نقش موسیقی «چاووش» در انقلاب اسلامی، موضوع پژوهشی در دانشگاه تهران

۱۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰ کد : ۲۸۹۷ اخبار اخبار پژوهشی
تعداد بازدید:۱۶۵۱
دانشجوی دانشگاه تهران با بررسی مهم‌ترین رخداد موسیقایی معاصر ایران (چاووش) تاثیر آن را بر انقلاب ۵۷ ثابت کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، مهدی حقیقی، دانشجوی کارشناسی ارشد موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در طرحی به سرپرستی دکتر هومان اسعدی و دکتر رضا پرویززاده، مهم‌ترین رخداد موسیقایی معاصر ایران (چاووش) را بررسی کرد.

کانون فرهنگی هنری «چاووش» مهم‌ترین رخداد موسیقایی معاصر ایران است که همزمان با انقلاب ایران (و حتی اندکی پیش‌تر) فعالیت آن آغاز شد و همان‌طور که در انقلاب مشروطه، ادبیات همپا و همدل مردم بود، در انقلاب ۵۷، این نقش بر عهدۀ موسیقی و به‌ویژه «چاووش» گذاشته شد.

در این پژوهش، کانون فرهنگی هنری «چاووش» از دو منظر تجزیه و تحلیل شده است: نخست از این باب که چاووش تشکلی موسیقایی، آزاد و مستقل از دولت بود که در مقطعی خاص از تاریخ معاصر ایران، توسط جمعی از موسیقی‌دانان و موسیقی‌شناسان تأسیس شد و دیگر اینکه «چاووش»، به لحاظ محتوایی و آنچه عنوان موسیقی اجتماعی‌ـ سیاسی به آن اطلاق می‌شود جایگاه مهم و اثرگذاری داشته است.

موسیقی این پژوهش اولین مطالعه درباره «چاووش» به‌عنوان فصل مهم موسیقی ایران است و پیشینۀ علمی طرح این مسئله در گروه‌ها و مراکز آموزش عالی بی‌سابقه است.

اهمیت دیگر مؤسسه «چاووش»، آن است که این تشکل، توسط جمعی از شاعران و هنرمندان برجستۀ تاریخ معاصر ایران، همانند هوشنگ ابتهاج، محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، شهرام ناظری، برادران کامکار و... تشکیل شده که حضور این افراد، اهمیت ارزیابی فعالیت‌های این مؤسسه را مضاعف می‌سازد.


( ۱ )

نظر شما :