پنجمین نشست هماندیشی معاونان و مدیران همکاریهای بینالمللی دانشگاههای کشور برگزار شد
پنجمین نشست هماندیشی معاونان و مدیران همکاریهای بینالمللی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، مؤسسات پژوهشی و فناوری کشور با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات وفناوری، دکتر محمود نیلی احمدآبادی سرپرست وهیأت رئیسه دانشگاه پنجم بهمن ماه 1393 در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
در آغاز این نشست دکتر نیلیاحمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران گفت: همکاریهای بینالمللی دانشگاهها یک ضرورت است.
وی افزود: دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران است و دارای 9 پردیس، 46 دانشکده، 133 گروه آموزشی، 755 مرکز تحقیقاتی، 550 آزمایشگاه و 80 مجله علمی است که عضویت در مجامع بینالمللی دارند، دارا است.
دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: تعداد 345 توافقنامه بینالمللی دانشگاه تهران داشته است اما پیشتر در آغاز مانده و اجرا نشده است.
سرپرست دانشگاه تهران ادامه داد: 2150 عضو هیئت علمی، 380 استاد، 551 دانشیار و 1328 استادیار و 59 مربی، 133 استاد وابسته دانشگاه تهران دارد.
وی گفت: کمبود تعاملات در عرصه بینالمللی را داریم در حالی که یکی از شاخصهای دانشگاه برتر تعاملات بینالمللی است.
به گفته سرپرست دانشگاه تهران، 297 دانشجو از اتباع خارجی در نیم سال دوم سال تحصیلی جذب دانشگاه تهران شدهاند.
وی با بیان اینکه فعالیتهای بینالمللی دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: این فعالیتها در ذات دانشگاه نهفته است و اگر کمبودهایی وجود دارد به آن پرداخته تا برطرف شود.
در ادامه این نشست دکتر محمد فرهادی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری نیز با اشار به همکاری وزارت علوم و دانشگاهها در زمینه بینالمللی شدن گفت: ما باید به سمت و سویی برویم که مشکلات و ضوابط را آسانتر کنیم و موانع را از سر راه برداریم.
وی گفت:آموزش عالی کشور و مراکز تحقیقاتی، باید ارتباطات بینالمللی خود را بیشتر از گذشته توسعه دهند و باید دیپلماسی علمی را فعال کنیم و موانع بر سر راه دیپلماسی علمی را هموار کنیم. همچنین در راستای این کار، ضوابط و آییننامهها را تسهیل می کنیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به اصل نوین دانشگاه حدود نیم درصد دانشجوی خارجی داریم اما در حقیقت این عدد باید 6 تا 7 درصد باشد.
وی افزود: ما باید این درصد را به بالای 15 درصد برسانیم که این امر به راهکارها و روشهایی نیاز دارد.
وی با اشاره به نقش دانشگاهها در زمینه افزایش دانشجوی خارجی افزود: دانشگاهها باید ساختارهایی برای دستیابی به این هدف فراهم کنند، مانند تبادل استاد در اجرای پروژههای تحقیقاتی و برگزاری کرسیها، زیرا علم، مکان، زمان و موقعیت جغرافیایی و قدرت نمیشناسد.
دکترفرهادی گفت: هنوز ظرفیت دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان خارجی کامل نیست. همچنین خیلی از دانشگاههای ما در حال حاضر بر روی صندلیهای خود دانشجویی ندارند.
وی در ادامه گفت: یکی از برنامههای اصلی بینالمللی کردن دانشگاههای با سابقه از جمله دانشگاههای تهران و دیگر دانشگاههاست. افقی که امام (ره) برای علم و فناوری از آن یاد کردند و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری افق سیاستهای علم و فناوری کشور است که همه باید برای دستیابی به آن بکوشند.
در ادامه این نشست سلیمان پور معاون وزیر امور خارجه گفت: مهمترین واقعه بینالمللی در حال حاضر وقوع تغییر در نظام موجود بینالملل است. بعد از 1991 و از هم فروپاشی شوروی نظام دو قطبی حاکم بر جهان دچار تحول گشت و شکل تازهای بر خود دید.
هادی سلیمان پور معاون وزیر امور خارجه و مرکز آموزش و پژوهشهای بینالمللی وزارت خارجه گفت: نظم و تحول در ارکان نظام و تغییر به سوی نظام جدید را در حال حاضر شاهدیم. اگر سیر علمی را تعیین نکنیم در مسیر شکننده علمی خواهیم بود.
سلیمان پور افزود: در نظام دو قطبی قدرت تعیین کننده علم است، ما توان تولید گفتمانمان تازه در سطح جهان را داریم مانند ایده رئیس جمهور که ایجاد گفتمان است.
معاون وزیر امور خارجه افزود: یکی از مظاهر اصلی قدرت در جمهوری اسلامی، اقناعسازی و گفتمان سازی است.در حالیکه از جمله مظاهر اصلی علم و فناوری چرخش اطلاعات است. آموزش عالی برای چرخش اطلاعات و تاثیرگذاری بر منافع ملی است.
سلیمان پور با اشاره به نقش وزارت امور خارجه در توسعه ارتباطات بینالمللی دانشگاهها گفت: آموزش عالی با همکاری وزارت خارجه میتوانند گامهای مثبتی در جهت توسعه و منافع ملی بردارند.
معاون وزیر امور خارجه گفت: استفاده مالی از ظرفیت کشورهای دیگر بر عمق اطلاعات وظرفیتهای علمی در کشور میافزاید. ما این اولویت را در دستور کار خود قرار دادهایم.
سلیمان پور افزود: پیشنهاد میکنیم یک توزیع مناسب جغرافیایی برای فرصتهای مطالعاتی برای کشورهای پیرامون صورت گیرد. تبادل دانشجو، استاد، اجرای پروژههای مشترک از اولویتهای آموزشی غرب آسیا است. در عین حال مطالعات میتواند شکل کاملا کاربردی به خود بگیرد.
معاون وزیر امور خارجه در پایان افزود: پروژههای متعددی در خصوص مطالعات اجتماعی، علم و فناوری در غرب آسیا تعریف شده، در جهت بسط و توسعه جایگاه منطقه ای بینالمللی ایران در گذشته برای شبکهای کردن دانشگاه در آسیا مطالعات مختلفی انجام دادیم. اعتقاد داریم که پذیرش دانشجویان مستعد در منطقه آسیا میتواند ایران اطلاعاتی را گسترش دهد. ارتقای همکاری بینالمللی دانشگاه های خارج و ایران نیاز به یک محیط حقوقی و اداری دارد.
دیگر سخنران این مراسم داویت اوساپا شویلی رئیس مجلس گرجستان بود که با ابراز خوشحالی از حضور در این جمع گفت: هیئت پارلمان گرجستان از توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران استقبال میکند.
وی تصریح کرد: فرهنگ ایران منبع غنی برای فرهنگ و علم گرجستان بوده است.
امضای تفاهم نامه همکاری بین شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری پایان بخش پنجمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران همکاریهای بینالمللی دانشگاههای کشور بود. این تفاهمنامه در راستای بهرهگیری بهینه و شایستهتر ظرفیتهای علمی، فناوری، مدیریتی، مشاورهای و مدیریتی ایرانیان مقیم خارج از کشور و تسهیل در فرآیند انتقال دانش و فناوریهای نوین در جهت رشد و توسعه همه جانبه کشور است.