به میزبانی اداره کل برنامهریزی و نظارت آموزشی دانشگاه تهران؛
نشست علمی معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه تهران با عنوان «آموزش پیشگام» برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود کمرهای، معاون آموزشی دانشگاه تهران در نشست علمی معاونان آموزشی واحدهای دانشگاهی با عنوان «آموزش پیشگام» که در باغ نگارستان برگزار شد، بر افزایش کیفیت آموزشی تاکید کرد و گفت: ارتقای کیفیت آموزش باید ملاک عمل همه اعضای دانشگاه قرار گیرد. این ارتقای کیفیت به نحوه جذب اعضای هیأت علمی، پذیرش دانشجو و کیفیت مقررات و آئیننامهها و … بازمیگردد.
معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه بهترین ضمانت برای استمرار در فرآیند ارتقای آموزش را رعایت مقررات و ضوابط آموزشی عنوان کرد و با اشاره به گذشت دو سال از شیوع کرونا و غیرحضوری شدن آموزش، خاطرنشان کرد: «با تلاش اعضای هیأت علمی، مدیران، معاونان آموزشی و همکاری و همفکری اعضای غیر هیأت علمی، فعالیت آموزشی نه تنها متوقف نشد، بلکه با قوت ادامه پیدا کرد».
دکتر کمرهای با یادآوری اینکه بهرغم غیرحضوری بودن دانشگاه ۲۲۰۰ دانشجو در خوابگاههای دانشگاه تهران ساکن هستند و دانشجویان برای مطالعه به کتابخانه مراجعه میکنند و فعالانه در دانشگاه حضور دارند، گفت: «سایر ارکان دانشگاه یعنی اعضای هیأت علمی و کارمندان نیز باید در دانشگاه حضور داشته باشند».
معاون آموزشی دانشگاه تهران همچنین از تشکیل کمیتهای برای بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی و نحوه استفاده از تجربیات آموزش غیرحضوری در دوران بعد از کرونا خبر داد.
وی در بخش دیگر سخنانش گفت: آموزش، پژوهش و فناوری از هم جدا نیستند و اگر به دانشگاههای بزرگ نگاه کنیم از ابتدا آموزش قوی داشتهاند و این آموزش قوی منجر به پژوهش قوی شده و علم و فناوری نوظهور جهان را ارائه کرده است.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت تربیت دانشجویان در مقطع کارشناسی گفت: «ایده ترجیح تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دانشجویان کارشناسی اشتباه است. چون وقتی پایه قوی نباشد، سلسله مراتب نزولی خواهیم داشت و اهمیت دانشگاه به آن است که دانشجوی قوی با پایه قوی تربیت کند».
دکتر کمرهای در پایان تاکید کرد: «باید آموزش، پژوهش و کارآفرینی، با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی توأمان باشد تا در خدمت جامعه قرار بگیرد».
بر طبق این گزارش، دکتر جعفر نوری، مدیرکل برنامهریزی و نظارت آموزشی دانشگاه نیز در این نشست با یادآوری شعار دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی»، گفت: سیاستهای منبعث از این شعار نیز باید در برنامههای آموزشی دانشگاه گنجانده شود.
دکتر نوری، موفقیت در تدوین برنامههای هدفمند و طرحریزی ایدههای نوآورانه آموزشی را مستلزم استفاده از نظرات متخصصان حوزه آموزش و پیشبرد امور به صورت مشارکتی و مبتنی بر گفتوگو دانست و افزود: نظام آموزشی کشور در معرض آزمون بزرگ برای عبور از مشکلات کرونایی قرار گرفته است که فقط با برنامهریزی درست، از این آزمون سربلند بیرون میآید.
وی در پایان خواستار مشارکت مسئولان در اجرای سیاست تمرکززدایی از ستاد دانشگاه و انتقال تدریجی کارها به صف دانشگاه شد.
دکتر علیاکبر موسوی موحدی، استاد ممتاز دانشگاه تهران نیز در این مراسم با برشمردن مؤلفههای مورد نیاز برای تربیت دانشجوی خوب، اظهار کرد: ما نیاز به آموزگاران علم و معنا داریم. لذا انتظار میرود که اعضای هیأت علمی، مأموریت خود را صرفاً محدود به انتقال مسائل درسی به دانشجویان نبینند. تا انسان خوب و سالم پرورش ندهیم، نمیتوانیم فرمول تکنیک و مسائل آموزش و پژوهش را به دانشجو منتقل کنیم.
رئیس مرکز بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، وظیفه اصلی دانشگاه را تربیت انسان توانا دانست و تاکید کرد: «اگر میخواهیم دانشجویان ما درست تربیت شوند، باید معلمان ما درست عمل کنند».
استاد دانشگاه تهران همچنین تاکید کرد: علوم دانشگاه تهران علاوه بر تخصصی بودن باید بینرشتهای هم باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، لزوم به روزرسانی مقررات و آییننامهها؛ توجه به کیفیت نسبت به کمیت؛ بررسی امکان ادامه آموزشهای ترکیبی در دوران پساکرونا؛ تشکیل کمیته پساکرونا برای تحلیل و بررسی نقاط قوت و ضعف کلاسهای مجازی، توجه به ارزیابی مستمر در نمرههای پایان ترم و …از مسائل مطرح شده در این نشست بود.
نظر شما :