بررسی زمینه‌های همکاری دانشگاه مطالعات خارجی پکن با دانشگاه تهران

۰۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۱۸ کد : ۳۳۱۷ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۲۱۷۸
در دیدار رییس شورای دانشگاه مطالعات خارجی پکن با رییس دانشگاه تهران ضمن بررسی زمینه‌های همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا شد.

پرفسور هان ژن (THan Zhen) ، رییس شورای دانشگاه مطالعات خارجی پکن، ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ با دکتر نیلی احمدآبادی، در دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای جلسه، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، ضمن خیرمقدم به هیأت چینی و معرفی مختصر دانشگاه تهران تأکید کرد به‌رغم سطح عالی روابط دوستانه دو کشور، فعلاً زمینه‌های علمی همکاری‌ها محدود است و باید این همکاری‌ها در عمل نیز گسترش یابد.

رییس شورای دانشگاه مطالعات خارجی پکن نیز با اشاره به اینکه این اولین سفر وی به ایران است، اما او با تاریخ و تمدن باشکوه ایران آشنا است، گفت: «دانشگاه ما در سال ۱۹۴۱ تأسیس شده است و یکی از دانشگاه‌های کلیدی چین است. در این دانشگاه ۷۲ زبان تدریس می‌شود. ما به متقاضیان، زبان و فرهنگ چینی آموزش می‌دهیم. فارغ‌التحصیلان ما به عنوان دیپلمات مشغول کار می‌شوند. در حال حاضر ۴۰۰ سفیر فارغ‌التحصیل دانشگاه ما هستند. وی با اشاره به اهمیتی که طرف چینی به آموزش فارسی قائل است، خواستار تبادل استاد ودانشجو در زمینه آموزش متقابل زبان فارسی و چینی شد.

رییس دانشگاه تهران نیز در پاسخ تصریح به این ابراز علاقۀ همکاری گفت: «این دیدارها و ملاقات‌های دوجانبه امکان تقویت روابط را فراهم می‌سازد. اینکه شما پیشنهادات اجرایی مشخصی برای همکاری دارید نشان از تصمیم جدی برای همکاری است و ما هم در این خصوص جدی هستیم. علت حضور همکاران من از دانشکده‌های مختلف در این جلسه نیز تصمیم جدی ما به همکاری عملیاتی با دانشگاه شما است. ما از پیشنهاد دوره مشترک زبان فارسی و چینی استقبال می‌کنیم. رشته‌های دیگر دردانشگاه شما نظیر مدیریت مهندسی صنایع و حقوق نیز برای همکاری مناسب خواهد بود. بورس‌های متقابل نیز باید در این ارتباط مدنظر قرار گیرد.»

در این دیدار که با حضور خانم‌ها کی جینگ، مدیر دفتر همکاری و تبادلات بین‌المللی، سان شیائومنگ، رییس دانشکده مطالعات آسیایی و آفریقایی و یوگولی، استاد زبان وادبیات فارسی دانشگاه مطالعات خارجی پکن و دکتر قهرمانی، معاون بین‌الملل، دکتر خضری، مشاور رییس و مدیرکل روابط عمومی، دکتر تخشید، رییس دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، دکتر عاملی، رییس دانشکده مطالعات جهان، دکتر کریمی دوستان، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر مریم حق روستا، رییس دانشکده زبان‌ها وادبیات خارجی، دکتر درزی، رییس موسسه لغتنامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، و عبدالمجید اسکندری، مدیرکل برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌المللی (هیات ایرانی) تشکیل شد، دو طرف درباره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر کردند.

دکتر درزی، رییس موسسه لغتنامه دهخدا، با اشاره به اینکه موسسه دهخدا اولین موسسه آموزشی زبان فارسی در ایران است گفت: در حال حاضر ۲۵% دانشجویان مرکز از کشور چین هستند. آمادگی داریم کلاس‌های خاصی را برای دانشجویان چینی برگزار و به اعزام مدرس به کشور چین اقدام کنیم. همچنین می‌توانیم در زمینه تألیف فرهنگ‌های دوزبانه همکاری سازنده‌ای داشته باشیم.

دکتر حق روستا نیز زبان‌هایی را که در دانشکدۀ زبان‌های خارجی دانشگاه تهران تدریس می‌شود برشمرد و افزود که آموزش زبان و ادبیات چینی در مقطع کارشناسی از سپتامبر ۲۰۱۵ شروع شده است. وی از راه اندازی قریب‌الوقوع کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: «دو استاد چینی از سوی دولت چین و دو استاد ایرانی فارغ‌التحصیل چین همکاری آموزشی و تحقیقاتی دارند. ۴۰ نفر دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در این رشته هستند و در حال حاضر دو دانشجوی چینی نیز در دانشکده داریم.»

دکتر تخشید و دکتر کریمی دوستان نیز ضمن معرفی دانشکده‌های خود خواستار توسعه همکاری با دانشگاه مذکور شد.

در ادامه معاون بین‌الملل دانشگاه چینی اظهار داشت که می‌توانیم سقف تبادل ۱۰ نفر دانشجو و استاد را برای شروع کار در نظر بگیریم و به دوره‌های تابستانی نیز توجه کنیم.

در پایان جلسه با توجه به اینکه یادداشت تفاهم قبلی دو دانشگاه منقضی شده بود، یاداشت تفاهم جدید به امضا رسید.


( ۵ )

نظر شما :