هفتمین جلسه معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه یک کشور برگزار شد

۱۴ تیر ۱۳۹۶ | ۱۲:۴۵ کد : ۴۳۳۲ اخبار
تعداد بازدید:۶۶۲۱

‌هفتمین جلسه معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه یک کشور ۱۴ تیر ۱۳۹۶ در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران در این مراسم که با حضور دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و معاونین پژوهشی دانشگاه‌های منطقه یک و مراکز پژوهشی برگزار شد، دکتر وحید احمدی گفت: اجلاس معاونین مناطق کار بسیار مهمی بود که در این چند سال به عنوان یک مسیر هم‌افزایی، هم‌فکری و تعاملات بین منطقه‌ای پیگیری شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: سیاست بر این است که وزارتخانه قسمت‌هایی را به مناطق واگذار کند و قسمتی از وظایفی که در حوزه معاونت و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی هاست به مناطق تفویض شود و منطقه یک با ظرفیت بالایی که دارد انتظار زیادی از آنها می‌رود.

دکتر احمدی گفت: این اجلاس در پایان دولت یازدهم برگزار می‌شود و انتظار این است که مروری بر برنامه‌ها و سیاست‌ها داشته باشیم و در آستانه اجرای برنامه ششم باید مروری بر روند اجرای این برنامه هم داشته باشیم و همینطور بحث ابلاغ پروژه‌های اقتصاد مقاومتی. بنابراین سه رویداد داریم که باید از آنها برای خروجی اجلاس استفاده کنیم.

وی افزود: در تعداد و کیفیت مقالات، ما در سطح جهانی رشد داشته‌ایم. ما در حال حاضر ۱۳۰۰ نشریه داریم. تعداد مقالات زیاد است اما نمایه نمی‌شود. تصمیم ما بر این بود که مجلات نمایه شوند.

دکتر احمدی ادامه داد: ارتقای کیفی نشریات، استانداردسازی، ساماندهی امور واحدهای پژوهشی و انجام طرح آمایش هم در حوزه فناوری و پژوهشی تدوین شیوه‌نامه پذیرش دانشجو پژوهش محور در پژوهشگاه‌ها از جمله کارهای صورت گرفته است.

وی با انتقاد از کار علمی در ایران گفت: در ایران فرهنگ ارجاع وجود ندارد لذا معاونین پژوهشی باید کمک کنند و یاد بگیریم که در مقالات این فرهنگ اصلاح شود. ساماندهی همایشی علمی، ساماندهی پژوهش‌های علوم انسانی و هنر، ساماندهی و تقویت و هدفمندسازی انجمن‌های علمی کشور، تغییر نظام فکری دانشگاه‌ها به سمت پژوهش محوری مبتنی بر فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه‌ها نیز از جمله برنامه‌هایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

دکتر احمدی ادامه داد: تهیه طرح آمایش نقشه راه پارک‌های علم و فناوری و تدوین برنامه راهبردی این پارک‌ها و هم چنین بحث تنوع بخشی به منابع مالی پژوهشی و فناوری، رایزنی با انجمن خیرین فناوری و ورود آنها به این حوزه، توسعه کمی و کیفی صندوق‌های پژوهش و فناوری و تعامل و پیگیری برای حضور سرمایه‌گذاران ریسک پذیر در حوزه‌های توسعه شرکت‌های دانش بنیان، توسعه کسب و کار و همکاری وهم افزایی با نهادهای متولی در اجرایی سازی قانون شرکت‌های دانش بنیان از دیگر برنامه‌های صورت گرفته است.

وی با اشاره به صندوق‌های حمایت خاطر نشان کرد: گردش مالی بین سال‌های ۹۳ تا ۹۵ که در این حوزه وجود داشته بیش ا ز ۲۵۰ میلیون دلار صادرات بوده است و ۴۳ هزار میلیارد ریال گردش ریالی داشته‌ایم و بیش از ۳۰ هزار شغل در حوزه پارک‌های علم و فناوری داشته‌ایم.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: مشکل زمین تمام پارک‌های علم و فناوری در این دوره حل شده است. همچنین در حوزه صنعت و دانشگاه کارهایی صورت گرفته و قراردادهای بزرگی منعقد شده است.

دکتر محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران در این نشست موضوع منطقه‌بندی دانشگاه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت این منطقه‌بندی می‌تواند فعالیت‌های شبکه‌ای را بین نهادهای مختلف وزارت علوم به وجود آورد.

رئیس دانشگاه افزود: امروزه یکی از بحث‌های مهم شبکه‌سازی است که نه تنها در سطح ملی بلکه در سطوح بین‌المللی نیز مطرح است. در ایران هم دانشگاه‌های سطح یک سعی کرده‌اند آن را البته به صورت غیر رسمی به وجود آورند. ما درباره این موضوع باید از لایه‌های مدیریتی پایین برویم و این سیاست‌ها به مرحله عمل برسد. ما در بحث شبکه‌سازی ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کشور با چالش‌های جدی مواجه است گفت: بحث اشتغال، بیکاری و فقر موضوعاتی بود که حتی در مناظره‌های ریاست جمهوری پیش آمد و همه بر آن متفق بودند اما خیلی از چالش‌ها جهانی است مانند مسئله ریزگردها که بدون تعامل بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

دکتر نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: هزینه ایجاد شغل در کشور بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. منابع ملی کشور جوابگو نیستند باید هم به کاهش هزینه شغل کمک و هم شغل ایجاد شود. در حال حاضر صحبت از فعالیت‌های دانش بنیان است اما از جایی باید پشتیبانی شوند. اینکه شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد بسیار خوب است اما سرعت رشد آنها محدود است.

وی اضافه کرد: در حالی که ما یک بدنه عظیم در دانشگاه‌ها داریم و آن دانشجویان ارشد و دکترا و اساتید و امکانات و ارتباطات بین‌المللی گسترده است. عملاً این ظرفیت بزرگ باید مورد استفاده قرار بگیرد. اگر این ظرفیت وارد فضای توسعه کشور نشود، قطعاً کشور با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: برای حل این مشکل همه باید فعالیت داشته باشند ولی باید ببینیم در دانشگاه‌ها و آن بخشی که مسئولیت ما است چگونه باید محقق و اجرایی شود.

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به کمبود بودجه پژوهشی گفت: حضور دانشگاه‌ها در جامعه جدی گرفته نشده است. همچنان آنچه برای ما در جامعه نقش در نظر گرفته شده است، فارغ التحصیلان و انتشار مقاله است. اگر رشد مقالات علمی کاهش پیدا کند چون یک ارزش ملی شده همه نسبت به آن حساس می‌شوند. وقتی با همین بودجه ۴۵ صدم درصد کار انجام می‌دهیم و جای دیگری حضور و اثربخشی نداریم برای همه جای سوال است.

وی با انتقاد از نگاه به دانشگاه‌ها تصریح کرد: ما در دانشگاه‌ها درون گرا هستیم. تمام وقت صرف مسائل داخلی دانشگاه‌ها می‌شود. حتی وزارت علوم هم به عنوان یک نهاد کنترل کننده دانشگاه‌هاست در حالی که وظیفه این وزارتخانه باید فراتر از این مسائل باشد. دانشگاهی که کل سیاست‌های ملی پژوهشی آن را حق التدریس و تحقیق تعیین می‌کند این نگاه به بیرون ندارد و تا وقتی این نگاه شکل نگیرد اثربخشی ما در جامعه جدی نباشد به گونه‌ای که عدم حضور مان دیده نشود، ۴۵ صدم بودجه هرگز افزایش پیدا نمی‌کند.

دکتر نیلی احمدآبادی در پایان افزود: ما در دانشگاه تهران سعی می‌کنیم حضور بیشتری در جامعه داشته باشیم و از این رو به سمت بین‌المللی شدن دانشگاه، کارآفرینی، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی در حال حرکت هستیم.

دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بودجه پژوهشی کل کشور اندک است، سهم پژوهشی از بودجه عمومی دانشگاه‌ها، محدودیت اختیارات مالی برخی از معاونت‌های پژوهشی، لزوم برخورد فعال با فرصت‌های ارائه شده در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه ۱۳۹۶ و بازبینی تقسیمات منطقه‌ای را به عنوان برخی از چالش‌های پژوهش و فناوری برشمرد.

وی موضوع نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ابلاغ آن توسط حوزه مقام وزارت در خصوص تفویض اختیارات مالی اعتبارت پژوهشی به معاونین و هم چنین لزوم اخذ ردیف مستقل پژوهشی با هدف صیانت از تخصیص را راه‌کاری برای حل مسئله بودجه پژوهشی توصیف کرد.

دکتر رحیمیان خاطرنشان کرد: با کسب تجربه موجود شایسته است رویکرد تقسیمات منطقه‌ای، سازوکارها و رویه‌های این کمیته‌ها مورد بازبینی و تکمیل قرار گیرد. حضور توأمان بخش اعظمی از دانشگاه‌های بزرگ و مؤسسات پژوهشی در منطقه یک، فرصتی جهت همکاری و توسعه درک متقابل است.

وی پیشنهاد داد که به منظور برخورد تخصصی و متناسب، دو زیر کمیته جهت دانشگاه‌ها و مؤسسات در منطقه یک تشکیل شود.

دکتر محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در جلسه شورای هماهنگی برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه یک کشور گفت: «در کشور ما علم دوستی سابقه‌ای دیرینه دارد اما علم باوری مسئله مهمی است و نهادهای علمی باید آن را جدی بگیرند و خوشبختانه برای رسیدن به علم باوری به تدریج وارد مرحله گذار می‌شویم».

دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت پژوهش و مراکز تحقیقاتی افزود: «هویت یک مرکز تحقیقاتی به تعداد هیأت علمی آن مرکز نیست بلکه باید توجه داشت که چه پژوهش‌های منسجمی در آن مرکز در حال انجام است و بر روی چه زمینه‌هایی تحقیق می‌شود.»

وی افزود: این تحقیقات علمی نباید صرفاً نظری باشند. ما نیاز به تحقیقات تجربی داریم، وقتی وارد تجربه می‌شویم خود آن آزمایش است که روح دارد و مهم است نه آزمایشگاه.

دکتر لاریجانی با تاکید بر نقش وزارت علوم بر توانمندسازی مراکز تحقیقاتی گفت: «همه ما به علم متعهد هستیم و هدف‌مان پیشبرد علم است. وزارت علوم می‌تواند محور قرار گیرد و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را به هم نزدیک کند و در این زمینه می‌تواند پرچمدار اصالت علمی باشد.

دکتر فتح اللهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس نیز در سخنانی بر ایجاد نظام پژوهشی کارآمد تاکید کرد و گفت: «برای دستیابی به خلاقیت باید دیدگاه و رویکردی یکپارچه به حوزه پژوهش داشت. دانشگاه‌ها باید راهکارهای رسیدن به نوآوری را بررسی و ایده‌های دستیابی به خلاقیت را پرورش دهند.

وی افزود: اگر بتوانیم سرویس و خدمات دانشگاهی را تنوع ببخشیم می‌توانیم به دانشگاه مبتکر دست یابیم.

دکتر فتح اللهی تاکید کرد: باید برای رشد و پرورش اعضای هیأت علمی برنامه‌ریزی داشته باشیم تا با کمک آموزش و پژوهش بتوانیم نیازهای بازار و جامعه را مرتفع کنیم.

دکتر بهروز ابطحی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی موضوع دیپلماسی علمی در تعاملات بین‌المللی، را موضوع سخنرانی خود قرار داد و با تمرکز بر مطالعه موردی کشور روسیه، به تشریح فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه در دانشگاه‌های روسیه پرداخت.

دکتر ابطحی توجه به بعد یادگیری عملی به ویژه در حوزه‌های فیزیک و نجوم در روسیه را بسیار مهم ارزیابی کرد و به مقایسه وضعیت رشد رشته‌های علمی در روسیه و ایران پرداخت و تفاوت رشد رشته‌ای را زمینه‌ای برای تعامل و تبادل علمی توصیف کرد.

وی موضوع روابط علمی و فناوری با روسیه، اروپای شرقی و آسیای میانه را مهم خواند و در گزارش کوتاهی ویژگی‌های بخش علوم و آموزش در حوزه اروپای شرقی، روسیه، قفقاز و آسیای میانه را برشمرد و نیز گزارشی از تعداد دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی روسیه و نقش آنها در جهان و منطقه ارائه داد.

دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع جایگاه علوم انسانی در برنامه‌ریزی اجرایی کشور سخنرانی خود را ارائه کرد.

وی با اشاره به تاکید امام خمینی، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر اهمیت امور و علوم انسانی گفت: بیش از ۵۰ درصد اعضای هیأت علمی، دانشجویان، مجلات علمی پژوهشی، انجمن‌های علمی و سرمایه‌های کشور در علوم انسانی جای گرفته‌اند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، علوم انسانی را در دو ساحت مورد بررسی قرار داد و افزود: یکی از جنبه‌های علوم انسانی اگرچه جست جوی حقیقت است از سوی دیگر تعالی جامعه است و علوم انسانی می‌تواند با حرکت نیازمحور و تقاضاگرا به کمک مسئولین بیاید و جایگاه خود را در کشور تقویت کند.

دکتر قبادی در پایان پیشنهاد کرد که وزرات علوم در آغاز برنامه ششم علوم انسانی را به صورت نهادی و عملیاتی در نظر داشته باشد.

دکتر دهقانی، رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با موضوع بررسی وضعیت جایگاه علمی دانشگاه‌های منطقه یک سخنان خود را ارائه کرد.

وی با تاکید بر اینکه علم را باید به ثروت و قدرت با حفظ ارزش‌های اسلامی تبدیل کرد افزود: برای تثبیت و توسعه باید جنبه‌های کاربردی و دیپلماسی، نوآوری، فناوری و علمی و صنعتی علم را هم در نظر گرفت.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت و توسعه دانشگاه‌های کشور در سطح منطقه و جهان در سال‌های اخیر در شاخص‌های مختلف تاکید کرد برای ارزیابی یک دانشگاه باید مجموعه شاخص‌ها را در نظر گرفت.

دکتر برومند، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با موضوع لزوم تدوین سیاست‌ها و آئین نامه‌های منسجم در آموزش عالی سخنرانی کرد.

وی پس از ارائه گزارشی از عملکرد علمی و اجرایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه‌های مختلف پژوهشی تصریح کرد: اختصاص بجای هزینه پژوهش در دانشگاه‌ها با بخشنامه و یا تغییر رؤسای دانشگاه‌ها امکان پذیر نیست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: مشکل در حوزه پژوهش این است که برنامه و بودجه مدونی در دانشگاه تهران نداریم درنتیجه زیاد هزینه می‌کنیم لذا در این حوزه نیازمند بازنگری هستیم.

دکتر برومند دانشگاه‌ها را مجموعه رشد یافته‌ای خواند که باید اختیارات بیشتری به آنها داده شود و پیشنهاد کرد که وزارت علوم به سمت استانداردسازی حرکت کند نه تدوین آئین نامه وگرنه مسئولیت شکست بر عهده وزارت علوم خواهد بود.

دکتر موحدی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با موضوع تجربه دانشگاه صنعتی شریف در توسعه و فناوری و اشتغال دانش بنیان سخنرانی خود را ارائه کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به برنامه‌های جامع پژوهش و فناوری در دانشگاه شریف به تشریح مطالعه یک تجربه، تحت عنوان مجتمع خدمات فناوری پرداخت.

وی گفت این مرکز همانند مرکز رشد است اما شرکت نیست و قرارداد کسانی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند از طریق دانشگاه منعقد می‌شود اما دارای برند و با مشتری‌های خاص کار می‌کنند.

دکتر موحدی در ادامه افزود: واحدهای مجتمع خدمات فناوری بر اساس ضوابط مشخصی به اساتید متقاضی واگذار می‌شوند و متقاضی ایجاد دفتر یا مرکز باید دارای حداقلی از گردش مالی پروژه در سه سال گذشته باشد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با یادآوری اینکه نزدیک به ۵۰۰ پژوهشگر در این مجموعه فعالیت دارند، اختصاص برند دفتر یا مرکز بر اساس ضوابط آئین نامه و توسط کمیته برنامه دفاتر و مراکز خدمات را از مشخصات این طرح برشمرد.

دکتر محمدی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علم و صنعت نیز با موضوع بازنگری آئین نامه‌های پژوهانه سخنرانی خود را ارائه داد.

دکتر محمدی، ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌ المللی با تأکید فناوری، توسعه مشارکت و همکاری‌های گروهی اعضای هیأت علمی در ابعاد داخلی، ملی و بین‌ المللی، هم‌افزایی دانش، پژوهش و فناوری‌های دانشگاه به منظور تحقق اقتصاد دانش بنیان را بخشی از اهداف کلان و راهبردهای دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری توصیف کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علم و صنعت، تدوین برنامه راهبردی دانشگاه، بازنگری آئین نامه اعتبار پژوهشی با رویکرد کیفی سازی فعالیت‌ها، تدوین آئین‌ نامه حمایت از دستاوردهای برجسته علمی–پژوهشی با رویکرد تقویت فعالیت‌های بین‌ المللی و ارتقای کیفیت پژوهش، پیاده‌سازی شبکه آزمایشگاهی دانشگاه در جهت استفاده بهینه از تجهیزات برای محققین داخل و خارج، بازنگری دستورالعمل انتخاب اساتید ممتاز با هدف ارتقای رتبه علمی دانشگاه در سطح ملی و بین‌ المللی و افزایش کمی و کیفی دستاوردهای برجسته علمی-پژوهشی را برخی از اقدامات انجام شده در حوزه معاون پژوهش و فناوری برشمرد.

دکتر احسانیان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با موضوع هدفمند کردن پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی سخنرانی خود را ارائه داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، قوانین اداری و آموزشی، مجری و مرجع سیاستگذاری و منابع مالی را از جمله مشکلات و موانع در این حیطه بیان کرد.

وی اصلاح قوانین و تغییر آئین نامه‌ها، تخصیص بودجه مورد نیاز، ساماندهی پرداخت‌های پراکنده، هزینه کنفرانس‌ها، حق التدریس استاد، هزینه ساخت، امتیاز گرنت پایان نامه، تغییر سیاست‌ها و قوانین موجود و تعیین برنامه مشخص علمی و پژوهشی دراز مدت را به عنوان پیشنهاد در این زمینه مطرح کرد.

دکتر احسانیان، در ادامه موارد اجرا شده در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را یادآور شد از جمله اینکه هر پایان نامه ارشد و دکتری مانند یک قرارداد پژوهشی است، اجرای طرح توسط عضو هیأت علمی به صورت اختیاری است، انتخاب بر اساس اولویت‌های پژوهشی دانشگاه است و بررسی کیفی در کارگروه تخصصی صورت می‌گیرد.

دکتر صدیق دامغانی زاده، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز در این نشست به چگونگی ایفای نقش مؤثر دانشگاه‌ها در چرخه علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با این استدلال که دنیای اطراف ما تغییرات اساسی کرده است، به طرح سه پرسش اساسی پرداخت: تعریف و مأموریت دانشگاه در دنیای جدید چیست؟ تعریف رابطه صحیح دانشگاه و صنعت چیست؟ و آموزش مناسب در این خصوص چیست؟

وی در ادامه سخنرانی خود به تشریح موفقیت‌های شرکت پتروناس مالزی به عنوان نمونه‌ای موفق از این نوع اقتصاد پرداخت.

در ادامه دکتر صنعتی، معاون پژوهشی پژوهشگاه ژنتیک و زیست‌فناوری به تشریح ارتباط پژوهشگاه متبوع خود با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی پرداخت.

بر اساس آمار ارائه شده، در تجربه عضویت و همکاری پژوهشگاه متبوع وی، محققان ایرانی توانستند از همکاری در طرح‌های تحقیقاتی و برگزاری کارگاه‌ها ۳۵۸۷۴۰ دلار از آی سی جی ئی بی دریافت کنند. همچنین ۹ مورد بورس کشورهای هند و ایتالیا حاصل این همکاری بوده است. ۴۵ مورد شرکت محققان در کارگاه‌ها با هزینه نهاد مذکور و نیز کسب بورس برای دانشجویان دکتری ماحصل این همکاری‌ها بوده است.

دیگر سخنران این نشست دکتر شکیبا، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با موضوع فناوری‌های نرم و چالش‌های فراروی تجاری‌سازی تحقیقات علوم انسانی به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به تغییر پارادایم از جهان صنعتی مبتنی بر تولید انبوه به جهان مبتنی بر اطلاعات و دانش گفت: این تغییر سیاست همزمان با تبدیل تدریجی پارادایم اقتصادی حاکم بر جوامع، یعنی اقتصاد مبتنی بر تولید انبوه به اقتصاد دانش‌بنیان بود که در آن دانش عامل اصلی ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت و رشد و توسعه است.

دکتر شکیبا افزود: از آنجا که تحقیق، اصلی‌ترین ابزار تولید دانش است، علم به عنوان موتور رشد اقتصادی، جایگزین منابع کلاسیک سه‌گانه ثروت، یعنی زمین، نیروی کار و سرمایه، شد.

وی خاطرنشان کرد: دانش تولیدی در دانشگاه‌ها برای ایجاد مزیت رقابتی و ایفای نقش توسعه‌ای خود باید توانایی تبدیل شدن به ثروت و درآمد را داشته باشد. در برنامه چهارم و پنجم همچنین در برنامه ششم توسعه کشور توسعه مبتنی بر دانایی و جامعه دانش بنیان یکی از اهداف اصلی برنامه ها مطرح شده است. لذا دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید بر اساس این برنامه پیش بروند.

دکتر دارابی، معاون پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، نیز با موضوع پژوهشگاه‌ها، برنامه‌ها، فرصت‌ها و چالش‌ها سخنرانی خود را ارائه داد.

وی درباره شفاف سازی مأموریت پژوهشگاه‌ها و اینکه دانشگاه‌ها احساس خطر نداشته باشند و عملکردشان مغایرت با یکدیگر نباشد مباحثی ارائه کرد و با محوریت قراردادن این موضوع دو پیشنهاد را مطرح کرد.

پیشنهاد اول معاون پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران این بود که استادان بر اساس علایق و تخصص آن‌ها دسته بندی و در حوزه‌های آموزشی صرف، پژوهشی صرف و یا پژوهشی کاربردی قرار داده شوند و اینکه پژوهشگاه‌ها می‌توانند در حیطه کاربردی فعالیت خود را انجام دهند.

وی در بیان پیشنهاد دوم اظهار کرد: پژوهشگاه‌ها باید به عنوان پژوهشگاه‌هایی با مأموریت خاص تعریف شوند و از آن‌ها یک کار در راستای یک پروژه بنیادی، حتی با کمک از جاهای دیگر، تبدیل به یک صنعت و دانش فنی شود که کارآفرین هم باشد.

دکتر حائریان، قائم مقام اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی کشور با موضوع پژوهش در دانشگاه‌های غیر انتفاعی سخنرانی خود را ارائه داد.

وی با اشاره به همایش معاونین پژوهشی گفت: بحث پژوهش در دانشگاه‌های غیر انتفاعی بر اساس بودجه شهریه است که در آمد بسیار اندکی است و از طرف دیگر دوره‌های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه‌ها خیلی ضعیف‌تر از دانشگاه‌های دولتی است و هم چنین نو پا هستند و حدود ۲۵ سال سابقه دارند و قدمتشان به نسبت دانشگاه‌های دولتی اندک است.

دکتر حائریان افزود: اگر دولت به دانشگاه‌های غیر انتفاعی کمک نکند آن‌ها رشد پیدا نمی‌کنند و حدود ۱۲ درصد آموزش عالی که در دانشگاه‌های غیر انتفاعی است از کیفیت پایین‌تری برخوردار خواهند بود. نه دانشجویان خوب‌تر برای ما می‌آید و این دانشجویان معمولی هم وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند بیش از این دانشجوی قابلی نخواهند بود.

قائم مقام اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی کشور در ادامه خاطر نشان کرد: درخواست ما این نیست که بودجه‌ای تزریق شود بلکه اجازه دهند تا از امکانات موجود استفاده کنیم. به طور مثال هر ساله از وسایل آزمایشگاهی که صنعتگران داخلی می‌سازند نمایشگاه برگزار می‌شود و دولت اجازه می‌دهد دانشگاه‌های دولتی آن‌ها را با نصف قیمت بخرند و زمینه به گونه‌ای فراهم شود تا دانشگاه‌های غیر انتفاعی نیز بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

وی افزود: علت این پیشنهاد این است که دستگاه‌های تحقیقاتی گران قیمت هستند و خیلی از این واحدها هنوز آزمایشگاه‌های آموزشی مجهزی ندارند. پیشنهاد می‌شود که دانشگاه‌های غیرانتفاعی بتوانند از این آزمایشگاه‌ها استفاده کنند و پیشنهاد دیگر این است که از کتابخانه ها بتوانیم استفاده مشترک نمائیم.

آخرین سخنران این نشست مهندس بیات، مدیرکل اداره استانداردهای استان تهران بود که سخنان خود را به الزامات استانداردسازی آزمایشگاه‌ها اختصاص داد.


( ۵ )

نظر شما :