همزمان با یکصدمین زادروز استاد عبدالحسین زرینکوب؛
از تمبر یادبود و سردیس استاد زرینکوب رونمایی شد | دکتر سیف: استاد زرینکوب محل تلاقی سه بحر عظیم تاریخ، ادبیات و فلسفه است | استاد زرینکوب هیچگاه اسیر اثباتگرایی و تجربهگرایی و نظریههای واپسگرایی نشد و هرگز ادبیات را از هنر تهی نکرد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در آئین بزرگداشت یکصدمین سالروز تولد استاد عبدالحسین زرینکوب که با عنوان «زرین روزگاران» و با حضور خانواده استاد، جمعی از ادیبان و شاگردان استاد و مسئولان دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مدیران وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، دکتر عبدالرضا سیف، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه استاد زرینکوب در حوزه ادبیات و تاریخ ایران، گفت: یاد استاد زرینکوب برای همیشه در دل و جان ما نقش بسته است.
دکتر سیف ضمن با ذکر خاطراتی از دوره شاگردی خود نزد استاد زرینکوب، افزود: آثار فراوان و ارزندهای از ایشان در حوزه فرهنگ و تاریخ ایران بجا مانده است؛ برای اینکه قلب استاد برای ایران میتپید و با یاد و نام ایران زنده بود.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به خصوصیات اخلاقی استاد زرینکوب، آزادمنشی را یکی از ویژگیهای بارز ایشان نام برد و گفت: استاد «دو قرن سکوت» را در اوج جوانی و در دهه ۳۰ منتشر کرد. زمانی که استاد مطهری دو جلد کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را منتشر کردند، استاد زرینکوب پس از مطالعه این دو جلد کتاب در سال ۱۳۳۶ در مقدمه کتاب «دو قرن سکوت» گفتهاند که من این کتاب را در اوج جوانی نوشتم و ابایی ندارم که بگویم در برخی جاها اشتباه کردهام.
دکتر سیف، تألیف کتابهایی مانند بامداد اسلام، کارنامه اسلام و تاریخ ایران بعد از اسلام که با تعریف و تمجید استاد از اسلام و فرهنگ اسلامی همراه است را نشانگر شجاعت و آزادمنشی استاد زرینکوب دانست و گفت: ایشان در کتاب بامداد اسلام به زیبایی تشریح کردند که تمدن ایرانی اسلامی همانند انسانی است که مهد اندیشه آن ایرانی و زبان عربی است.
دکتر سیف افزود: با بررسی آثار استاد زرینکوب به روشنی میتوان دریافت که استاد با عمق و وسعت کمنظیر، مطالعات و قدرت تحلیل و شناخت متن هنر نویسندگی خلاق را با حفظ و رعایت اصول ارزشهای علمی با مقوله تحقیق و پژوهش در هم آمیخته است و این هنر استاد است که از هنر و ادبیات در نوشتههایش استفاده کرده است.
استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، راز ماندگاری آثار استاد زرینکوب را قلم ادبی استاد دانست و گفت: از سوی دیگر استاد زرینکوب محل تلاقی سه بحر عظیم تاریخ، ادبیات و فلسفه است و به درستی توانسته است این سه بحر را در سینه خود همساز و همگرا کند.
دکتر سیف خاطرنشان کرد: استاد زرینکوب به رغم حرکت در مرزهای نو و برخورداری از اوج دانش، هیچگاه اسیر اثباتگرایی و تجربهگرایی و نظریههای واپسگرایی چون فرمالیسم و دیگر ایسمها نشد.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران اظهار داشت: کسی میتواند درباره فرهنگ سخن بگوید که اسیر تقلید نباشد و استاد زرینکوب علیرغم آشنایی با زبانهای فرانسه و انگلیسی هرگز اسیر مکتبهای ساختگی نشد و هرگز ادبیات را از هنر تهی نکرد.
استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی گفت: برخی امروز ادبیات را به حاشیه بردند و گرفتار نظریههایی شدند که کارایی و کاربرد ندارد.
وی افزود: استاد به متن اعتقاد داشت و بر این باور بود که کسی که در حوزه ادبیات و فرهنگ وارد میشود باید با متن آشنا باشد و بتواند متن را بخواند و دریابد و در باب آن سخن بگوید و بر اساس این باور بود که استاد اعتقاد داشت مثنوی را باید با مثنوی و مولوی را باید با مولوی شرح داد و انتقاد میکرد از کسانی که برای شرح مثنوی و مولوی به منابغ غیر رجوع میکردند.
دکتر سیف خاطرنشان کرد: استاد زرینکوب با پیوند دین و ادبیات به سوی عرفان رفت و در نظر استاد زرینکوب عرفان پیوند ادبیات یا نگاه ادبی به دین بود که از عبادت به عشق میرسید و عبادت را در عشق خلاصه میکرد و به جای عابد بودن، عاشق شدن را توصیه میکرد.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران افزود: استاد زرینکوب به دور از هیجانات زودگذر و سطحی بر اساس عمق مطالعه و بینش و اعتدال، خرد و سیر تاریخی را در آثار خود پی گرفته و سربلند در حوزه ادبیات و فلسفه بیرون آمد.
وی خاطرنشان کرد: اینک بر ما استادان و دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است که با بازگشت به این شیوههای اصیل استاد زرینکوب و با نگاه نو، این راه را ادامه دهیم و ادبیات را رها نکنیم و به حاشیه نپردازیم.
دکتر سیف گفت: سیر پژوهشهای ماندگار استاد نشان میدهد ایشان همواره با آزادگی و روحی نقاد و بلند، آماده دریافت و ادراک حقیقت بود و در این راه از تصحیح و تکمیل تحقیقات خویش ابایی نداشت و همیشه حقیقت و روشنی را با آغوش باز پذیرا بود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، محمد خراسانیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز ضمن تجلیل از شخصیت علمی و فرهنگی استاد زرینکوب، گفت: استاد زرینکوب جایگاه خاص خود را در جهشی که در حوزه ادبیات و تاریخ عرفانپژوهی و تاریخ ایران اسلامی داشت و تالیفات و آثار ایشان یک فتح باب مهم در این عرصه رقم زد.
خراسانیزاده با قدردانی از دانشگاه تهران و انجمن مفاخر ایران برای برگزاری آئین بزرگداشت استاد زرینکوب، گفت: اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان تهران آمادگی دارد آئین نکوداشت مفاخر علمی و هنری را در دانشگاههای مختلف استان تهران برگزار کند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران پیشقدم برای فعالیتهای مشترک دانشگاهی و فرهنگی در این حوزه است.
خراسانیزاده خاطرنشان کرد: روزگاری که دشمن تلاش دارد تا امید را که پیشران هر حرکتی برای رشد و تعالی است از ما و جوانان ما و از بدنه اجتماعی ما برباید، بزرگداشت یاد استادی که تمام زندگی خود را برای این سرزمین و برای این مرز و بوم و برای شناساندن فرهنگ و پیشینه ظرفیتهای ایران اسلامی در اختیار نهاد، ایجاد امید در جامعه است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در ادامه آئین نکوداشت استاد زرینکوب، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده شد که دکتر محمدمهدی اسلامی، در بخشی از این پیام با گرامیداشت یاد و خاطره استاد زرینکوب آورده است: ایشان در نوشتههای خود آن هنگام که در باب ادب فارسی سخن گفتند، آنجا که به تاریخ ایران و اسلام پرداختهاند و آنگاه که دل در گرو تصوف و عرفان داشتهاند همیشه با خاطره این مرز و بوم زندگی کرده و ایران همواره در یاد و خاطره ایشان جاودانه بوده است. آثار و رشحات قلمی این خدمتگزار فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و از محققان تاریخنگاری، دروازه ورود به معانی باطنی متون عرفانی و ادبی، و دری به باغ سبزرنگ حکمت و دانایی است و به تحقیق هر یک از آثار ایشان از توانایی مثالزدنی وی در تصحیح متون کهن و تحقیقات ارزندۀ ادبی و تاریخی حکایت میکند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از پیام خود با تاکید بر توجه به مفاخر فرهنگی، علمی به مثابه راهبرد استحکام هویت ملی آورده آمده است: از سوی دیگر در زمانهای زیست میکنیم که جریان گفتمان غالب جهانی سودای تبیینِ نه تنها ماده جهان که معنای جهان را در سر دارد و گمراههها یا بیراهههایی را که جز وحشت نمیافزایند، به منزله راه صواب معرفی میکند. از اینرو در این نبرد تبیینی، توجه به مفاخر و بزرگان ادبی و علمی و فرهنگی و دینی، میتواند به مثابه راهبرد استحکام هویت ملی تلقی گردد؛ به ویژه از آن رو که بعد هویتی این فرزانگان میتواند فرهنگ عمومی را برکشد و نسل نوجو و جوان را به سرچشمههای اصیل حکمت و دانایی رهنمون نماید. البته سزاوار است که جوانان نیز در عمل با این فرزانگان و روش و منش آنان آشنا شوند و اخلاق علمی و روش تحقیقی این نوابغ را سرلوحه فعالیتهای خویش قرار دهند.
وی در پایان این پیام ضمن قدردانی از برگزارکنندگان آئین بزرگداشت یکصدمین سالروز تولد زندهیاد استاد دکتر عبدالحسین زرینکوب خاطر نشان کرده است که در دولت مردمی از هیچ کوششی برای تکریم و تجلیل از فرهیختگان این سرزمین دیرپا دریغ نخواهد کرد و دستگاههای فرهنگی را هم به این امر ما هم بیش از پیش ترغیب و تشویق حمایت جدی مینماید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران در آغاز این آئین که با حضور فرهیختگان، ادبا و شعرا و جمعی از استادان و دانشجویان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، استاد رضا عبداللهی مدیر انجمن شعر و ادب استان تهران دقایقی به شعرخوانی پرداخت. همچنین تنی چند از شاگردان استاد زرین کوب در سخنانی ضمن بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه به بررسی ویژگیهای اخلاقی و علمی زندهیاد استاد عبدالحسین زرین کوب پرداختند.
رونمایی از تابلوی نقاشی استاد زرینکوب دیگر بخش این آئین بود که با حضور برادر استاد، رئیس دانشکده ادبیات، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استاد تهران رونمایی شد. این نقاشی که در ۶ متر و توسط مراد فتاحی نقاشی شده است که مزین به تصویر استاد زرین کوب و آثار اوست پس از رونمایی به دانشگاه تهران اهدا شد.
رونمایی از تمبریادیود یکصدمین سالروز تولد استاد زرین و رونمایی از سردیس ایشان اثر ولیالله راهداری از دیگر بخشهای این برنامه بود.
برنامه «زرین روزگاران» ویژه برنامه بزرگداشت یکصدمین سالروز تولد زنده یاد استاد عبدالحسین زرین کوب با نامگذاری تالار پژوهش دانشکده ادبیات و علوم انسانی به نام استاد زرین کوب پایان یافت.
نظر شما :