رییس جدید پردیس فارابی دانشگاه تهران معارفه شد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۶ کد : ۳۱۲۹ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۶۷۷
آیین تودیع و معارفه روسای سابق و جدید پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، در آیین تودیع و معارفه روسای سابق و جدید پردیس فارابی دانشگاه تهران که پنجشنبه نهم اردیبهشت‌ماه در پردیس فارابی قم دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به نقش این پردیس در توسعه قم به عنوان معتبرترین مرکز آموزش عالی این استان گفت: «این سرمایه باارزش، فقط برای اخذ مدرک پیش‌بینی نشده است، بلکه باید همه استادان و دانشجویان این دانشگاه هم‌چون یک مقام مسئول، مسائل و مشکلات این استان را رصد کنند».

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی که دانشگاه برای ارایه خدمت به جامعه از آن برخوردار است، افزود: «امروز بحث ارتباط و تعامل‌نداشتن دانشگاه با جامعه، از بحث‌های بسیار مهم در دنیاست و این معضل هنوز حتی در کشورهای توسعه‌یافته حل نشده و هم‌چنان در دستور کار همه کشورهاست. در ایران نیز در این حوزه ضعیف عمل شده است و قطعاً بخش عمده‌ای از مشکلات و ناهنجاری‌های کشور نیز به همین خاطر است».

دکتر نیلی با بیان اینکه مجموعه دانشگاه تهران، آمادگی ورود به حل مسائل و معضلات گوناگون جامعه را دارد، تصریح کرد: «پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری این دانشگاه باید هم‌جهت با سیاست‌های اصلی توسعه کشور باشد».

وی با تاکید بر ضرورت ورود دانشگاه تهران به حوزه علوم بنیادی، تاکید کرد: «هیچ گونه تضادی بین کار در حوزه‌های کاربردی و حوزه‌های بنیادی وجود ندارد، چرا که بدون تکیه بر مبنای علمی، فعالیت در حوزه کاربردی امکان‌پذیر نیست و این دو حوزه به صورت یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند».

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی با تکیه بر بدنه کارشناسی خود قادر به حل مسائل نیستند، تصریح کرد: «حتی امروز یک کشور هم نمی‌تواند بدون همکاری دیگر کشورها موضوع‌‌هایی هم‌چون محیط زیست، بحران انرژی، بالارفتن دمای زمین و تغییرات آب و هوایی که به یک نقطه جغرافیایی مربوط نمی‌شود را حل کند، بلکه باید شبکه‌ای از دانشمندان و محققان با مشورت و تعامل با یکدیگر برای آن راهکارهایی را پیدا کنند».

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخن حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه «دانشگاه مبداء همه تحولات کشور است»، گفت: «این سخن به هیچ وجه یک جمله ساده نیست، بلکه موضوعی است که مورد تایید و تاکید همه دنیاست و تجربه نیز این را به خوبی نشان داده است».

در ادامه مراسم، دکتر غلامرضا جندقی، رییس جدید پردیس فارابی دانشگاه تهران، با اشاره به در پیش بودن مبعث رسول اکرم (ص) اظهار کرد: «عید مبعث، عید مکارم اخلاق است و با حفظ اخلاق می‌توانیم در کارها موفق باشیم».

وی خاطرنشان کرد: ‌ «در دوره کنونی تأکید بر مدیریت فراجمعی است و دانشجویان، اساتید و کارمندان در امر مدیریت سهیم هستند و ما هم تلاش می‌کنیم با کمک فکری همه، برنامه‌های پردیس‌فارابی را پیش ببریم».

رییس پردیس فارابی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «در نظرداریم معاونت‌های پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی مجدداً احیاء شود تا به این وسیله فعالیت‌های حوزه‌های مختلف، با قدرت بیشتری انجام و به‌خصوص طرح‌های پژوهشی رونق بیشتری پیدا کند».

وی با اشاره به وجود حوزه علمیه در شهر مقدس قم و امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن، اضافه کرد: «می‌توانیم دوره‌های مختلف دانشگاهی را به صورت مشترک با حوزه به انجام برسانیم. برگزاری کنفرانس‌های مختلف نیز در توسعه‌فعالیت‌های پردیس فارابی در همه بخش‌ها موثر است».

در پایان این مراسم، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از خدمات دکتر سید‌محمد مقیمی، رییس سابق پردیس فارابی تقدیر شد.


( ۸ )

نظر شما :