دانشگاه تهران در جایگاه نخست کشوری در رتبه‌بندی شانگ‌های قرار گرفت

تعداد بازدید:۳۸۰۵

 

بر اساس گزارش ۲۰۱۶ مؤسسۀ رتبه‌بندی شانگ‌های، دانشگاه تهران در میان ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

مطابق این گزارش، دانشگاه تهران بر اساس معدل شاخص‌های گوناگون رتبه‌بندی، در جایگاه اول رتبه‌بندی ملی و در کنار دانشگاه‌های معتبری چون دانشگاه صنعتی سیدنی، دانشگاه کبک، تنسی، کنتاکی، ماربورگ، تگزاس شمالی، سنت اندروز، دانمارک جنوبی و اوتاگو در جایگاه ۳۰۱ تا ۴۰۰ جهان ایستاده است.

پس از دانشگاه تهران، «دانشگاه صنعتی امیرکبیر» در جایگاه دوم ملی و ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهان قرار گرفته است.

دانشگاه تهران در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ توانسته بود به ترتیب رتبه‌های ۴۰۲-۵۰۱، ۴۰۱-۵۰۰، ۳۰۱-۴۰۰، ۳۰۱-۴۰۰، ۴۰۱-۵۰۰، ۳۰۱-۴۰۰، و ۲۰۱-۳۰۰ را کسب کند.

دانشگاه تهران پلۀ نخست ملی فنی ـ مهندسی کشور را فتح کرد

همچنین طبق گزارش اخیر مؤسسۀ رتبه‌بندی شانگ‌های در سال ۲۰۱۶ با معیار رتبه‌بندی حوزه‌ای دانشگاه‌ها، دانشگاه تهران جایگاه ۵۱ ـ ۷۵ جهانی و رتبۀ نخست ملی را کسب کرده است.

بدین ترتیب، دانشگاه تهران در جایگاه نخست رتبه‌بندی ملی در حوزۀ فنی ـ مهندسی، و در کنار دانشگاه‌های معتبری چون دانشگاه آکسفورد، کلمبیا، جان هاپکینگز، کره، ملی سئول، صنعتی مونیخ، دوک، ایالتی آریزونا، و موناش، در جایگاه ۵۱ تا ۷۵ جهان ایستاده است. پس از دانشگاه تهران، دانشگاه‌های «صنعتی امیرکبیر» و «صنعتی شریف» به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم ملی و ۱۵۱ تا ۲۰۰ جهان قرار گرفته‌اند.

نظام رتبه‌بندی شانگهای از جملۀ نظام‌های معتبر بین‌المللی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی است که از سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی شده است. این نظام از شش شاخص اصلی به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها استفاده می‌کند، از جمله تعداد فارغ‌التحصیلان و استادانی که جایزه نوبل یا جایزه‌های مهم حوزه‌های دیگر را کسب کرده‌اند، تعداد پژوهشگران پراستناد که از سوی مؤسسۀ تامسون رویترز مشخص می‌شوند، تعداد مقالات منتشر شده در مجلات ساینس و نیچر، تعداد مقالات منتشر شده در نمایه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی، و عملکرد سرانۀ آموزشی با در نظر گرفتن اندازه مؤسسه و تعداد دانشجویان و استادان.

همچنین این نظام از چهار شاخص اصلی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در حوزۀ فنی-مهندسی استفاده می‌کند، از جمله تعداد پژوهشگران پراستناد که از سوی مؤسسۀ تامسون رویترز مشخص می‌شوند، تعداد مقالات منتشر شده در نمایه استنادی علوم، برای مقاله‌های منتشر شده در ۲۰ درصد نخست مجلات و مخارج پژوهشی مربوط به مهندسی.


( ۶۴ )

نظر شما :