کلنگ احداث موزه علم دانشگاه تهران زده شد

۲۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۷۳۲ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۱۷۳۸
کلنگ احداث موزه علم دانشگاه تهران زده شد

مراسم کلنگ زنی احداث موزه علم دانشگاه تهران با حضور دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، دکتر محمود نیلی احمد آبادی، سرپرست دانشگاه تهران، دکتر محمدحسین امیدمعاون اداری ومالی وزارت علوم، هیأت رئیسه و جمعی از مسئولان این دانشگاه ۲۰ دی ماه در محل زمین‌های شبکه زلزله نگاری تهران برگزار شد.
دراین مراسم
دکتر نیلی احمد آبادی تقارن کلنگ زنی این موزه با ولادت حضرت رسول (ص) و امام جعفرصادق (ع) را به فال نیک گرفت وگفت: ساخت این موزه با کمک خیرین صورت می‌گیرد و به دلیل اهمیت موضوع در فرصت زمانی کوتاه یکی از مرغوب‌ترین زمین‌های دانشگاه را به آن اختصاص داده‌ایم که امیدواریم ساخت این موزه هم از نظر وسعت و هم از نظر تجهیزات آن در موعد مقرر صورت گیرد.
سرپرست دانشگاه تهران افزود: جای خالی موزه علم در کشور از سال‌های گذشته وجود داشت و ما باید پیش از این به آن می‌پرداختیم.
وی با اشاره به اهمیت بسیار تأسیس موزه علم گفت: تأسیس این موزه از جمله رویدادهای تاریخی است که در کشور اتفاق می‌افتد و از اهمیت زیادی برخوردار است، از جمله نقشی که می‌تواند در تربیت و پرورش کودکان، نوجوانان و پژوهشگران داشته باشد و از طرفی ارتباط و تعامل جامعه با دانشگاه را بیشتر خواهد کرد و این یک ضرورت است، دانشگاهی که بسیاری از هزینه‌های آن را مردم تأمین می‌کنند باید به میان مردم برود و از این طریق می‌توانیم شاهدتوسعه علم درهمه سطوح باشیم.
دکترنیلی با اشاره به علاقه مردم ایران به علم گفت: مردم هیچ جای دنیا به اندازه مردم ایران به علم علاقه‌مند نیستند و خوب می‌دانندکه توسعه کشور بدون توسعه علمی امکان پذیر نیست و توسعه دانش و مشارکت دانشگاه‌ها در تصمیم گیری‌های کشور منجر به توسعه پایدار خواهد شد.
سرپرست دانشگاه تهران افزود: در دانشگاه‌های مطرح جهان ۲۰ تا ۳۰ درصد منابع با استفاده از کمک خیرین تأمین می‌شود و در بین دانشگاه‌های کشور نیز فهرست قابل توجهی از خیرین و نیکو کاران، مربوط به دانشگاه تهران هستند اما این رقم با توجه به انتظاراتی که از دانشگاه می‌رود هنوز بسیار کم است بنابراین مشارکت خیرین یکی از اقداماتی است که می‌تواند در جهت توسعه علم کمک کند تا دانشگاه‌ها بتوانند وظایف قانونی خود را اجرا کنند.
همچنین در این مراسم دکتر سیدحسین گلدان ساز، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران، طی سخنانی گفت: تفاهم نامه تأسیس موزه علم که امروز شاهد مراسم کلنگ زنی آن هستیم چند روز پیش به مناسبت هشتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران امضا شد.
وی خاطر نشان کرد: موضوع تأسیس موزه علم دانشگاه تهران توسط مؤسسه بنیاد خیریه محمدنقی ترکمان مطرح شد و مکان‌های متعددی برای ایجاد این موزه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مکان فعلی مورد قبول واقع شد.
معاون اداری و مالی دانشگاه تهران با بیان این‌که این موزه درکشور بی‌نظیر خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که ساخت این موزه باعث خیر و برکت در دانشگاه تهران باشد.
مهندس صفامنش، مشاور دانشگاه تهران در امور طراحی و ساختمان طی سخنانی دراین مراسم با بیان این‌که برای ساخت این موزه بررسی‌های بسیاری از موزه‌های علم دنیا صورت گرفت گفت: موزه علم دانشگاه تهران و توسعه آن با هدف عمومی کردن علم و آشنایی مردم کشور با مباحث علمی عمیق‌تر صورت گرفت.
وی از جمله اهداف موزه‌های علمی را تأثیر فراوان بر رفتارهای فردی و اجتماعی با ارتقای میزان یادگیری نسل‌ها، یادگیری بسیار فراتر از آموزش رسمی و فراتر از سرگرمی و امکان تجربه مستقیم با پدیده‌های فیزیکی عنوان کرد.
مهندس صفا منش با اشاره به سیر تحول موزه‌های علم گفت: امروز شاهد نسل سوم موزه‌های علم هستیم که با نسل اول که شامل مجموعه‌های شخصی و مربوط به صد سال پیش بود بسیار متفاوت‌اند.
 





کلید واژه ها: موزه علم مشارکت خیرین