دیدار مسئولان سه موسسه دانشگاهی آلمان با رییس دانشگاه تهران

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۵۰ کد : ۲۵۴۶ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۱۸۸۱
دیدار مسئولان سه موسسه دانشگاهی آلمان با رییس دانشگاه تهران

مسئولان  سه موسسه دانشگاهی آلمان، در دو دیدار جداگانه روزهای یکشنبه ۲۲ و ۲۳ شهریورماه با رییس دانشگاه تهران دیدار و گفت‌و گو کردند.
به گزارش روابط‌ عمومی‌ دانشگاه تهران، در دیدار نخست، پروفسور «فیلکس کاهله»، رییس «انجمن ماکس پلانک» و «یورگ اشنایدر»، رییس «بخش امور بین‌الملل بنیاد تحقیقات آلمان»، عصر روز یکشنبه با رییس دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار، که با حضور دکتر محمد باقر قهرمانی، معاون ‌بین‌الملل دانشگاه و عبدالمجید اسکندری،  مدیرکل برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین الملل دانشگاه انجام شد، رییس دانشگاه تهران ضمن معرفی دانشگاه، زمینه‌‌‌های مورد علاقه دانشگاه تهران برای همکاری با دو مرکز یاد شده را اعلام کرد.
دکتر نیلی احمدآبادی، با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه تهران  و اینکه دانشگاه تهران با ۳۵۰ دانشگاه معتبر، تفاهم‌نامه همکاری دارد، گفت: «دانشگاه تهران دارای تجارب بسیار خوبی در زمینه‌ همکاری‌های بین‌المللی بویژه در زمینه تبادل استاد، دانشجو، پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر است».
رییس دانشگاه تهران آب، محیط زیست، مدیریت انرژی، نفت و گاز را از زمینه‌های مورد علاقه دانشگاه تهران برای همکاری‌های بین‌المللی عنوان کرد و افزود: «دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است که می‌تواند در زمینه‌های مورد علاقه دو طرف، علاوه بر زمینه‌های یاد شده با دانشگاه‌های آلمان همکاری کند».
وی با اشاره به اینکه ایران در رشته «نانو تکنولوژی» دارنده رتبه هفتم جهان است و در زمینه بیوتکنولوژی نیز بسیار فعال است، این دو رشته را از دیگر زمینه‌های مورد علاقه دانشگاه تهران برای همکاری با دانشگاه‌های آلمانی اعلام کرد».
دکتر نیلی احمدآبادی هم‌چنین تحصیل بیش از ۷۰۰۰ دانشجو در مقطع دکترا در دانشگاه تهران را بهترین فرصت برای همکاری در زمینه‌های مورد علاقه دو طرف عنوان کرد.
رییس دانشگاه تهران با استقبال از همکاری علمی و پژوهشی دانشگاه تهران با مراکز علمی و پژوهشی آلمان، خواستار انتقال تکنولوژی در زمینه‌های همکاری بین دو طرف شد و تاکید کرد: «در این همکاری‌ها باید انتقال علم و تکنولوژی نیز صورت بگیرد».
رییس «بخش امور بین‌الملل بنیاد تحقیقات آلمان» نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه تهران گفت: «ما علاقه‌مند به همکاری با تمام کشورهای دنیا در زمینه تحقیقات مورد علاقه خود هستیم و تجربه بسیار خوبی در زمینه همکاری‌های مشترک پژوهشی با کشورهای مختلف داریم و امیدوارم بتوانیم همکاری مشترک خوبی نیز با دانشمندان و دانشگاه‌های ایران،  بویژه دانشگاه تهران، برای حل مسایل ملی و بین‌المللی داشته باشیم».
رییس «انستیتو ماکس پلانک» آلمان نیز، در این دیدار ضمن معرفی فعالیت‌های این موسسه گفت: «موسسه ما بسیاری از تحقیقات علمی از جمله پزشکی، فیزیک نظری، علوم انسانی و اجتماعی را پوشش می‌دهد و ما با بهترین مراکز علمی و دانشگاهی دنیا، همکاری علمی و تحقیقاتی داریم و امیدواریم دانشگاه تهران نیز یکی از همکاران ما در زمینه‌ فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی باشد و بتوانیم در برنامه مشترک دکترا و پسا دکترا نیز همکاری موثر داشته باشیم».
در دیدار دیگر  که صبح روز دوشنبه ۲۳ شهریورماه صورت گرفت، دکتر «توماس هس» معاون مدیرکل «بنیاد الکساندر فون هومبولت» آلمان، و دکتر «نیلا نیسل» مدیر بخش آفریقا و خاورمیانه این بنیاد، با رییس دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار نیز که با حضور مسئولان بین‌الملل دانشگاه صورت گرفت، دکتر نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران،  ضمن معرفی دانشگاه، علاقه‌مندی دانشگاه را به همکاری با بنیاد فوق اعلام کرد و افزود: «از آن جا که انجام فعالیت‌های علمی در داخل کشور، به تنهایی امکان پذیر نیست، نیاز به همکاری بین‌المللی وجود دارد و دانشگاه تهران که درانجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی تجربه طولانی دارد، از همکاری‌های مشترک بین المللی استقبال می کند».
در ادامه این دیدار، دکتر «توماس هس»، فعالیت‌های بنیاد «الکساندر فون هومبولت» را به تفصیل معرفی و در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «بنیاد هومبولت علاقه‌مند به مشارکت بیشتر اساتید دانشگاه تهران در برنامه‌های تحقیقاتی بنیاد است. این بنیاد، بنیاد یک بنیاد خصوصی است، اما توسط دولت آلمان حمایت می‌شود».
دکتر «توماس هس» افزود: «بنیاد ما از افراد حمایت می‌کند، نه پروژه‌ها، زیرا عمر پروژه‌ها کوتاه است، اما ارتباط با اساتید در کار علمی، می‌تواند مدت زیادی ادامه داشته باشد و ما علاقه‌مندیم ارتباط علمی افراد با بنیاد ایجاد و حفظ شود».
وی در پایان گفت: «تاکنون  بنیاد از 14 استاد وپروژه‌های آنها در دانشگاه تهران حمایت کرده است.
هدف از فعالیت‌های بنیاد نیز آشناسازی دانشمندان سایر کشورها با ظرفیت‌های علمی آلمان و حمایت از دانشمندان آلمانی برای همکاری با دانشمندان و اساتید سایر کشورهاست. تمرکز اصلی ما کار با اساتید در دوره‌های پسادکتری است و تلاش می‌کنیم در زمان حضور اساتید پذیرفته‌شده، از نظر مسایل مرتبط با هزینه‌های اقامت و کار نیز از آنان حمایت ویژه کنیم واین حمایت‌ها، منحصر به رشته خاصی هم نیست».
گفتنی است این دیدارها، در ادامه فعالیت‌های گسترده دانشگاه تهران برای توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی و فناوری با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی صورت می‌گیرد.