وزیر خارجه آلمان در دانشگاه تهران: دانشگاهیان روابط دو کشور را حفظ کردند

۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۴۴ کد : ۲۵۹۲ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۱۶۴۹
وزیر خارجه آلمان در دانشگاه تهران: دانشگاهیان روابط دو کشور را حفظ کردند

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، صبح امروز ۲۶ مهرماه، ضمن دیدار با رییس دانشگاه تهران و بازدید از دانشگاه، در مراسمی با حضور دانشجویان و استادان در تالار علامه امینی دانشگاه سخنرانی کرد.
به گزارش روابط ‌عمومی دانشگاه تهران، دکتر اشتاین مایر در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه تهران گفت: «امروز روز خاصی برای من است، زیرا اولین سفر سیاسی خود را به ایران داشته‌ام و حضور جوانان در این سالن، نشاندهنده علاقه آحاد دو کشور به یکدیگر است و من خوشحالم که این علاقه را می‌بینم».
وزیر امور خارجه آلمان در ادامه گفت: «دانشجویان ایرانی و آلمانی سال‌ها از یکدیگر دور بودند و به دلیل سردی روابط سیاسی، برای برقراری ارتباطات علمی رنج می‌بردند. اگرچه روابط ایران و آلمان هیچ‌گاه به طور کامل قطع نشده بود، اما ارتباط دو کشور، در سال‌های اخیر، به خاطر مشکلات سیاسی دچار مشکل شده بود و ما مدیون فارغ التحصیلان و دانشگاهیان دو کشور هستیم که ارتباط ما را در قالب فعالیت‌های آموزشی دانشگاهی و پروژه‌های تحقیقاتی با یکدیگر حفظ کردند».
دکتر اشتاین مایر افزود: «باید اذعان کرد که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، سهم عمده‌ای در خصوص ارتباط دو کشور آلمان و ایران بازی کردند و این روند، موفقیت‌آمیز و باعث خرسندی است. ما کارهای زیادی باید انجام دهیم تا بتوانیم انسان‌ها را به یکدیگر برسانیم و رساندن انسان‌ها به هم‌دیگر، به این معناست که رابطه فرهنگی و علمی میان ملت‌ها ایجاد کنیم».
وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه ۶ هزار دانشجوی ایرانی در کشور آلمان تحصیل می‌کنند، افزود: «بیش ازشصت‌سال پیش، اولین مدرسه آلمانی در شهر تهران راه‌اندازی شد که بسیاری از فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشگاه‌های آلمان، از محصل‌های این مدرسه بوده‌اند و این نشانه سابقه روابط دو کشور در حوزه دانشگاهی و علمی است».
مسئول دیپلماسی کشور آلمان، با بیان اینکه لازم است در دوره جدید، در زمینه‌های مختلف به خصوص در بعد همکاری‌های فرهنگی، کارهای زیادی صورت گیرد، گفت: «اکنون می‌دانیم که نمی‌شود بلافاصله روابط گذشته را شروع کرد، اما روابط آکادمیک، چیزی است که می‌توانیم آن‌ را ادامه دهیم و توصیه کنیم و من معتقدم از این پتانسیل، می‌توان حتی برای بهبود روابط بین دو کشور نیز استفاده کرد».
وزیر امورخارجه آلمان با اشاره به دیدار خود با رییس دانشگاه تهران گفت: «می‌توانیم همکاری خوبی بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های آلمانی داشته باشیم».
پیش از سخنرانی وزیر امورخارجه آلمان، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، ضمن خیرمقدم به وزیر امورخارجه آلمان و هیات همراه وی، گفت: «فرصت شنیدن سخنان وزیر امور خارجه کشور آلمان در مورد آموزش برای ثبات، توسعه پایدار و تبادل نظر پیرامون آن، رویداد مهمی است و امیدوارم نشست امروز که با حضور شخصیت‌های برجسته علمی ایران و آلمان برگزار می‌شود، آغاز فصل تازه‌ای از گسترش همه‌‌جانبه روابط دو کشور مخصوصا روابط علمی باشد».
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران، وظیفه خود می‌داند امکان گفت‌وگو میان فرهیختگان در سطح ملی و بین‌المللی را فراهم کند، تصریح کرد: «علم، عامل ارزشمندی برای صلح و دوستی بین ملت‌ها است و گسترش روابط علمی فرهنگی و دانشگاهی میان ملت‌ها ضروری‌تر است، زیرا دستاوردهای علمی بشر، در این بستر است که شکوفا می‌شود».
رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه زبان علم و گفت‌وگو میان عالمان، بهترین وسیله و عامل مهم ثبات و توسعه پایدار است افزود: «عدم استفاده از علم، زورگویی را به دنبال دارد؛ پدیده‌ای که امروزه صلح را در جهان نشانه گرفته است».
دکتر نیلی با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران با سابقه 164 ساله، قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی ایران است، گفت: «این دانشگاه تاکنون بیش از 300 هزار دانش‌آموخته داشته که نقش مهمی در توسعه پایدار ایران داشته‌اند. دانشگاه تهران با کمک دانشجویان و دانش‌آموختگان، خود با توسعه مراودات بین‌المللی در زمینه‌های تبادل استاد و دانشجو و عضویت فعال در شبکه‌های علمی جهانی، سعی کرده است نقش خود را در زمینه تعمیق دوستی و صلح جهانی ایفا کند».
رییس دانشگاه تهران با اشاره به سابقه طولانی ارتباطات بین ایران و آلمان گفت: «این روابط همواره ادامه داشته و چالش‌های بین‌المللی هیچ‌گاه نتوانسته است مانع جدی بر سر راه دانشمندان دو کشور پدید آورد و دانشمندان دو کشور حتی در دوران تحریم نیز توانستند مبادلات علمی و دانشگاهی خود را ادامه دهند».
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به شرایط پس از تحریم اظهار داشت: «اکنون که سایه تهدید و تحریم از میان رفته، امیدواریم توسعه همکاری سیاسی همراه با توسعه همکاری میان مراکز علمی و فرهنگی در دستور کار دو کشور ایران و آلمان قرار گیرد».
در این مراسم هم‌چنین پروفسور مارگارت وینتر مانتل، در سخنانی گزارشی از همکاری آژانس تبادلات فرهنگی آلمان (DAAD) با دانشگاه تهران ارایه و علاقه‌مندی این موسسه برای گسترش همکاری علمی و پژوهشی با دانشگاه را تهران اعلام کرد.
وی هم‌چنین با اشاره به اینکه به دنبال ارتقای سطح همکاری با دانشگاه تهران هستیم گفت: «در مذاکرات امروز مقرر شده است همکاری بیشتری بین موسسه DAAD و دانشگاه تهران با حمایت وزارت علوم ایران و دولت آلمان در راستای تبادلات علمی پایدار صورت گیرد».
یادآور می‌شود هم‌زمان با حضور وزیر امور خارجه آلمان در دانشگاه تهران، سه کارگاه آموزشی با حضور دانشجویان و علاقه‌مندان و با حضور استادانی از موسسه DAAD برگزار شد.