گزارش نشست هم‌اندیشی «حکمرانی در ورزش» - ۲

انسجام ریل حکمرانی است و عدالت ماهیت حکمرانی مطلوب | در ورزش ایران قائل به تبعیض جنسیتی نبوده و نیستیم

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۴ کد : ۳۵۱۰۶ اخبار اخبار ورزشی خبر
تعداد بازدید:۲۴۰
رئیس سابق کمیته ملی المپیک با درخواست از اساتید و پژوهشگران برای پژوهش و مطالعه بر روی عوامل تهدیدکننده انسجام در محیط ورزش، درباره اهمیت این پژوهش گفت: انسجام ریل حکمرانی است و بدون انسجام نمی‌توانیم به سمت حکمرانی خوب حرکت کنیم.
انسجام ریل حکمرانی است و عدالت ماهیت حکمرانی مطلوب | در ورزش ایران قائل به تبعیض جنسیتی نبوده و نیستیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید رضا صالحی امیری، رئیس سابق کمیته ملی المپیک عصر روز چهارشنبه در نخستین نشست هم اندیشی «حکمرانی در ورزش» که در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی برگزار شد، به تبیین نظریه انسجام و وحدت رویه حکمرانی در ورزش پرداخت و با قدردانی از رئیس دانشگاه تهران به منظور پیگیری راه‌اندازی دانشکده حکمرانی، گفت: راه‌اندازی دانشکده حکمرانی، قدمی برای بهبود ساختار حکمرانی در ایران در آینده نزدیک است.

دکتر صالحی امیری افزود: فکر می‌کنم حلقه مفقوده حکمرانی در ایران، انسجام است. ارزش بحث انسجام، زمانی به لحاظ مفهومی برای ما فهم خواهد شد که ما نقطه مقابل انسجام را درک و لمس کنیم. نقطه مقابل انسجام، انشقاق است. انسجام به معنای حرکت هماهنگ، منسجم و هارمونیک اجزا به سمت اهداف متعالی است و زمانی که در سطح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نوعی انشقاق ایجاد می‌شود، به اهمیت انسجام پی می‌بریم.

وی با طرح این سوال که آیا در ورزش ایران همه اجزای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت، بودجه، آموزش و نیروی انسانی به صورت یک کل واحد در مسیر حرکت متعالی حرکت می‌کند؟، تصریح کرد: اگر کل یکپارچه را در کنار هم نمی‌بینیم، لذا دچار یک انشقاق هستیم که باید به آن بپردازیم.

رئیس سابق کمیته ملی المپیک با نقد آنچه که تحت عنوان انسجام دستوری از آن نام برد، خاطرنشان کرد: انسجام در تنوع شکل می‌گیرد و معنا پیدا می‌کند، نه در یک نظام اجباری و مکانیکی. این یک موضوعی است که در نظام مدیریتی ما کمتر فهم شده است. انسجامی که ما در ایران اسلامی صحبت می‌کنیم مبتنی بر اندیشه دینی و سیاسی و نظام باورهای ما است که افراد باورمند در کنار هم باور ملی را شکل می‌دهند.

دکتر صالحی امیری با تاکید بر اینکه حکمرانی در ایران نیازمند ظرفی با نام انسجام است، تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم تا با یک بینش شفاف و روشن، اهداف متعالی را فهم کنیم. محیط اجتماعی ما دائماً در حال تغییر و تحول است و انسجام یک امر دائمی نیست بلکه انسجام در بستر زمان شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود. حکمرانی بدون انسجام شکل نمی‌گیرد و عدالت جوهره انسجام و ماهیت حکمرانی مطلوب و موتور محرکه انسجام ملی است.

رئیس سابق کمیته ملی المپیک افزود: اینکه چه عواملی می‌تواند انسجام در محیط ورزش را مورد تهدید قرار دهد، به عنوان یک پروژه مورد مطالعه قرار گیرد. چون انسجام ریل حکمرانی است و بدون انسجام نمی‌توانیم به سمت حکمرانی خوب حرکت کنیم. امروز بیش از هر زمان دیگری به انسجام نیاز داریم.

دکتر صالحی امیری از مشارکت به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی انسجام و همچنین از مولفه‌های اصلی حکمرانی نام برد و اظهار کرد: مشارکت به این مفهوم است که همگان آگاهانه، آزادانه و فعالانه باید در تصمیمات شرکت کنند. نظام مشارکت جمعی به افزایش سرمایه اجتماعی منجر خواهد شد و ورزش بیش از هر زمان دیگری به سرمایه اجتماعی و مشارکت نیاز دارد و با توزیع عادلانه منزلت، ثروت و قدرت می‌توانیم در تحکیم انسجام ملی تاثیر داشته باشیم.

وی دانشگاه تهران را ترکیبی از یک ایران کوچک خواند و گفت: مدارس و دانشگاه‌ها از کانون‌های اصلی ارتقای انسجام در سطح ملی هستند. هنر رئیس دانشگاه تهران و کادر آموزشی دانشگاه این است که علاوه بر ماموریت آموزشی، یک انسجام فرهنگی در دانشگاه ایجاد کنند؛ چنانکه تمام دانشجویان از قومیت‌ها و گرایش‌های فکری مختلف احساس کنند که از منزلت برابر برخوردار هستند.

دکتر صالحی امیری همچنین در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه ورزش ایران مسیر عدالت جنسیتی را طی کرده است، خاطرنشان کرد: در ورزش ایران قائل به تبعیض جنسیتی نبوده و نیستیم. یکی از عوامل انسجام، امید به آینده، امید به دسترسی به آموزش، امید به دسترسی بهداشت و مسکن و اشتغال و … است. هیچ جامعه‌ای بدون امید به مقصد و مقصود نخواهد رسید و با امید است که می‌توانیم به انسجام در ورزش کمک کنیم و انسجام عین حکمرانی مطلوب است.

دکتر صالحی امیری در پایان گفت: ما برای رسیدن به هدف باید الزاماً استراتژی گفتگو، مدارا، همزیستی، همنوایی و همگرایی را در پیش بگیریم که این مولفه‌ها عامل اصلی انسجام در ورزش خواهد بود.

کلید واژه ها: حکمرانی در ورزش دانشگاه تهران


( ۱ )

نظر شما :