مراسم یادبود دکتر منوچهر ستوده در دانشگاه تهران برگزار شد

۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۳ کد : ۳۰۸۱ اخبار اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۹۵۳

 

با قرائت پیام رییس دانشگاه تهران، مراسم یادبود دکتر ستوده در دانشگاه تهران برگزار شد.

مراسم یادبود دکتر منوچهر ستوده، به همت گروه تاریخ دانشگاه تهران و با همکاری انجمن علمی دانشجویان، ۲۹ فروردین‌ماه در تالار باستانی‌پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم که با حضور دکتر غلامحسین کریمی‌دوستان، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر احسان اشراقی، دکتر محمدباقر وثوقی و دکتر رسول جعفریان از استادان گروه تاریخ دانشگاه تهران برگزار شد، فیلم مستند «خون است دلم برای ایران»، درباره زندگی دکتر منوچهر ستوده به نمایش درآمد.

رییس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، با اشاره به نقش دکتر منوچهر ستوده در اعتلای فرهنگ ایران گفت: «وی یکی از ستون‌های ایران‌شناسی بود که با حضور ایرج افشار و محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، از سالیان پیش رونق گرفته بود و با رفتن وی، این ستون فرو ریخت».

رییس دانشکده ادبیات افزود: «در این عرصه نام‌هایی چون دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، استاد ایرج افشار و دکتر منوچهر ستوده می‌درخشیدند و امروز در زیر سقف تالار باستانی‌پاریزی جمع شدیم تا از دوست دیرینش یاد کنیم».

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «سال‌ها پس از آمیختن فرهنگ ایرانی با مذهب اسلامی، بزرگانی آمدند و به اعتلای این فرهنگ پرداختند. بزرگانی که بعدها ستون‌های دانشکده ادبیات دانشگاه تهران را پایه‌گذاری کردند و برای رشد این دانشکده از جان خود مایه ‌گذاشتند. یکی از این بزرگان ستوده است. حال هر جا نام فرهنگ، ادب، تاریخ و ایران‌شناسی بر زبان آورده شود، کسی نمی‌تواند بدون نام‌بردن از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران از این عرصه سخن براند».

در بخش دیگری از این مراسم دکتر احسان اشراقی طی سخنانی گفت: «زنده‌یاد ستوده همه‌ی راه‌ها، کوره‌راه‌ها و کویرها را با انگیزه ایران‌دوستی و میل به طبیعت‌خواهی با شور و شوق طی کرد تا جغرافیای تاریخی را به رشته تحریر درآورد که مقام و منشأ این سرزمین و طبیعت در آن نهفته بود و با نشر تالیفاتی بزرگ از جمله کتاب ۱۰ جلدی گران‌سنگ «از آستارا تا استارباد» و تصحیح متون فارسی معتبر مانند «حدود العالم»، «مهمان‌نامه بخارا» و چندین متن تاریخی و جغرافیایی در حوزه مازندران و گیلان و تصحیح متون و رساله‌های فراوان در شناسایی فرهنگ ایران و دوام زبان فارسی گام‌های موثری برداشت».

وی افزود: «جغرافیای تاریخی برای ستوده، علمی جذاب‌تر و مهم‌تر از تاریخ بود. وی از تاریخ، جغرافیای تاریخی می‌آفرید و همه شکوه و جلال ایران را در نوشته‌هایش آشکار می‌کرد. وی پس از ۱۰۳ سال درگذشت و در وطن مألوفش بر طبق وصیت خود در سلمان‌شهر روی در نقاب خاک کشید. مردی که همیشه در سیر و سفر بود و زندگی اسطوره‌ای داشت. اسطوره‌ای از آن روی که زندگی‌اش به سبک زندگی انسان‌های قبل از تاریخ دل در گرو طبیعت داشت. وی مردی استوار، استادی برجسته، پرکار و از افتخارات گروه تاریخ دانشگاه تهران بود».

در ادامه دکتر رسول جعفریان در سخنانی گفت: «اینکه ما در سخن بخواهیم مانند ستوده و افشار باشیم، بسیار آسان است، اما در عمل کاری بس دشوار است، زیرا زمان و هزینه بسیاری نیاز است تا بتوان به تصحیح و انتشار متون ناشناخته‌ی به جا مانده پرداخت و تا زمانی که ما میراث گذشته را منتشر نکنیم، مجبوریم تنها بر اساس کتاب‌های چاپ شده‌ی محدود اظهارنظر کنیم، در این صورت اظهارنظر ما تنها درباره ۱۰ درصد تاریخ چاپ شده و ۹۰ درصد آن مغفول مانده است».

در پایان مراسم، پیام دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، توسط دکتر منصور صفت‌گل، مدیر گروه تاریخ دانشگاه تهران، قرائت شد. متن پیام رییس دانشگاه تهران به این شرح است:

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ایران عزیز، همواره عرصه ظهور و حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی و نام‌های ماندگاری بوده است که هویت، اصالت، تداوم و تکامل فرهنگی ایران‌زمین، وامدار تلاش‌های خستگی‌ناپذیر‌ آنان است.

سرزمین بزرگ ایران، با پیشینه تمدنی جهانگیر و درخشان خود، در همه اعصار، پرورش‌دهنده‌ این نامداران و ناموران و مهد تربیت این عالمان و دانشوران برجسته بوده است تا مآثر ارجمند فرهنگی ایران را به جهانیان معرفی نمایند. از همین‌روست که پاسداشت تلاش‌های این دانشوران گران‌ارج، برای همه بهره‌جویان و بهره‌مندان از خرمن دانش و خرد این بزرگان، فریضه و وظیفه‌ای ملی و مقدس است.

استاد دکتر منوچهر ستوده، از زمره همین مردان بزرگ و توانمند بود که پژوهش‌های ارزشمند او در حوزه‌های مختلف تاریخ، فرهنگ، ادب، جغرافیا و سایر دانش‌های مرتبط، فصل‌های جدیدی در این حوزه‌ها گشود و بر تقویم ماندگار فرهنگ و دانش این ملک کهن، برگ‌های زرین فراوان افزود.

تربیت نسل‌های متعدد از دانشجویان و پژوهشگران در دانشگاه تهران و نیز یادگارهای ماندگار در عرصه پژوهش، ‌به خصوص تالیفات ارزشمند در حوزه جغرافیا و تاریخ‌نگاری اقوام و مناطق مختلف ایران، نشانه دانش ژرف و دلبستگی عمیق وی به فرهنگ و جغرافیای سرزمین کهن ایران بود؛ یادگارهایی که نام او را تا همیشه در زمره دلبستگان ایران عزیز، زنده خواهد داشت.

دانشگاه تهران به عنوان «نماد آموزش عالی کشور»، مفتخر است که سالیان متمادی عرصه فعالیت‌های علمی و پژوهشی این بزرگ‌مرد، در قامت ارجمند «استاد» و میزبان شاگردان و بهره‌مندان از محضر او بوده است و هم از این رو، پاسداشت مقام والای او را وظیفه و فریضه خود می‌داند.

روانش شاد و طریقش در همه حال، برقرار باد.

محمود نیلی احمدآبادی

رییس دانشگاه تهران

۲۹ فروردین‌ماه ۱۳۹۵


( ۱ )

نظر شما :