تقدیر از شیمیدان و استاد برجسته دانشگاه تهران

۱۷ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۷ کد : ۳۹۶۰ اخبار حوزه فنی و مهندسی اخبار علمی-فناوری
تعداد بازدید:۴۸۴۴
در نوزدهمین کنگره ملی شیمی ایران از دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، استاد برجسته دانشگاه تهران، تقدیر شد.
تقدیر از شیمیدان و استاد برجسته دانشگاه تهران

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، در نوزدهمین کنگره ملی شیمی ایران که ۳ تا ۵ اسفند ۱۳۹۵ در دانشگاه شیراز برگزار شد، از دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، شیمیدان برجسته و استاد دانشگاه تهران، تقدیر شد.

دکتر علی اکبر موسوی موحدی در سال ۱۳۳۱ در شیراز دیده به جهان گشود. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان البرز تهران گذراند سپس در سال ۱۳۵۴ موفق به اخذ درجه کارشناسی در رشته شیمی از دانشگاه شهید بهشتی (دانشگاه ملی ایران)، کارشناسی ارشد شیمی با گرایش علوم زیستی از دانشگاه میشیگان شرقی آمریکا (۱۳۵۷) و دکترای تخصصی از دانشگاه منچستر انگلستان در رشته بیوشیمی فیزیک (۱۳۶۵) شد. پس از اتمام دوره دکترا، در دانشگاه تهران مشغول به تدریس و تحقیق شد و مراتب علمی استادیاری (۱۳۷۱-۱۳۶۵)، دانشیاری (۱۳۷۵-۱۳۷۱) و استادی (۱۳۷۵) را پشت سرگذاشت. دکتر موسوی موحدی هم اکنون استاد تمام گروه بیوفیزیک در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران است.

به پاس خدمات ارزنده و اثر گذار در حوزه‌های علم، پژوهش و نوآوری در سال ۱۳۶۹ موفق به دریافت جایزه بین‌المللی خوارزمی شد و در سال ۱۳۷۶ به عنوان استاد نمونه و طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ نیز ۹ بار به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران برگزیده شد. در کارنامه علمی استاد، جوایز فراوانی همچون نشان درجه یک پژوهش دانشگاه تهران (۱۳۸۲)، چهره ماندگار (۱۳۸۳)، دانشمند برجسته دانشگاه تهران (۱۳۸۵)، پژوهشگر رتبه اول جشنواره رازی (۱۳۸۵)، برنده جایزه بین المللی الزویر- اسکوپوس (۱۳۸۶)، پژوهشگر برجسته جایزه علمی جشنواره علوم پزشکی ابن‌سینا (۱۳۸۷)، پژوهشگر ممتاز در جشنواره پژوهش و فناوری کشور (۱۳۸۸) و اعطای استاد ممتازی دانشگاه تهران (۱۳۸۹) به چشم می‌خورد.

این استاد ممتاز در گفتگو با مجلۀ خبری دانشگاه تهران (مدت) درباره اهمیت دانش گفته است: «مهم‌ترین مسأله‌ای که کشور ما، تمام دنیا و بشریت نیاز دارد بحث دانش در زندگی است. دانش نور است. لذا ما باید بسترهای زایش دانش را فراهم کنیم. یکی از جایگاه‌های زایش دانش، دانشگاه‌های دانش‌محور است. دانش آنقدر مهم است که گفته شده العلم نور؛ یعنی، علم چراغ راه است. دانش هم امروز مساله صرف دانشگاه نیست. تمام سازمان‌های اجرایی کشور به آن نیاز دارند. قدرت کشور، امنیت ملی کشور، قدرت نظامی، اقتصادی و... به دانش نیاز دارند. لذا علم و دانش یک پارامتر محکم اجتماعی است. منشأ آن نیروی انسانی دانشمند، استاد و پژوهشگر و دانشجو است و باید به آنها تعلیم داد تا در خدمت جامعه باشند.»

دانشگاه تهران این شایستگی را به استاد ممتاز، جناب آقای دکتر علی اکبر موسوی موحدی تبریک می گوید.

 


( ۲ )

نظر شما :