهم کند».

دکتر سرسنگی در ادامه افزود: «رویکرد اجرایی دیگر، بخش ارتباط با مدرسه است که در این بخش واحد باید با استفاده از ظرفیت دانشجویان نخبه و استعداد درخشان و نیز تشکل‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی دانشجویی، استادان و سازمان‌های مردم‌نهاد وظایف مندرج در اساسنامه را به انجام رساند».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه مقطع سنی که شخص دانشجو می‌شود یکی از بحرانی‌ترین مقاطع سنی است، عنوان کرد: «خانواده‌ها باید بدانند با این فردی که تا دیروز دانش‌آموز بوده و امروز دانشجوست چگونه برخورد کنند و در این راستا ما برگزاری جلسات آموزشی و مشاوره را برای خانواده‌ها پیش بینی کرده‌ایم».

دکتر سرسنگی، برگزاری تورهای بازدید از دانشگاه، تولید مواد آموزشی و فرهنگی مرتبط برای خانواده‌ها، برگزاری جلسات دانش آموزان نخبه با استادان، دانشجویان و مسئولان دانشگاه، برگزاری کلاس‌های فرهنگی و هنری برای دانش‌آموزان نخبه، شناسایی دانش آموزان نخبه و ایجاد بانک اطلاعاتی مربوط را از جمله وظایف و برنامه‌های این طرح برشمرد.

وی با بیان اینکه برنامه «روز درب‌های باز»، در اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا مانند آکسفورد، کمبریج، آدلاید استرالیا برگزار می‌شود که مدعوین آن‌ها دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان هستند و هدف آن آشنایی با رشته‌های مختلف و چگونگی تشکیل پرونده است. گفت: «ما نیز در دانشگاه تهران برای اولین بار و به صورت متمرکز برنامه «روزی با دانشگاه تهران» را برگزار خواهیم کرد».

دکتر سرسنگی آشنایی داوطلبان آزمون سراسری با رشته‌های تحصیلی دانشگاه تهران، آشنایی با امکانات و تسهیلات ویژه برای دانشجویان، معرفی امکانات، موقعیت، جایگاه ملی و بین‌المللی دانشگاه تهران برای دانش‌آموزان، خانواده‌ها و مربیان را از اهداف این برنامه عنوان کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، هم‌چنین آشنایی با فضاهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رفاهی دانشگاه تهران، معرفی قطب‌های علمی این دانشگاه برای جذب دانش‌آموزان برتر، معرفی چهره‌های ماندگار، دانشمندان جوان و دانشجویان موفق دانشگاه تهران، آشنایی با اهداف، ارزش‌ها و سبک زندگی در دانشگاه را بخش دیگری از اهداف این طرح توصیف کرد.

دکتر سرسنگی در ادامه دانش‌آموزان دارای رتبه‌های زیر یک‌هزار آزمون سراسری (تمامی رشته‌ها به جز علوم تجربی)، دانش‌آموزان دارای رتبه‌های زیر ۵ هزار آزمون سراسری (رشته علوم تجربی)، سایر دانش آموزان نخبه و علاقه‌مند، خانواده دانش‌‌آموزان و مربیان و مدیران مدارس برتر را جامعه هدف این برنامه برشمرد.

وی ارائه تصویر دقیق و جذاب از نقاط قوت آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران، معرفی شایسته امکانات آموزشی، فرهنگی و رفاهی و ایجاد فضایی بانشاط و خاطره‌انگیز برای بازدیدکنندگان را از سیاست‌های کلی ناظر بر این برنامه دانست.

دکتر سرسنگی با اظهار اینکه این برنامه اولین بار است که در دانشگاه تهران به صورت متمرکز اجرا می‌شود، گفت: «در این روز تمامی پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه تهران این برنامه را اجرا می‌کنند و حق انتخاب برای دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها وجود خواهد داشت که از کدام پردیس یا دانشکده بازدید کنند».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران هم‌چنین خاطر نشان کرد: «در دانشگاه تهران امکانی را فراهم آوردیم که هر فردی که دانشجوی این دانشگاه شود بتواند بین ۱۸ تا ۲۴ واحد از یک رشته دیگر مربوط با رشته خود را اخذ کند».

دکتر سرسنگی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نحوه عملکرد و ارزیابی دانشگاه تهران از نیاز به برگزاری چنین برنامه‌ای گفت: «حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی به‌ویژه بخش مشاوره در طول سال پژوهش‌ها و تجزیه تحلیل‌هایی از رفتار دانشجویان و اتفاقاتی که در دانشگاه افتاده صورت می‌دهد و بر اساس آن یک نیازسنجی انجام می‌شود. یکی از نکاتی که این تحقیقات به ما اثبات کرده این است که اگر ارتباط دانشجویان با خانواده‌ای آن‌ها را نزدیک نگه داریم خیلی از آسیب‌ها را می‌توانیم برطرف کنیم».

وی افزود: «در این راستا، هم ظرفیت خانواده‌ها بر توان دانشگاه اضافه و هم نکاتی به خانواده‌ها در ارتباط با فرزندانشان منتقل می‌شود. ما اعتقاد داریم که حتی در این دوره نهاد خانواده کاربرد مهمی دارد اگر این ارتباط قوی شد به طور حتم خیلی از آسیب‌ها و مشکلات از بین می‌رود و ما با یک جامعه دانشجویی شاداب‌تر مواجه خواهیم بود».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پایان این نشست به برنامه‌های آتی این معاونت اشاره کرد و برگزاری جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه تهران به صورت متمرکز، برگزاری اولین جشنواره فرهنگ، برگزاری دومین دوره جشنواره کتاب فرهنگی دانشجویان سراسر کشور، برگزاری اولین دوره اعطای تندیس مسئولیت‌های اجتماعی و اولین دوره مسابقات مناظره دانشجویان به زبان انگلیسی را از جمله این برنامه‌های برشمرد.


( ۱۷ )

نظر شما :

ali ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۰:۲۲
سلام مردم عادی هم می تونند بازدید کنند اون روز؟