رئیس دانشگاه تهران تشریح کرد:

بصیرت ابزار مدیریت شرایط فتنه است / مؤلفه‌های شرایط فتنه و راهکارهای مقابله با آن

۰۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۲۴۷۸۵ اخبار اخبار فرهنگی-دینی خبر
تعداد بازدید:۴۴۴
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه فتنه شرایطی است که بصیرت انسان‌ها در آن به آزمایش گذاشته می‌شود، گفت: بصیرت ابزار مدیریت شرایط فتنه است.
بصیرت ابزار مدیریت شرایط فتنه است / مؤلفه‌های شرایط فتنه و راهکارهای مقابله با آن

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی روز پنجشنبه در آئین گرامیداشت حماسه ۹ دی در پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه صنعتی شریف، در تشریح ویژگی‌های شرایط فتنه، با بهره‌گیری از آموزه‌های نهج‌البلاغه گفت: فتنه همانند گردبادی است که انسان‌های داخل متن حادثه به دلیل فضای غبارآلود زیاد متوجه اوضاع نیستند بلکه بعد از پایان گردباد متوجه اتفاقات می‌شوند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: فتنه شرایطی است که بصیرت انسان‌ها در آن به آزمایش گذاشته می‌شود تا جامعه بتواند در بی‌نظمی به حقیقت دست پیدا کند.

دکتر مقیمی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه خاستگاه‌های فتنه عمدتاً ناپیدا است، اما مواردی نظیر گردباد گونه بودن و شبهه‌ناکی فضا، شایعه‌پراکنی و ابهام از جمله مؤلفه‌های آن است.

وی افزود: این عوامل باعث می‌شود تا حرف درست از نادرست کمتر تشخیص داده شود و در شرایطی همچون هواپرستی، بدعت‌گذاری در احکام آسمانی و سرپیچی از امر ولایت شکل می‌گیرد؛ که تمام این مؤلفه‌ها و شرایط در فتنه ۸۸ به خوبی نمایان بود.

رئیس دانشگاه تهران در پایان گفت: بهره‌مندی از نور رهبری همانند چراغی درخشنده در تاریکی، معرفت‌جویی پیروان از رهبر برای تشخیص حق از باطل و رفتار طبق سنت پیامبر (ص) و ائمه معصومین علیهم‌السلام از جمله راهکارهای مقابله با فتنه است.

بر طبق این گزارش، امام جمعه کیش نیز در این آئین اظهار داشت: بدون شک بصیرت مردم ایران زمین در ۹ دی ۱۳۸۸ با عنایت الهی و هدایت ائمه اطهار (ع)، بزرگترین توطئه خارجی و فتنه داخلی علیه نظام اسلامی را در هم شکست و این خصیصه باعث شد تا این روز به عنوان یوم‌الله شناخته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حسن‌زاده یادآور شد: درک واقعی از این روز عظیم نیازمند تحلیل چندین مؤلفه مهم است، از جمله اینکه ۹ دی تجلی وحدت ایران حول محور ولایت و نماد ولایتمداری، دیانت و دینداری و نمایش انقلابی‌گری این ملت است.

کلید واژه ها: ۹ دی دکتر سید محمد مقیمی سید محمد مقیمی دکتر مقیمی مقیمی


( ۷ )

نظر شما :