آیین بزرگداشت مقام معلم با حضور استادان علوم جغرافیایی تهران در دانشگاه تهران

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۱:۲۳ کد : ۳۱۷۳ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۵۴۳
آیین بزرگداشت مقام معلم، با حضور استادان علوم جغرافیایی دانشگاه‌های شهر تهران، در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، آیین بزرگداشت مقام معلم، به همت دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و با همکاری شهرداری تهران، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، با حضور دکتر قالیباف، شهردار تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه و هیأت رییسه دانشگاه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، در این مراسم ضمن تبریک روز معلم و سالروز شهادت استاد مطهری، با اشاره به اهمیت جایگاه و مقام معلم گفت: «به طور تاریخی و به دلیل اعتقادی، معلم در میان مردم جایگاه ارزشی والایی دارد، به گونه‌ای که پیشرفت تکنولوژی نیز نتوانسته جایگاه معلم را در سیستم آموزشی و تعلیم و تربیت و توسعه کشورها ذره‌ای تقلیل دهد، اما در سال‌های اخیر به نقش معلم و بهره‌وری از این ارزش والا در سیستم آموزشی دانشگاه‌ها کم‌توجهی شده است، به این معنی که نقش معلم، غیر از آموزش، تعلیم و تربیت است که باید به آن توجه شود».

رییس دانشگاه تهران، ضمن یادآوری ضرورت استفاده از ظرفیت استادان و اعضای هیأت علمی برای انتقال ارزش به دانشجویان مخصوصا در مقطع کارشناسی، تاکید کرد: «بهره‌نگرفتن از رابطه استاد و دانشجو، به این معناست که ارزش‌های انسانی، اخلاقی و معرفتی استادان را نمی‌توانیم به خوبی منتقل کنیم».

دکتر ابراهیم مقیمی، رییس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نیز، ضمن تبریک روز معلم، هدف از این نشست را ارج‌نهادن مقام معلم در مجموعه دانشگاه تهران دانست و گفت: «معلم مسئولیت مهمی دارد، مسئولیت دارد که خوب آموزش دهد تا متعلم خوب یاد بگیرد و تحقق این مسئولیت مهم در گرو یک صفت مهم ارزشی، یعنی عدالت است. وی افتخار معلمی را در عدالت‌محوری دانست که شخصیت دانشجو و کشور را می‌سازد و نباید ساز و کاری فراهم شود که عدالت‌محوری از معلم سلب شود. اساس تولید علم و نظریه‌پردازی علمی به عهده معلمین دانشگاه است و تحقق این موضوع نیز به عدالت علمی معلم مربوط می‌شود».

در ادامه این مراسم، استاد پیشکسوت دانشکده جغرافیا، خانم دکتر دره میرحیدر، ضمن تبریک روز معلم به بیان صفات یک معلم خوب پرداخت و گفت: «یک معلم تنها نباید دانشمند و یا عالم باشد، بلکه معلم خوب باید صفاتی از قبیل رعایت نظم، برازندگی، توانایی انتقال دانش، شناخت کامل دانشجو، اخلاق معلمی و تبعیض قائل‌نشدن بین دانشجویان را در خود داشته باشد و دانشجو هم وظایفی از جمله خوب‌بودن، سوال پرسیدن و وادار نمودن استاد به تحقیق و... این هاست که یک رابطه‌ی دوسویه را ایجاد می‌کند».

دکتر محمدتقی رهنمایی، استاد دانشکده جغرافیا نیز در بخش دیگر این مراسم، با اشاره به طرح «دانشگاه سبز» پیشنهاد کرد که اگر قرار باشد طرح دانشگاه سبز پیاده شود، بهتر است بین پارک لاله و مجموعه دانشگاه تهران ارتباط برقرار شود.

در پایان مراسم، به رسم یادبود، لوح‌های تقدیری به استادان فرهیخته رشته جغرافیا و خانواده استادان پیشکسوت مرحوم اهداء شد.

 


نظر شما :