رئیس دانشگاه تهران: محدود سازی آموزش عالی جدی است

۲۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۴:۲۶ کد : ۳۹۷۳ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۹۵۵
دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ در اولین نشست هم‌اندیشی و ارتفای کیفیت آموزشی با اشاره به صندلی‌های خالی در واحدهای دانشگاهی محدود سازی آموزش عالی را جدی خواند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، دکتر نیلی احمدآبادی با اظهار تأسف از اینکه برخی از دانشگاه‌ها برای پرکردن صندلی‌های خالی کیفیت لازم را در نظر نمی‌گیرند، گفت: «دانشگاه تهران تا کنون با محدود سازی همراه نبوده است ما همچنان با تعداد زیادی داوطلب و متقاضی صندلی در این دانشگاه مواجه هستیم».

وی در ادامه با بیان اینکه این شرایط ثابت و همیشگی نخواهد بود و ما در حیطه آموزش به‌زودی وارد یک رقابت ملی و بین‌المللی خواهیم شد شرط حفظ کیفیت را در تدوین برنامه‌های جدید و بررسی محتوا و بازنگری دانست.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت آموزش گفت: «انتظار می‌رود افرادی که در این بخش مسئولیت دارند بیشترین همت و دقت خود را به کار بگیرند، چون ضعف و سستی می‌تواند برای بنیان‌های دانشگاه خطرناک باشد».

وی نیروی انسانی را از محورهای اصلی آموزش برشمرد و افزود: «اگر اعضای هیأت علمی که استخدام می‌شوند شرایط لازم، توان کار، آموزش نخبگان و احساس مسئولیت را دارا باشند، ۹۰ درصد مشکلات در این بخش حل می‌شود».

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران سیاست‌های جذب روشنی را در پیش گرفته است، تاکید کرد: «کسانی که در دانشگاه هستند باید از تمام تلاش خود در جهت سیاست‌های دانشگاه استفاده کنند و توانمندی‌ها و دستاوردهای افراد جدید‌الاستخدام نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و هم‌چنین اطلاعات لازم از آئین‌نامه‌ها و مقررات در اختیار آن‌ها قرار داده شود».

وی برخی از مشکلات حوزه آموزش را نحوه پذیرش دانشجو دانست و گفت: «اگر در پذیرش دانشجو دقت بیشتری شود، شاید بخشی از مشکلات در حوزه آموزش کاهش یابد در مورد دکترا ما معتقدیم که پذیرش بر اساس رزومه بهتر و تجربه ثابت کرده کسانی که از این طریق وارد دانشگاه شده‌اند، کیفیت بهتری داشته‌اند».

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه بخش دیگری از حوزه آموزش کارمندان هستند، افزود: «بحث توانمند‌سازی جزو بحث‌های اصلی دانشگاه است. با استفاده از فضای مجازی، ساده‌‌سازی فرآیند آموزش، تفویض اختیارات، تعیین تکلیف هر بخش، جلوگیری از دوباره‌کاری و بازنگری در ساختار آموزش باید کارهای مرتبط با حوزه آموزش را تسریع و شفاف کرد».

وی یکی از مباحث مهم در آموزش را محتوا دانست و گفت: «در این راستا باید بازنگری‌های لازم انجام شود و سیاست دانشگاه بر این است که بازنگری‌ها به صورت علمی و اصولی صورت پذیرد».

دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران، نیز در این نشست با اشاره به برنامه سوم دانشگاه، یکی از محورهای اصلی را تقویت اخلاق حرفه‌ای دانست که بر اساس آن دانشگاه یک مأموریت بزرگ در چشم‌انداز پنج ساله دارد که همه حوزه‌ها باید آن را مورد توجه قرار دهند.

وی با اظهار اینکه یکی از موضوعات مطرح دیگر در سطح کلان دانشگاه توانمندسازی نیروی انسانی است که به عنوان مأموریت دانشگاه باید به آن پرداخته شود، گفت: «توانمندسازی فقط شامل کارشناسان نیست، بلکه در سطوح مختلف دانشگاه اعم از اعضای هیأت علمی، مدیران، شوراهای تخصصی و کارکنان باید مورد توجه واقع شود».

معاون آموزشی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه در سال جاری برنامه معاونت آموزشی به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه رسیده است، تقویت نظام پاسخگویی در حوزه آموزش، استانداردسازی خدمات آموزشی، بازنگری قوانین مقررات آموزشی را از برنامه‌های آموزشی برشمرد.

وی هم‌چنین در دسترس بودن مدیران و متصدیان آموزشی، رابطه صف و ستاد، هماهنگی در اجرای تصمیمات و مصوبات، نظارت و ارزیابی را بخش دیگری از برنامه‌ها عنوان کرد.

دکتر حسینی با تأکید بر پاسخگو بودن حوزه آموزش در برابر دانشجویان گفت: «تمام تلاش و فعالیت‌ها باید بر این محور قرار داده شود که بتوانیم به‌موقع مسائل را حل و فصل کنیم و پاسخگویی را جزو اولویت‌ها قرار دهیم، اما این به آن معنا نیست که بخواهیم بر خلاف مقررات و قوانین اقدامی را انجام دهیم».

در سه پانلی که در این نشست برگزار شد، دکتر محمدعلی شریفی، مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه و دکتر فرزانه شمیرانی، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه، درباره عملکردهای حوزه آموزش و و دکتر قراملکی با موضوع اخلاق حرفه‌ای سخنرانی کردند.

برگزاری کمیته‌های تخصصی و جلسه شورای آموزشی دانشگاه از دیگر برنامه‌های این نشست بود.


( ۴ )

نظر شما :

محمد میر ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۷:۴۹
با عرض سلام و احترام و ضمن تشکر از توجه و پرداختن به موضوع بسیار مهم ارتقای کیفیت آموزشی؛ 1-حقیر اطلاع ندارم این هم اندیشی در چه سطحی و با دنبال کردن چه هدفها و محورهایی برگزار شده اما بهتر بود یک فراخوان و اطلاع رسانی عمومی در سطح دانشگاه انجام می شد که همه اعضای هیات علمی و کارشناسان علاقمند شرکت می کردند تا امکان بیان دیدگاه های بیشتری در همه حوزه های تخصصی فراهم می شد. 2- با توجه به تفاوتهای ماهیتی و همچنین مشکلات موجود در حوزه های تخصصی مختلف بهتر است هم اندیشی های تخصصی جداگانه برای هر حوزه علمی برگزار شود و در نهایت یک جمع بندی نهایی برای اتخاذ تصمیم در سیاستها و برنامه های دانشگاه فراهم گردد. 3- حقیر در حوزه علوم و مهندسی زیستی کار میکنم و به نظرم جا دارد یک هم اندیشی تخصصی برای ارتقای کیفیت آوزش و پژوهش در این حوزه در دانشگاه برگزار گردد و این آمادگی را هم دارم در صورت صلاحدید مسوولین، مدیریت اجرایی چنین برنامه ای را با محوریت گروه آموزشی دانشکده به عهده بگیرم. با سپاس مجدد و آرزوی موفقیت و سرافرازی روزافزون خانواده بزرگ دانشگاه تهران