اثر بخشی رسانه‌های اجتماعی در جنبش‌های اجتماعی و مباحث سیاسی

۱۰ آبان ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۶ کد : ۳۵۹۶ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۱۷۷۳
سخنرانی «اثربخشی رسانه‌های اجتماعی در جنبش‌های اجتماعی و مباحث سیاسی اندونزی» از سلسله سخنرانی‌های «کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ دوفضایی‌شدن جهان» در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دکتر حمیده مولایی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی مطالعات جنوب و شرق آسیا و اقیانوسیه دانشکده مطالعات جهان، در جلسه سخنرانی «کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضایی‌شدن جهان» به بررسی اثر بخشی رسانه‌های اجتماعی در جنبش‌های اجتماعی و مباحث سیاسی، در کشور اندونزی پرداخت.

در ابتدای این جلسه که ۳ آبان ‌۱۳۹۵، در دانشکده مطالعات جهان و در جمع اندیشمندان حوزه فضای مجازی برگزار شد، دکتر مولایی به فرصت‌های مهمی که رسانه‌های اجتماعی فراروی شهروندان قرار داده است پرداخت و گفت: «رسانه‌های اجتماعی که با ظهور تکنولوژی وب به‌وجود آمده‌اند، از نظر تولید و توزیع محتوا تفاوت‌های اساسی با رسانه‌های جمعی دارند. این رسانه‌ها از آغاز، فرصت‌های جدیدی را برای شهروندان به منظور مشارکت در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و مدنی ایجاد کرده‌اند که با توجه به محبوبیت روزافرون این رسانه‌ها در کشورهای مختلف و از جمله کشور پرجمعیت اندونزی، بررسی اثربخشی رسانه‌های مذکور برای جنبش‌های اجتماعی و مباحث سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار است.

عضو هیأت علمی گروه آموزشی مطالعات جنوب و شرق آسیا و اقیانوسیه دانشکده مطالعات جهان، به نقش رسانه‌های مشارکتی در موفقیت دو جنبش اجتماعی مهم ضد فساد در سال ۲۰۰۹ در کشور اندونزی اشاره کرد و گفت: «رسانه‌های اجتماعی نقطه شروع خوبی برای جنبش‌های اجتماعی هستند، اما وجود آنها به تنهایی برای موفقیت و به ثمر نشستن جنبش کافی نیست. جنبش‌ها برای موفقیت خود نیازمند عوامل دیگری هستند که مهمترین آنها بازنمایی مثبت در رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون و همچنین اقبال عمومی جامعه نسبت به مسئله طرح شده است.

وی در پایان سخنرانی خود گفت: «نتایج بررسی‌ها بر درجه بالای میزان مدنیت و احترام متقابل مشارکت‌کنندگان در مباحث دلالت دارد، اما میزان استدلال و دانش سیاسی دربارۀ موضوع مورد بحث و همچنین تنوع نظرات سیاسی افراد در درجه پایینی قرار داشت و قابل ذکر است که شرکت‌کنندکان در ارائه استدلالات خود به میزان قابل توجهی از محتوای رسانه‌های جمعی تأثیر پذیرفته بودند.

جلسه سخنرانی «کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضایی شدن جهان»، با پرسش‌های حاضران و پاسخ دکتر مولایی، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان، پایان یافت.


( ۱ )

نظر شما :