بیانیه انجمن آموزش مهندسی ایران پیرامون تحول آموزش مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست

تعداد بازدید:۲۸۹۷

انجمن آموزش مهندسی با تمرکز بر معضل آلودگی محیط زیست، سخنرانی‌های دوره‌ای خود را در سال ۱۳۹۵ به نقش تأثیرگذار فعالیت‌های مختلف مهندسی مرتبط با محیط زیست، بازنگری در مبانی فکری و عملی حرفه مهندسی و افزایش حساسیت و دانش نسبت به عواقب زیست‌محیطی فعالیت مهندسان و انعکاس آن در تمام زمینه‌های آموزش مهندسی و به‌روزرسانی استانداردهای الزام‌آور در برنامه‌های درسی کشور اختصاص داده است. هدف از این برنامه ایجاد جریان فرهنگی و علمی در نخبگان مهندسی کشور و جلب توجه جامعه علمی مهندسی به موضوع بسیار مهم محیط زیست بوده است.

حاصل جمع‌بندی جلسات برگزار شده در قالب بیانیه زیر آمده است:


به نام خدا

بیانیه انجمن آموزش مهندسی ایران پیرامون تحول آموزش مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست

آلودگی محیط زیست ناشی از مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی، کمبود آب و تغییرات اقلیمی، مشکلات زیادی برای ساکنان کنونی کره زمین و نگرانی‌های جدی پیرامون آینده این کره‌‌ خاکی بخصوص برای ایران ایجاد کرده‌است.

با توجه به نقش تأثیرگذار فعالیت‌های مختلف مهندسی مرتبط با محیط زیست، بازنگری در مبانی فکری و عملی حرفه‌ی مهندسی و افزایش حساسیت و دانش نسبت به عواقب زیست‌محیطی فعالیت مهندسان و انعکاس آن در تمام زمینه‌های آموزش مهندسی و به روزرسانی استانداردهای الزام‌آور در برنامه‌های درسی کشور ضروری می‌باشد.

در این راستا انجمن آموزش مهندسی با تمرکز بر این معضل، برنامه سخنرانی‌های فصلی خود در سالی که گذشت را به شکل هدفمند به این مساله اختصاص داد و سعی کرد با ایجاد جریان فرهنگی در نخبگان مهندسی کشور، توجه جامعه علمی مهندسی را بیش از پیش روی این موضوع متمرکز نماید. حاصل جمع‌بندی جلسات برگزار شده بطور خلاصه به شرح ذیل است:

۱- بازنگری در برنامه‌ی درسی رشته‌های مهندسی با تاکید بر ارتقای حفظ محیط زیست

  • اضافه کردن مباحث مربوط به حل مسائل مهندسی با نگرش حفظ محیط زیست
  • اضافه کردن مباحث مربوط به کاهش مصرف انرژی فسیلی و جایگزینی آن با انرژی‌های تجدید پذیر و کاهنده مصرف آب
  • اضافه کردن آموزش آخرین یافته‌ها و کارآمد ترین استانداردهای فنی مهندسی در طراحی، ساخت و نگهداری
  • بازنگری و به روزرسانی سرفصل‌های درس اخلاق مهندسی با تأکید بر توسعه پایدار و ارتقای محیط زیست
  • حمایت از نشر کتاب‌های درسی با نگرش ارتقای محیط زیست

۲- تعریف گرایش‌های جدید بین رشته‌ای محیط زیست و رشته‌های مهندسی

  • تشکیل کارگروه‌هایی از متخصصان محیط زیست و متخصصان مهندسی جهت تدوین گرایش‌های جدید بین رشته‌ای بر اساس نیازهای اقلیمی هر ناحیه
  • ارزیابی عملکرد و پیگیری اثربخشی گرایش‌های جدید

۳- به روزرسانی استانداردهای مهندسی با در نظر گرفتن اصل ارتقای محیط زیست

  • پیگیری ایجاد الزامات قانونی برای معاونت فنی سازمان برنامه و بودجه، سازمان استاندارد، نظام‌های مهندسی کشور و سایر مراجع تدوین‌کننده دستورالعمل‌های فنی جهت به روزرسانی چهارسالانه استانداردهای طراحی، ساخت و نگهداری با هدف استفاده از آخرین و کارآمد ترین ضوابط فنی (هیچ استاندارد الزام‌آور فنی نباشد که حداقل هر چهارسال یک‌بار ویرایش جدید نشود)
  • پیگیری و رصد کمیته‌های تدوین دستورالعمل‌های فنی و استانداردها در رعایت اصل ارتقا محیط زیست و توسعه پایدار
  • پیگیری و رصد برنامه‌های عملی در کاهش مصرف آب در بخش‌های تجاری، صنعتی و خانگی

۴- ترویج توسعه پژوهش و به‌کارگیری فناوری‌های مؤثر در حفظ محیط زیست

  • فناوری‌های مؤثر در کاهش مصرف انرژی فسیلی
  • فناوری‌های انرژی‌های تجدید پذیر
  • فناوری‌های کاهنده مصرف آب

۵- توصیه به سازمان‌های با اهداف مشابه

  • رصد آماری عملکرد و سهم فعالیت‌های مهندسی در آلودگی و ارتقای محیط زیست و انتشار عمومی داده‌های رصدی
  • لزوم افزایش تعامل سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان‌های با مأموریت مشابه مانند سازمان انرژی‌های نو (سانا) و سازمان بهره‌وری انرژی (سابا)

انجمن آموزش مهندسی نیز با ایجاد هسته‌های پژوهش و شاخه‌های خود در دانشگاه‌ها، نسبت به آگاهی رسانی و حرکت در زمینه‌های فوق، اهتمام خواهد ورزید.

انجمن آموزش مهندسی ایران
اسفند ماه ۱۳۹۵

 


( ۱ )

نظر شما :

محمدرضا کرامتی ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۶:۵۶
با سلام یکی از حلقه های مفقوده در زمینه آموزش مهندسی، روش های نوین و فعال آموزش مهندسی می باشد. این موضوع با اینکه برای همه حوزهای علمی قابل طرح است اما رویکردها و دیدگاه های جدید بر بهره گیری از روش های فعال تدریس در همه زمینه ها بویژه زمینه هایی که ماهیت رشته ها دشوارتر از سایرین است تاکید دارند. . بنابراین پیشنهاد این حقیر این است که فضای بسیار بیشتری برای روش های اثربخش آموزشی در حوزه مهندسی باز شود. طراحی محتوای چالش برانگیز و مبتنی بر تازه های علمی و مخصوصا روش آموزش محتوا اهمیت بسزایی دارد. روشهای فعال آموزش که امروزه در رشته های دشوار اما جذاب علمی نظیر ریاضیات فیزیک و علوم مهندسی در دنیا مطرح میشود کدامند؟ این روشها علاوه بر انتقال موثر دانش چه نتایجی را در پی دارند؟ برنامه درسی پنهان که امروزه در دنیا با استقبال فراوانی روبرو شده چگونه از طریق این روشهای فعال تقویت می شود؟ آیا ما در حوزه آموزش مهندسی صرفا باید در پی انتقال موثر دانش (اندیشه ها) باشیم یا علاوه بر آن بر تقویت تفکر ( اندیشیدن) هم تاکید کنیم و شرایطی را فراهم سازیم که که علاقه مندان به حوزه مهندسی به جای یادگیری صرف دانش و اندیشه ها بتوانند خودشان اندیشه ای جدیدی را تولید کنند و به عبارت بهتر همانطور که در روایات دینی مان هم داریم بتوانند دانش جدیدی را کشف کنند؟ روشهای فعال آموزش مهندسی چگونه می توانند موجبات پرورش تفکر در دانشجویان رشته مهندسی را فراهم سازند؟ شاید ما امروزه در رشته های مهندسی حتی به چیزی بیش از انتقالُ تولید و خلق دانش نیاز داریم که یکی از الزامات این امر روشهای پیشرفته و برتر آموزش می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود همکاران جوان دانشگاهی که در رشته های مهندسی تدریس می کنند در قالب کارگاههای آموزشی با رویکردهای نوین آموزشی آشنا شوند تا از این طریق بتوان گامی هر چند کوچک در این زمینه برداشت. با سپاس و احترام . دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران