دکتر کلانتری: ایجاد خانه خلاق در دانشگاه تهران زمینه‌ساز بروز خلاقیت‌ها و ایده‌های نوآورانه می‌شود | دکتر بهرامی احسان: نتایج خانه خلاق الگوی عملیاتی دیگر دانشگاه‌ها خواهد شد

۰۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۷ کد : ۳۵۳۶۴ اخبار خبر
تعداد بازدید:۴۳
نشست و آئین افتتاحیه خانه خلاق و نوآوری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران امروز چهارشنبه ۷ تیر ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، نشست و آئین افتتاحیه خانه خلاق و نوآوری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی واجتماعی وزارت عتف، دکتر هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و مهندس محمدهادی عسگری مدیر فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موارد مخدر و دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌های فرهنگی، هنری و دینی و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران برای شبکه سازی کنشگران حوزه سلامت اجتماعی امروز چهارشنبه ۷ تیر ماه برگزار شد.

دکتر بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان اظهار کرد: جامعه امروز برای حل مسائل خود جز با اتکا به علم، هیچ راه حل دیگری ندارد. علم و فرایند تولید آن بهترین راهبردهای حل مسائل را در حوزه‌های فنی و اجتماعی ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: البته علم به صورت مطلق نمی‌تواند در عمل کاری انجام دهد چرا که تشکل‌های علمی در قالب انجمن‌های علمی از این ظرفیت برخوردار هستند تا با استفاده از توان و دانش علمی راه حل‌های علمی را عملیاتی کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه خانه خلاق و نوآوری به ابتکار معاونت فرهنگی وزارت عتف ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده است که توسط ظرفیت‌های علمی در قالب تشکل‌های اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه تهران اجرایی خواهد شد، افزود: این رویکرد جامعه علمی قابل اتکا و اثربخش است.

دکتر بهرامی احسان تاکید کرد: اگر قرار است سامانه همیاری در جامعه دانشگاهی و حتی بیرون از جامعه دانشگاهی، عملیاتی شود، بهترین کاندیدا جوانانی هستند که در قالب انجمن‌های علمی فعالیت می‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم نتایج اقدامات این مجموعه به عنوان الگوی عملیاتی با نگاه علمی به دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر در این زمینه کمک کند.

دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی واجتماعی وزارت عتف در ادامه جلسه با اشاره به افزایش گستره، عمق، شدت و سرعت تحولات گفت: هر نوع تغییری در منطقه‌ای از جهان اتفاق می‌افتد، در نقاط دیگر تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه وارد دوره جدید تمدنی شدیم که با دوره‌های قبل متفاوت است و در روزمره زندگی تحولات جدیدی را تجربه می‌کنیم، افزود: تحول در مدل حکمرانی و به ویژه حکمرانی فرهنگی اتفاق افتاده است و اگر ادراکی از این حکمرانی‌ها نداشته باشیم، مدل‌های حکمرانی پیشین مجبور به شکست خواهند شد.

دکتر کلانتری اظهار کرد: اگر نتوانیم از ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید استفاده کنیم و مدل حکمرانی مناسب را برای آسیب‌های پیش آمده اتخاذ کنیم، قطعاً نتیجه مطلوبی کسب نخواهد شد.

معاون فرهنگی واجتماعی وزارت عتف با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ذینفعان یک انتخاب از تنها انتخاب مطلوب است تا بتوانیم عرصه فرهنگ را سامان دهیم و به بلوغ و زایش آن کمک کنیم، گفت: ایجاد خانه خلاق در دانشگاه تهران زمینه ساز بروز خلاقیت‌ها و ایده‌های نوآورانه خواهد بود.

وی تصریح کرد: فرهنگ نوآوری را باید تکثیر و ارج نهیم و فرصتی برای بروز آن فراهم کنیم و همچنین فراهم کردن بستری برای ارائه نوآوری فرهنگی را در دستور کار قرار دهیم.

دکتر کلانتری با اشاره به اینکه تحول در عرصه فرهنگی بدون نوآوری فرهنگی و ایده پردازی حوزه فرهنگ ممکن نیست، بیان کرد: اگر ایده پردازی و خلاقیت‌های فرهنگی محقق نشود عملاً تمام ظرفیت‌های حوزه فرهنگ در مسیر آسیب قرار خواهد گرفت.

دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از ۵ اولویت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بحث فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی است اظهار کرد: امروزه این موضوع یکی از ضرورت‌های جدی آموزش عالی محسوب می‌شود چرا که فرایند نیروی انسانی در مجموعه‌های آموزشی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: نوآوری اجتماعی و فرهنگ نوآوری در قشر جوانِ دانشجو باید تقویت شود تا زمینه‌ای فراهم شود که ایده‌های نوآورانه آنها به نیازها و مسائل کشور متصل شود.

دکتر ذوالفقارزاده بیان کرد: دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه برای راه اندازی ایده خانه خلاق انتخاب شده است که امیدواریم نتایج مؤثری توسط این مجموعه کسب شود.

مهندس محمدهادی عسگری مدیر فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موارد مخدر در این نشست بیان کرد: پدیده اعتیاد یکی از اولویت‌دارترین آسیب‌های اجتماعی است چرا که حلقه وصل و نقطه تقارن دزدی و فروپاشی بنیاد خانواده و بسیاری از مشکلات اجتماعی است.

وی افزود: اعتیاد یک مسئله چند بَعدی است که ایجاب می‌کند همه دستگاه‌هایی که در مبارزه با اعتیاد فعالیت می‌کنند، برنامه مشخصی را تعریف کنند و ما از دانشگاه‌ها انتظار داریم به دلیل انباشت منابع انسانی و تجربه‌های ارزشمند در امر پیشگیری از آسیب‌های اعتیاد مؤثر واقع شوند.

مهندس عسگری با تاکید بر اینکه دانشجویان در قالب تشکل‌های دانشجویی به عنوان دستیار دولت می‌توانند به نظام حکمرانی کمک کنند تا تصمیمات بهتری اتخاذ شود، خاطر نشان کرد: خانه خلاق دانشگاه تهران به همت دانشجویان فعال و ارزشمند فعالیت خواهد کرد و مشارکت آنها در این زمینه قابل احترام است.

کلید واژه ها: خانه خلاق و نوآوری دانشگاه تهران دکتر هادی بهرامی احسان


نظر شما :