راهبرد آموزشی و پژوهشی دانشکده جغرافیا، حرکت به سمت کارآفرینی است
به گزارش روابطعمومی دانشگاه تهران، در این جلسه دکتر ابراهیم مقیمی، رییس دانشکده جغرافیا، ضمن طرح این سوال که چرا در فراخوان استخدام، خبری از جذب فارغالتحصیلان جغرافیا نبود، این بیتوجهی را نشاندهنده عدم اطلاع دستگاههای اجرایی دولتی از کمیت و کیفیت فارغالتحصیلان رشتههای مختلف علوم جغرافیایی دانست. وی از جمله راهبردهای آموزشی و پژوهشی دانشکده جغرافیا را حرکت به سمت کارآفرینی دانست، به نحوی که دانشجویان علوم جغرافیا بتوانند بعد از فارغالتحصیل شدن، کسب و کار مناسبی را انتخاب و در تأمین نیازهای بخش خصوصی و عمومی مشارکت کنند.
در این هماندیشی، استادان و صاحبنظران نکاتی را به شرح زیر بیان کردند:
دکتر علوی پناه، استاد و مدیر گروه سنجش از دور دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه علم راه خود را پیدا میکند تصریح کرد: «دانشآموختگان علوم جغرافیایی که خوب علمآموزی کرده باشند، شغل خود را نیز درمییابند».
دکتر بازگیر، عضو هیأتعلمی گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران، تغییر سرفصلهای دروس بر اساس نیازهای سازمانهای مرتبط با علوم جغرافیایی و کاهش ورودیهای مقاطع مختلف تحصیلی علوم جغرافیایی، به خصوص مقطع کارشناسی را، برای کمک به اشتغالزایی مفید دانست.
دکتر مطیعی، معاون آموزشی و استاد دانشکده جغرافیا، دلایل بیکاری تحصیلکردگان در ایران را ناکارآمدی آموزشی، افزایش عرضه نیروی کار، کمبود سرمایهگذاری تولیدی، افزایش نرخ مشارکت زنان در فعالیتهای اقتصادی، جوانی جمعیت و در مجموع عدم تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار برای فارغالتحصیلان دانشگاهی عنوان کرد.
دکتر جعفربیگلو، رییس مؤسسه جغرافیا و عضو هیأت علمی گروه جغرافیای طبیعی، در سخنان خود توصیه کرد: «در بازنگری رشتههای مختلف علوم جغرافیایی، ضروری است به مسئله کارآفرینی و اشتغال دانشجویان توجه ویژه شود، به نحوی که نیازمندان به دانش جغرافیا بتوانند از این آموزشها بهرهمند شوند».
دکتر رضوانی، معاون پژوهشی و فناوری دانشکده و رییس انجمن جغرافیای روستایی ایران، بازنگری در نظام فنی و اجرایی کشور در راستای ارتقای جایگاه علوم جغرافیا و مکاتبه با دستگاههای اجرایی را پیشنهاد کرد.
دکتر شعبانی اقدم، مشاور معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت کشور، نیز گفت: «در تقسیمات کشوری و مطالعات استانی، ما از دانشآموختگان علوم جغرافیایی به خصوص GIS و سنجش از دور استفاده میکنیم و اکنون نیز با ایجاد رستههای شغلی تخصصی و پیشنهاد آن به سازمان مدیریت و برنامهریزی اقدامات مطلوبی انجام دادهایم و بعضی از رشتههای علوم جغرافیا را در این اقدامات منظور کردهایم. وزارت کشور بنا دارد که از دانشآموختگان علوم جغرافیایی به شکل مطلوب استفاده نماید».
دکتر درویشی، عضو هیأت علمی گروه سنجش از دور و GIS ، مشکل بیکاری را یک معضل ملی توصیف کرد که شامل علوم جغرافیایی نیز میشود. وی توصیه کرد که مشکل زیرساختی علمی و فنی این دانشجویان که ناشی از ضعف در تواناییهای علمی و عملی آنهاست بررسی شود.
دکتر توکلینیا، رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی، بر تقویت خودباوری در دانشجویان رشته جغرافیا تاکید کرد.
دکتر پور احمد، استاد دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه نباید نگران جغرافیا بود، پیشنهاد کرد که کمیته دائمی پیگیری بخش اشتغال دانشآموختگان علوم جغرافیایی تشکیل شود.
دکتر یمانی، استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن ژئومورفولوژی ایران، آسیبشناسی را از منظر رشته گرایشها و دغدغههایی که همکاران هیأت علمی دانشگاهها دارند یک ضرورت دانست که بر این اساس لازم است با ارتقای کیفیت آموزش و آسیبشناسی، به اشتغال دانشآموختگان علوم جغرافیا پرداخت.
دکتر زیاری، استاد دانشگاه تهران، با انتقاد از اینکه در فراخوان جذب سازمان اداری و استخدامی، متاسفانه اسمی از رشتهگرایشهای مختلف علوم جغرافیا نیست، پیگیری جذب فارغالتحصیلان علوم جغرافیا از طریق اتحادیه انجمنهای علمی جغرافیایی را ضروری دانست.
در پایان دکتر ابراهیم مقیمی، رییس دانشکده جغرافیا، نتایج حاصل از این هماندیشی را تداوم هماندیشی در فرصتهای آینده، مسئولیتپذیری و نقشآفرینی بسیار زیاد اتحادیه انجمنهای علوم جغرافیایی برای جذب فارغالتحصیلان، ایجاد کمیتهای برای پیگیری بخش فارغالتحصیلان، توجه به کارآفرینی و اشتغال هنگام بازنگری و تدوین برنامههای آموزشی، تعامل افراد شرکت کننده و مسئولین انجمنها و اساتید رشتههای مختلف علوم جغرافیایی با تصمیمگیرندگان و سیاستگذاران شغلی و حرفهای در سطح دولتی، بخش خصوصی و عمومی برشمرد.
گفتنی است این جلسه ۱۴ بهمنماه سالجاری با حضور مسئولین انجمنهای علمی علوم جغرافیایی، اساتید و صاحبنظران رشتههای مختلف علوم جغرافیایی، نمایندگان دستگاههای اجرایی، رؤسای دانشکدههای علوم جغرافیایی (دانشگاه خوارزمی، دانشگاه تربیت معلم)، مدیران گروههای جغرافیای از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور برگزار شد.
نظر شما :