مراسم نخستین روز استقبال از نودانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد
در آستانه ماه مهر، دانشگاه تهران شاهد شور و نشاط نودانشجویان بود .امروز 29 شهریورماه با ورود بیش از 1000 دانشجوی پذیرفته در پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران، جشن نودانشجویان دانشگاه تهران آغاز شد.
در این مراسم که با حضور نودانشجویان و والدین آنها برگزار شد، دانشجویان در ابتدای ورود با راهنمایی همیاران دانشجوی خود، از بخشهای مختلف دانشگاه بازدید کرده و در ادامه با حضور در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، با رییس و هیأت رییسه دانشگاه آشنا شدند.
در آغاز این آیین که با حضور پرشور و صمیمی نودانشجویان و برنامههای متنوع فرهنگی همراه بود، دکتر محمود نیلی احمد آبادی، رییس دانشگاه تهران، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی و ضمن خوشآمدگویی به دانشجویان و تبریک به آنان، گفت: «دلیل اینکه مسئولان دانشگاه در این سالن حضور دارند، این است که به شما اعلام کنیم شما برای دانشگاه تهران و کشور مهم هستید و نقش مهمی در آینده این کشور دارید».
رییس دانشگاه تهران گفت: «در گذشته نیروی انسانی و منابع زیرزمینی محور توسعه بود، ولی امروز محور توسعه، دانش و قدرت در تولید دانش است و دانشگاهها به عنوان محل تولید دانش، پشتوانه توسعه هستند و جایگاه ویژهای در توسعه کشور دارند».
دکتر نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دانش محدود به جغرافیای خاصی نیست و دانش و دانشگاه یک واقعیت جهانی است، بر اهمیت فعالیت بینالمللی دانشگاه تاکید کرد و گفت: «مفهوم بین المللی شدن فراتر از گذشته شده است و به دلیل توسعه دانش و نیاز کشورها به یکدیگر و از سوی دیگر گرانتر شدن پژوهش باید ارتباطات دانشگاهها با شدت و توان بیشتری پیگیری شود و یکی از شاخصهای مهم بین المللی بودن و موفقیت در این حوزه، همین ارتباطات بین دانشگاهی است».
وی افزود: «بیشترین تعداد استاد تمام در سطح کشور متعلق به دانشگاه تهران است و این موارد برای رشد و رقابت در عرصه جهانی باید افزایش پیدا کند. دانشگاه تهران در حوزه بین الملل نسبت به دانشگاههای دیگر کشور، بیشترین تعداد دانشجوی خارجی و بیشترین تبادل علمی با جهان را دارد و حدود 30 درصد مقالاتی که در دانشگاه تهران تولید شده، مشترک با سایر کشورها بوده است. همچنین دانشگاه تهران بیشترین دورههای مشترک با دانشگاههای معتبر جهان را برگزار کرده است و امیدواریم تعداد این دورهها در شرایط پساتحریم افزایش پیدا کند».
دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: «البته جایگاه جهانی دانشگاه تهران و ایران به هیچ وجه شایسته موقعیت و توانمندی دانشگاه تهران و ایران نیست و همه باید تلاش کنیم تا به جایگاه مطلوب و واقعی خود در جهان برسیم و به همین دلیل، مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش استادان و دانشجویان دانشگاه تهران است».
دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه امروز دانشگاهها نقش اساسی در توسعه کشور دارند، به اهمیت دانشگاههای نسل سوم و کارآفرین اشاره کرد و افزود: «مفهوم کارآفرینی این است که دانشگاه به سرنوشت دانشجویان خود حتی تا بعد از فارغ التحصیلی میاندیشد و دانشجویان و دانشآموختگان خود را برای ایجاد کسب و کار نوآورانه آماده میکند. دانشگاه کارآفرین دانشآموختگان کارآفرینی را تحویل جامعه میدهد».
رییس دانشگاه تهران با تصریح بر اینکه زیرساختهای دانشگاه برای ورود به عرصه فعالیت دانشگاههای کارآفرین به طور نسبی آماده است گفت: «وجود آزمایشگاههای معتبر و استاندارد و پارک و علم فناوری، این امکان را به دانشگاه تهران میدهد تا به طور فعال وارد عرصه دانشگاههای کارآفرین شود».
وی در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم تعمیق رابطه دانشگاه با جامعه تاکید و افزود: «دانشگاه بخشی از جامعه بوده و برای خدمت به جامعه تشکیل شده است و باید نقش اساسی در حل مسایل جامعه داشته باشد».
رییس دانشگاه تهران در ادامه به جایگاه علمی دانشگاه تهران پرداخت و گفت: «دانشگاه تهران دارای برترین جایگاه علمی در سطح کشور است و حدود 10 درصد تولیدات علمی کشور متعلق به دانشگاه تهران است و این در حالی است که جمعیت دانشجویی دانشگاه تهران فقط یک درصد جمعیت دانشجویی کشور است».
رییس دانشگاه تهران در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه توسعه علم در کشور خواست همه مسئولان کشور است، گفت: «توسعه علم دستورالعمل جدی برای توسعه کشور است و همین بار بزرگی را بر دوش دانشگاهها بویژه دانشگاه تهران میگذارد و باید بدرستی این وظیفه مهم را انجام دهیم».
در ادامه این آیین دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و اعیاد قربان و غدیر با اشاره به 80 سال فعالیت علمی و فرهنگی دانشگاه تهران گفت: «استادان و دانشجویان متعهد، بار اصلی جهش علمی کشور را به دوش کشیدند تا این دانشگاه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و بر مبنای اهداف سند چشمانداز نظام به پیشرفت برسد».
وی با بیان اینکه از دانشگاه انتظار می رود تا در آموزش اخلاقی و در جامعه مشارکت داشته باشد، افزود: «باید سازوکارهایی در دانشگاه ها لحاظ شود که خروجی دانشگاه به هم کنشی اجتماعی تبدیل شود».