بررسی تاریخچه دانشگاه‌های زنان در ژاپن در دانشکده مطالعات جهان

۱۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۸ کد : ۳۹۳۷ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۴۰۹۹
دکتر کیکو ساکورایی، استاد دانشگاه واسدای ژاپن، با حضور دانشجویان رشته مطالعات ژاپن دانشکده مطالعات جهان، به واکاوی تاریخ دانشگاه های تک جنسیتی ژاپن پرداخت.
بررسی تاریخچه دانشگاه‌های زنان در ژاپن در دانشکده مطالعات جهان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، نشست تخصصی با عنوان «مروری بر تاریخچه دانشگاه‌های زنان (تک جنسیتی) در ژاپن» با سخنرانی دکتر کیکو ساکورایی، استاد دانشگاه واسدا و رئیس مؤسسه مطالعات منطقه اسلام ژاپن ۷ اسفند ۱۳۹۵ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و با حضور جمعی از استادان دانشکده و علاقه‌مندان به مسائل ژاپن برگزار شد.

در این نشست، دکتر ساکورایی ضمن بررسی سیر تاریخی تحولات و چالش‌های پیش روی دانشگاه‌های تک جنسیتی در ژاپن گفت: «نظام نوین آموزشی ژاپن از آغاز دوره میجی به دستور امپراتور و با هدف مدرن‌سازی ژاپن آغاز شد و از همان زمان بود که دانشگاه‌های مهم دولتی نظیر دانشگاه امپراتوری توکیو، کیوتو، توهوکو، هوکایدو و کیوشو در استان‌های مختلف ژاپن تأسیس شد، ولی زنان اجازه تحصیل در این دانشگاه‌ها را نداشتند و فقط دانشگاه توهوکو پنج سال پس از تأسیس اقدام به جذب تعداد کمی دانشجوی دختر کرد».

این نشست، با پرسش و پاسخ و تبادل نظر بین حاضرین، دقایق پایانی خود را سپری کرد و برخی از زوایای موضوع نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بخشی از مباحث درباره دلایل ثبات در رفتار مردم ژاپن و تأمل درباره این مسئله بود که به رغم گذشت ۷۰ سال از شعار مدرن‌سازی و غربی‌سازی در این کشور، نوع نگاه به زنان در جامعه امروزی ژاپن، به شدت متأثر از سنت‌ها، عقاید و عرف نهادینه شده در جامعه پیشین ژاپن است.

جهت مشاهده متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید.


( ۱۷ )

نظر شما :