دیدار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه از دانشکده مطالعات جهان

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۴ کد : ۳۱۳۲ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۱۵۶۱
گروهی از دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، به همراه دکتر «میشل گیوم هوفنونگ»، استاد دانشگاه پاریس جنوبی، چهارم اردیبهشت‌ماه از دانشکده مطالعات جهان، با رییس و اعضای گروه مطالعات فرانسه این دانشکده دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، در این دیدار، دکتر «میشل گیوم هوفنونگ»، با اشاره به تعریف اصطلاح «میانجی‌گری» در حوزه بین‌الملل گفت: «میانجیگری به عنوان یک رویه حقوقی و سیاسی برای حل و فصل اختلافات بین‌المللی، تاریخی طولانی در فرهنگهای مختلف دارد. میانجی‌گری سیاسی به واسطه کاربرد در روابط بین‌الملل، انگاره‌ای شناخته شده است. زمانی که روندی برای نیل به حل و فصل مسالمت‌آمیز منازعات بین‌المللی طی می‌شود، این مفهوم وارد حوزه دیپلماسی می‌شود و از این لحاظ، با میانجی‌گری زورمندانه یا دخالت نظامی برای پایان‌دادن به درگیری‌ها متفاوت است. در واقع استفاده از مذاکره برای حل موضوع مورد درگیری، میانجی‌گری سیاسی یا دیپلماتیک نامیده می‌شود».

استاد دانشگاه پاریس یکی از دلایل سفر خود به ایران را چنین عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران، پرچم‌دار مقاومت علیه استفاده غیر‌واقعی از واژه حق به جانب میانجی‌گری بوده است. انگاره‌ای که با تعریف آمریکایی آن، استفاده‌های نا به‌جای فراوانی از آن شده است که تنها در راستای منافع ایالات متحده آمریکا بوده است».

در ادامه این دیدار، دکتر سعید رضا عاملی، رییس دانشکده مطالعات جهان، گفت: «اولین گام در میانجی‌گری، شناخت درست و تشخیص چگونگی مسئله است. برای این شناخت باید مبادله جایگاه صورت گیرد، زیرا هر جامعه‌ای قوانین و عرف خاص خود را دارد».

وی افزود: «کسانی که در آمریکا صحبت از میانجی‌گری به میان می‌آورند، پدیدآورندگان اصلی جنگ در جهان هستند و اگر روزی این به اصطلاح میانجی‌گران آمریکایی، دست از میانجی‌گری در کشورهای مستقل بردارند، آن روز پایان جنگ و آغاز صلح در دنیا خواهد بود».


( ۱ )

نظر شما :