دیدار هیأت لبنانی با مسئولان دانشکده مطالعات جهان

۲۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۲:۱۹ کد : ۳۸۵۳ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۳۰۷۱
به مناسبت دهه فجر هیأتی متشکل از مسئولان احزاب سیاسی لبنان چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ با مسئولان دانشکده مطالعات جهان دیدار و گفت‌وگو کردند.
دیدار هیأت لبنانی با مسئولان دانشکده مطالعات جهان

در ابتدای این دیدار، دکتر سعیدرضاعاملی، رییس دانشکده مطالعات جهان، ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و تبریک ایام‌الله دهه فجر گفت: «انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب بزرگ بود. جامعه­شناسان در تفسیر انقلاب­های جهان بعضی از آن­ها را به عنوان انقلاب بزرگ تعبیر می­کنند و این انقلاب‌های بزرگ آن‌هایی هستند که تغییر مسیر بنیادین در یک کشور ایجاد می کنند».

وی افزود: «در این سی‌و هشتمین سالی که از انقلاب اسلامی ایران گذشته است، دستاوردهای بسیار بزرگی را مشاهده کرده‌ایم، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب این بود که حس اقتدار و انتخاب را به مردم ایران بازگرداند».

رئیس دانشکده مطالعات جهان در ادامه دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله افزایش سطح سواد و تعداد دانشجویان دانشگاه‌ها، تبدیل کشور به یک هاب پزشکی و بسیاری از آمارهای دیگر در تحول در زیرساخت مثل شبکه برق، آب، گاز و توسعه راه‌ها،  توسعه شبکه بهداشتی و درمانی و ده‌ها و صدها تحول پیشرفت‌گرایانه دیگر را برشمرد.

وی با مهم خواندن این دستاوردها شکل‌گیری مسیر نوینی که منتهی به الگوی جدیدی از نظام حکمرانی و تمدنی در ایران عزیز شده را مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی دانست.

رییس دانشکده مطالعات جهان در ادامه افزود: «انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پیروز شد، اما به فاصله‌ای کمتر از دو ماه انتخابات در ایران برگزار شد. کمتر انقلابی وجود دارد که برای انتخاب اصل نظام سیاسی آن انتخابات صورت گرفته باشد».

وی خطاب به هیأت لبنانی گفت: «شما که از رهبران احزاب سیاسی هستید، حتما مسائل ایران را در ادوار گذشته دنبال کرده‌اید. امام خمینی وقتی وارد ایران شد بیش از ۱۰ میلیون نفر به استقبال امام آمدند و وقتی هم امام از دنیا رفت ده‌ها میلیون نفر روزها درسوگ و فراغ امام، گریه کردند و فراغش غم بزرگی برای جامعه ایران بود. امام خیلی انسان ساده‌ای بود، کسی بود که توانست از نفس خود رها شود».

رییس دانشکده مطالعات جهان سپس با تاکید بر اینکه همیشه خود را وامدار این اتفاق بزرگ می‌دانیم، خاطرنشان کرد: «امروز هم در ادامه این مسیر رهبر عزیزمان، آیت‌الله خامنه ای، دائما بر اسلام انقلابی و فرهنگ مقاومت تاکید می‌کنند که اگر این فرهنگ انقلابی وجود نداشته باشد، انسان همه ارزش‌های والا را از دست می‌دهد و اگر باشد همه­ برکات وارد زندگی انسان می‌شود».

دکتر عاملی تصریح کرد: «مقاومت است که بقیه حکمت‌ها و آثار خیر را وارد زندگی جامعه بشری می‌کند. باید ایستاد و لبنان نیز مصداق ایستادگی است. آن اتفاقی که در جنگ ۳۳ روزه افتاد فقط پیروزی در یک جنگ نبود پیروزی در مقابل یک تفکر بود، تفکری که تصور می‌کرد سپری آهنین دارد و می‌تواند بر جمعیت‌های دیگر غلبه کند. مقاومت لبنان اثبات کرد که امروز غلبه‌کردن بر فرهنگ مقاومت چه در میان مسلمانان و چه در میان غیرمسلمانان امر ساده‌ای نیست و به سادگی نمی‌شود بر حکمت و بصیرت و توانایی ملت‌های اهل مقاومت غلبه کرد».

در ادامه دکتر محمود قماطی، سرپرست هیات لبنانی، با تبریک سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی آن را نقطه عطفی در تحولات منطقه خواند و برای جمهوری اسلامی ایران در راه رسیدن به اهداف خود آرزوی توفیق کرد.

سپس دکتر علی‌اکبر علیخانی، مدیر گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا، به معرفی دانشکده مطالعات جهان و رشته‌های مطالعاتی آن پرداخت و به سوالات مهمانان پاسخ داد.


( ۳ )

نظر شما :