افتتاح طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

گزارش مراسم افتتاح مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران + تصاویر

۰۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۴ کد : ۳۷۴۵۶ اخبار خبر گالری تصاویر
تعداد بازدید:۲۴۷۱
مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران روز سه‌شنبه دوم آبان ماه با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران؛ دکتر عباس مصلی‌نژاد خیر نیک‌اندیش و اعضای هیات رئیسه و مدیران کل دانشگاه تهران در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دو سال قبل با هدف افزایش نرخ باروری کلی به بیش از سطح جانشینی و ارتقای شاخص‌های کیفی در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت تصویب و ابلاغ شد. در تبصره ۳ این قانون در بخش وظایف دستگاه‌های مختلف آمده است که همه دستگاه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و یا به صورت خرید خدمات، نسبت به تأمین مهدکودک برای نگهداری کودکان مادران شاغل در همان دستگاه اقدام کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش را به تدوین برنامه تنوع بخشی به مدل‌های مهدکودک (از جمله مهدهای خانگی (خانه‌های مادر- کودک، کودکستان‌های وابسته به نهادها و ارگان‌های دولتی و عمومی (سازمانی)) مکلف کردند.

دکتر سید محمد مقیمی روز سه‌شنبه دوم آبان ماه در آیین افتتاح طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، با تبریک ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه‌السلام، گفت: دانشگاه تهران باید پرچمدار تمدن‌سازی در کشور باشد و بیانات مقام معظم رهبری و بزرگان کشور همه بیانگر این است که دانشگاه‌ها باید محور شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشند. لذا انتظار می‌رود دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه پیشرو و پیشگام، الگوی عملی در این زمینه ارائه کند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه خانواده مهمترین سلول تمدن نوین اسلامی است، گفت: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ستادی با عنوان ستاد جوانی جمعیت در دانشگاه تهران متشکل از معاونان دانشگاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شکل گرفته است و این ستاد با شورای راهبردی که در رأس آن قرار دارد، باید خانواده‌محوری را به مثابه یک زنجیره و چرخه و همچنین تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده را مورد توجه قرار دهد.

وی یکی از مبنایی‌ترین پازل‌های مفهوم خانواده‌محوری را پرورش کودکان و خردسالان دانست و افزود: همواره اندیشمندان بر این باورند که بیشتر چالش‌هایی که در جامعه با آن مواجه هستیم، ریشه در فرهنگ دارند و اگر کار فرهنگی مناسب صورت پذیرد، بسیاری از این مشکلات رخ نمی‌دهد و یا بهبود می‌یابد. از سوی دیگر متخصصان، شکل‌گیری شخصیت فرهنگی در افراد را به دوران مهد کودک و دبستان نسبت می‌دهند. اگر این دوره به خوبی شکل نگیرد، دیوار به صورت کج بالا خواهد رفت و تلاش‌های بعدی برای اصلاح، خیلی جواب نخواهد داد. سازمان‌های پیشرو در دنیا فارغ از بحث تمدنی‌اش، هویت سازمانی را از مرحله کودکی شکل می‌دهند و مدیران سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا تمامی اعضای خانواده آن سازمان را به نوعی نسبت به سازمان خود متعهد بار بیاورند و اتصال و پیوستگی عاطفی و روانی نسبت به سازمان ایجاد نمایند تا هویت سازمانی آنها را شکل دهند.

دکتر مقیمی با تاکید بر این ضرورت‌های تمدنی و هویت‌بخشی سازمانی، حمایت از خانواده بزرگ دانشگاه تهران را از برنامه‌های مهم دانشگاه در دوره فعلی مدیریت برشمرد و توضیح داد: طبیعی است که بخشی از زمان و ظرفیت فکری کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه صرف تربیت فرزندان‌شان می‌شود، بنابراین به همان میزان از تمرکز بر امور سازمان کاسته می‌شود تا به امورات فرزندان خود بپردازند. اقداماتی همچون تاسیس مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران، ضمن آنکه به فرآیند تمدن‌سازی و هویت‌بخشی و تعهد سازمانی کمک می‌کند، از منظر بهره‌وری سازمانی نیز قابل دفاع است. با شروع فعالیت مهدکودک دانشگاه می‌توانیم به صورت مضاعف از حضور کارکنان و ظرفیت فکری آنها بهره‌مند شویم؛ چون وقتی آنها از مسائل فرزندان و مراقبت‌های فرهنگی و تربیتی اطمینان خاطر پیدا کنند، با آرامش و تعهد بیشتری به خدمت در دانشگاه خواهند پرداخت و بهره‌وری هم افزایش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش در افتتاح مهد کودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران، یادآور شد: بایستی تمام این حلقه‌های زنجیره شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی از مرحله شکل‌گیری شخصیت فرزندان تا تشکیل خانواده و اشتغال به هم متصل باشد تا تمدن‌سازی به درستی مسیر خود را طی کند. از این رو ما در دانشگاه تهران، به عنوان دانشگاه تمدن‌ساز، در حال تکمیل این زنجیره هستیم تا ضمن ایفای نقش خود، الگوهای عملی در این زمینه را ارایه نماید. یکی دیگر از حلقه‌های این زنجیره، احداث خوابگاه متاهلی برای دانشجویان متاهل و نهضت ساخت مسکن برای کارکنان و اعضای هیات علمی است که بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که با وزارت راه و شهرسازی داریم، در حال تکمیل این حلقه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه، از نظر محتوایی نیز تلاش داریم ارزش‌های دانشگاه تهران را در سرتاسر این زنجیره ترویج نماییم، به ارزش‌های سه گانه عقلانیت‌گرایی، معنویت‌گرایی و عملگرایی در شعار دانشگاه تهران اشاره نمود و تاکید کرد: کودک‌یارانی که در مهدکودک دانشگاه فعال می‌شوند، باید دقت کنند که چگونه از کودکی جنبه‌های عقلانی، جنبه‌های معنوی و اخلاقی و جنبه‌های عملگرایی همچون مهارت‌های اجتماعی، نظم و انضباط اجتماعی را در کودکان نهادینه نمایند تا عزیزانی که در مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران تربیت می‌شوند، بتوانند در آینده برای توسعه و پیشرفت کشورمان نقش‌آفرینی کنند. این کودکان اگر حس کنند دانشگاه و جامعه برای آنها ارزش قائل شده است، آنها هم خود را در قبال دانشگاه و جامعه مسئول خواهند دانست و روحیه تعهد و مسئولیت‌پذیری در آنها ایجاد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا تقی‌دخت، مدیر پروژه احداث مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران پیش از ظهر امروز سه‌شنبه دوم آبان ماه در آئین افتتاح طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: این مهد کودک بر اساس سیاست‌های دانشگاه و توسط بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد آماده شده و زمان تقریبی برای احداث و راه‌اندازی این پروژه حدود یکسال پیش‌بینی شده بود که در کمتر از شش ماه با توجه به اولویت‌های دانشگاه و تاکید ریاست دانشگاه تهران آماده شد.

وی با بیان اینکه در این مهدکودک تلاش شده است که کلیه استانداردهای محیطی و روانشناسی و خلاقانه کودکان بر اساس مشاوره متخصصان رعایت شود، افزود: مجموع فضای احداثی مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران حدود ۱۳۰۰ مترمربع و در دو طبقه است و یک باغ برای فعالیت‌های طبیعت‌دوستانه کودکان با مجوز هیأت رئیسه دانشگاه و به متراژ ۱۶۰۰ متر به فضای عادی مهدکودک اضافه شده است تا زمینه فعالیت‌های باغبانی و گلکاری و ارتباط با طبیعت کودکان فراهم باشد.

دکتر تقی‌دخت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در محدوده میدان انقلاب با آلودگی‌ها مواجه هستیم، سیستم تأمین هوای تازه به طور مرتب در تمام ساعات استقرار کودکان در مهدکودک فعال خواهد بود. فضای اولیه مهدکودک برای ۱۷۰ کودک طراحی و ساخته شده است ولی به دلیل تاکید بنیاد مصلی‌نژاد و رئیس دانشگاه تهران برای بالا بردن استانداردهای تربیتی کودکان، این مهدکودک پذیرای ۱۱۰ کودک خواهد بود و به ازای هر ۵ کودک، یک مربی فعال خواهد شد.

مهد کودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، دکتر احمد نوحه‌گر معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران، دکتر محمود کمره‌ای معاون آموزشی دانشگاه تهران، دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ دکتر علی مبینی دهکردی، رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران؛ دکتر عباس مصلی‌نژاد استاد دانشگاه تهران و مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد؛ دکتر فخرالسادات نصیری، مشاور امور بانوان و خانواده وزیر علوم؛ دکتر فاطمه یزدیان، مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان و خانواده؛ ابراهیم حسن‌زاده مدیرکل رفاه و سلامت دانشگاه تهران افتتاح شد. همچنین همسر شهید شهریاری در این مراسم در جمع دانشگاهیان دانشگاه تهران حاضر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر فاطمه ثقفی، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز اعلام کرد: در راستای اهداف ترویج فرهنگ فرزندآوری و انجام مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران و همچنین کمک به توسعه سرانه مطالعه در بین کودکان، تعداد ۳۰۰ جلد کتاب کودک از سوی کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه به مهدکودک جدیدالتاسیس دانشگاه تهران اهدا شد.

دکتر عباس مصلی‌نژاد، استاد دانشگاه تهران و خیر نیک‌اندیش نیز در مراسم افتتاح مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران، حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را یک پشتوانه و قوت قلب برای خیرین دانست و گفت: شخصا بر روی احداث مهدکودک برای بهره‌گیری فرزندان ذی‌نفعان دانشگاه تهران نظر داشتم و دکتر مقیمی رئیس دانشگاه تهران هم ما برای انجام این کار تشویق کردند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد اعلام کرد که تمام هزینه‌های اداره مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران تا پایان سال جاری از سوی این بنیاد تامین می‌شود.

در ادامه این مراسم، جمعی از کودکان اعضای خانواده بزرگ دانشگاه تهران که قرار است از این پس از این مهدکودک بهره‌مند شوند، تابلویی را به صورت نمادین به دکتر عباس مصلی‌نژاد بانی احداث این مهدکودک تقدیم کردند. بر روی این تابلو، اثر انگشت‌های رنگی این کودکان نقش بسته بود.

دکتر مصلی‌نژاد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه تهران، هدایایی را به دکتر محمدرضا تقی‌دخت مدیر پروژه احداث مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران، سید علیرضا جاریانی، هانیه سادات محتشمیان، معصومه متقی، هدیه خدابخش، صبا نسبت سلطانی، مرتضی ترکمن، سید مجتبی مرتضوی طیب نژادعلیجانی بخاطر قدردانی جهت همراهی ایشان در مراحل مختلف احداث مهدکودک اهدا کرد.      

کلید واژه ها: مهد کودک دانشگاه تهران افتتاح طرح‌های عمرانی دکتر مقیمی سید محمد مقیمی دکتر سید محمد مقیمی مقیمی


( ۸ )

نظر شما :