پیشرفت‌های دانشگاه تهران در عرصه فناوری‌های نوین

۰۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۲۰ کد : ۳۳۷۵ اخبار اخبار علمی-فناوری حوزه فناوری و نوآوری
تعداد بازدید:۴۳۰۳
پژوهشگران ایرانی در آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران در عرصه فناوری‌های نوین به پیشرفت‌هایی دست یافتند.

دکتر مهدی طالع ماسوله، عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران که مدیریت آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران را نیز به عهده دارد، دستاوردهای سال‌های اخیر این آزمایشگاه را چشم‌گیر  گزارش کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در آزمایشگاه  تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران تقریباً ۲۰ دانشجوی پژوهشگر فعالیت دارند. تمرکز در این آزمایشگاه بیشتر بر روی شناخت و گسترش دانش فنی ربات‌های روز دنیا در زمینه‌های صنعتی است. از جمله دستاوردهای این آزمایشگاه می‌توان به «ربات دلتای چهار درجه آزادی» اشاره کرد که در دستۀ ربات‌های موازی قرار می‌گیرد. این ربات با چهار بازو می‌تواند همزمان به صورت مستقل به جلو، عقب، پایین و به صورت دورانی و با سرعت بالا فعالیت کند؛ که در صنایع بسته‌بندی کاربرد دارد.

به گفتۀ این استاد مکاترونیک دانشگاه تهران، راه‌اندازی آزمایشگاه و تولید ربات‌ها، بر اساس طرح کلان ملی حمایت شده از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شده است و محصولات تولیدی، علاوه بر کاربردی که در صنعت بسته بندی کالا دارد، برای آموزش دندانپزشکی به دانشجویان قابل استفاده است. از تأسیس آزمایشگاه تعامل انسان و ربات حدود چهار سال می‌گذرد و امروزی به رشد چشم‌گیری رسیده است.
علاقه‌مندان برای بازدید مجازی از این آزمایشگاه می‌توانند از وبگاه آزمایشگاه، به نشانی زیر بازدید فرمایند:
http://taarlab.com/virtual_tour/flash/TaarLab_Tour.html

 


( ۱۱ )

نظر شما :