با حضور رییس دانشگاه و صاحبنظران حوزه‌های مختلف، سومین هم‌اندیشی علوم انسانی در دانشگاه تهران برگزار شد

۱۲ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۵ کد : ۲۹۱۵ اخبار اخبار برگزیده اخبار فرهنگی-دینی
تعداد بازدید:۱۸۶۱

سومین هم‌اندیشی استادان و فرهیختگان علوم انسانی دانشگاه تهران، صبح امروز ۱۲ بهمن ماه، با حضور رییس و اعضای هیأت رییسه دانشگاه تهران و جمعی از استادان و صاحبنظران علوم انسانی در رشته‌های مختلف برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، در این هم‌‌اندیشی که با حضور استادان صاحب‌نظر و پیشکسوت رشته‌های مختلف علوم انسانی برگزارشد، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و خیر مقدم و تشکر از استادان شرکت کننده در این سلسله هم اندیشی‌ها، با اعلام اینکه برنامه سوم دانشگاه تهران جمع‌بندی شده و در حال نهایی سازی است، گفت: «در این برنامه و در رویکرد بلند مدت، دانشگاه تهران سه هدف عمده برای خود تعریف کرده است: «بین‌المللی شدن به معنای واقعی»، «کارآفرین کردن دانشگاه» و «توجه به اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی».

دکتر محمود نیلی احمدآبادی ادامه داد: «وقتی ما مدعی این هستیم که کشوری با تاریخ شکوهمند هستیم، باید اسباب و لوازم اشاعه و ارایه این فرهنگ، دانش و تاریخ غنی را نیز فراهم کنیم و در عرصه بین‌الملل آن را ارایه نماییم».

رییس دانشگاه تهران، توجه به زبان و ادبیات فارسی را به دلیل نقش محوری دانشگاه تهران در این زمینه بسیار مهم دانست و گفت: «به دلیل هویت و نقش محوری دانشکده ادبیات و مراکز متعدد زبان فارسی در دانشگاه تهران، دانشگاه تهران در زمینه زبان و ادب فارسی وظیفه بسیار مهمی دارد که تلاش خواهد کرد آن را در قالب توجه ویژه به این حوزه و از طریق اعطای بورسیه‌های خاص دانشجویی، جوایز بین‌المللی برای پژوهشگران و استادان و مانند آن را به انجام برساند».

دکتر نیلی احمدآبادی هم چنین با تشریح وضعیت بودجه‌های پژوهشی کشور، گفت: «دولت در شرایط سخت مالی قرار دارد، اما بخش زیادی از بودجه پژوهشی کشور، به دستگاه‌های اجرایی می‌رود که اثر آن بر پژوهش کشور نامشخص است و بخش قلیلی از آن بودجه کلی پژوهشی به سمت دانشگاه می‌آید. دانشگاه در این وضعیت، باید تلاش کند با برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی، بودجه‌های پژوهشی آنها را جذب و دراعتبارات سیستم پژوهش خود وارد نماید و به آنها خدمات بدهد».

رییس دانشگاه تهران افزود: «تعریف مبانی نظری این همکاری‌ها و کمک به پیاده‌سازی آن، کار ویژه علوم انسانی برای تقویت پژوهش در دانشگاه است و امیدواریم همه استادان محترم، در این بخش دانشگاه را یاری دهند».

در بخش دیگر این جلسه، دکتر سیداحمدرضا خضری، مشاور رییس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه، ضمن تشکر از حضور استادان پیشکسوت و صاحب‌نظر در این سلسله همایش‌ها، ضمن ارایه‌ی گزارشی از دو نشست قبلی این هم‌اندیشی، در سخنانی گفت: «هم‌اندیشی برای موضوع علوم‌ انسانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که اصلاح علوم انسانی، جامعه را به سمت جامعه‌ای انسانی‌تر، الهی‌تر و موفق‌تر می‌برد و اگر در جامعه علوم انسانی تضعیف شود، همه این روندها معکوس می‌شود».

استاد تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی دانشگاه تهران هم‌چنین گفت: «در کنار عوامل تأثیرگذار در پدیدآمدن تمدن‌ها، اخلاق، هنر، معنویت و علوم انسانی نقشی کلیدی دارند و اگر علوم انسانی و هنر و ادبیات و مانند آن را از تمدن‌ها بگیریم، روح آنها را گرفته‌ایم و اگر این مقولات را تقویت کنیم، جامعه را به سوی بالندگی و توفیق بیشتر پیش می‌بریم».

در ادامه این جلسه، یازده تن از استادان حاضر، به طرح نکات و نظرات خود برای تقویت علوم انسانی، به خصوص پذیرش استعدادهای برتر علوم انسانی در دانشگاه تهران پرداختند.

دکتر جلیل تجلیل، استاد دانشکده ادبیات، زبان و ادبیات فارسی را گوهر تمدن ایرانی و اسلامی دانست و بر ضرورت تقویت آن، به خصوص تقویت جنبه‌های معنوی، ایمانی، اسلامی و قرآنی آن تأکید کرد.

دکتر الهه کولایی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ضمن اشاره به اینکه تمجید و تقویت علوم انسانی، باید صورت عملی پیدا کند، گفت که مدیریت‌های دانشگاه و کشور باید به صاحب‌نظران علوم انسانی سپرده شود. وی بر تقویت علوم انسانی، برای شناخت بهتر وضعیت علمی و سیاسی و اجتماعی جهان تأکید کرد تا بتوان در سایه این شناخت و تمهید راه‌کارهای لازم، در افق ۱۴۰۴ به قدرت برتر منطقه تبدیل شد.

دکتر حسام‌الدین واعظ‌‌‌‌زاده، استاد دانشکده مطالعات جهان، با تأکید بر اینکه چرخه تولید در علوم انسانی نیازمند بازتعریف است، نگاه به بازار کار را در جذب استعدادهای برتر موثر دانست و تقویت جایگاه علوم انسانی به نحوی که در جامعه دیده شود تا مردم به آن سوق پیدا کنند را راه‌کار اصلی تقویت علوم انسانی است.

دکتر ابراهیم مقیمی استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، با تاکید بر توجه به جذب استعدادهای برتر، رصد این استعدادها برای ورود به دانشگاه و رصد تربیتی آنها در داخل دانشگاه و نظام آموزشی آن را توأمان اثرگذار دانست. وی با اشاره به اینکه دستاوردهای علوم انسانی در جامعه دیده نمی‌شود، بر "شاخص سازی پیشرفت در علوم انسانی" به‌عنوان مدل تازه برای پیشرفت علوم انسانی تأکید نمود.

دکتر غلامعلی افروز، استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، ارزان فروشی علوم انسانی را مقدمه نگاه درجه ۲ به علوم انسانی دانست و تأکید کرد که در حوزه علوم انسانی، باید تولید نظریه و فکر عملی داشته باشیم تا بتوانیم علوم انسانی را در جامعه به‌خوبی تبیین نموده و آن را جا بیندازیم و وضعیت فعلی را، از پیش از دانشگاه، باید تغییر دهیم تا هر استعدادی بتواند بدون دغدغه وارد علوم انسانی شود.

دکتر محمد خدایاری فرد، استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، بر موضوع پژوهش‌های کلان در حوزه علوم انسانی تأکید کرد و با ارایه طرح بورسیه سربازی در علوم انسانی و طرح جذب فارغ‌التحصیلان موفق خارج از کشور همزمان با تسهیل پروسه جذب در دانشگاه تهران، این موارد را راه‌ ‌حل تقویت علوم انسانی در دانشگاه دانست.

دکتر مهدی محقق، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی، تأکید بر تقویت زبان و ادب فارسی به‌عنوان نماد هویتی ایران را اصلی مهم دانست و تأکید کرد که باید تعریف بهتری از علوم انسانی در جامعه ارایه شود تا جامعه نسبت به آن متوجه و مشتاق گردد. ایشان هم‌چنین حمایت ویژه دانشگاه از مؤسسات پژوهشی فعال در زمینه‌های علوم انسانی و تجلیل از مفاخر فرهنگ و ادب فارسی را خواستار شد.

دکتر شیوا کیوان‌پناه، ‌ استاد دانشکده زبان‌های خارجی، با تأکید بر اینکه جذب استعداد به تنهایی مهم نیست، بلکه استاد باید دانشجو را با بازار کار آینده آشنا کند، فعالیت مجدد «دفتر ارتباط با صنعت» را در دانشگاه خواستار شد. ایشان هم‌چنین «بازار- محور» کردن درس‌ها را مورد تأکید قرار داده و خواستار اضافه شدن درس کارآفرینی به رشته‌های علوم انسانی شد.

دکتر اعظم راودراد، استاد دانشکده علوم اجتماعی، ‌ ضمن تأکید بر ضرورت توجه همزمان به سه حوزه ترویج علم، ‌ ساز و کار ترویج و جذب استعدادهای برتر، بر ضرورت افزایش سواد عمومی علوم انسانی در جامعه تأکید نمود و این موضوع را، ‌ راه حلی برای مشتاق کردن جامعه به علوم انسانی دانست که می‌تواند اثر بیشتری از تولید مقالات علمی پژوهشی در جامعه داشته باشد. ایشان هم‌چنین لحاظ شدن فعالیت‌های ترویجی استادان ازطریق رسانه‌ها در زمینه علوم انسانی را، در امتیاز ارتقای استادان خواستار شد.

دکتر سید محمدعلی موسوی، استاد دانشکده مطالعات جهان، ضمن اشاره به متهم‌بودن علوم انسانی به غیراسلامی و غربی بودن، حضور استادان علوم انسانی در بدنه مدیریتی و اجرایی کشور را مهم دانست و با اشاره به جایگاه علوم انسانی در غرب و جامعه غربی، اصلاح رویکرد دانشگاه به علوم انسانی از طریق تقویت بودجه‌های علوم انسانی، تقویت حوزه‌های بین رشته‌ای و دادن آزادی عمل در نظریه پردازی و ارایه آن در دانشگاه را خواستار شد. ایشان هم چنین خواستار فعالیت جدی‌تر معاونت پژوهشی دانشگاه برای عقد قراردادهای کلان در زمینه علوم انسانی با دستگاه‌های اجرایی و انجام مشارکتی آن در میان استادان رشته‌های مختلف در دانشگاه به عنوان موضوعی حمایتی شد.

دکترسید حسن مطیعی، استاد دانشکده جغرافیا، با اشاره به خلط بحث صورت گرفته، حضور استادان علوم انسانی در مناصب اجرایی را پررنگ توصیف کرد و راه حل تقویت علوم انسانی را، تغییر تلقی عمومی در جامعه نسبت به درجه ۲ بودن این علوم دانست.

در پایان این جلسه هم اندیشی، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، ضمن جمع‌بندی مباحث، استفاده از نظرات و تجارب استادان علوم انسانی را مورد تاکید مجدد قرار داد و وعده داد نشست هم اندیشی بعدی، با فاصله‌ای نزدیک، برای ادامه بحث و بررسی موضوعات علوم انسانی برگزار شود.


نظر شما :