شورای عمومی دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور سرپرست دانشگاه برگزار شد

۰۶ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۷۱۳ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۳۹۷
شورای عمومی دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور سرپرست دانشگاه برگزار شد

در این نشست که با حضور دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی سرپرست دانشگاه، دکتر سید احمدرضا خضری ، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و عمومی دانشگاه ، رئیس و معاونان و اعضای هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، دکتر محمود نیلی احمدآبادی ، سرپرست دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه تهران پیش‌تر به نام مفاخر علوم انسانی شناخته می‌شد و دانشکده‌های علوم انسانی بویژه دانشکده ادبیات و علوم انسانی افتخارات فراوانی برای دانشگاه به ارمغان آورده‌اند، تصریح کرد: وظیفه دانشگاه این است که به ارتقا علوم انسانی خاصه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کمک کند.
سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت زبان فارسی گفت: دانشگاه تهران همواره پرچم دار بوده و این پرچم داری باید با اهتمام بیشتری تداوم یابد و ما باید به زبان فارسی به عنوان یک موضوع ملی و استراتژیک نگاه کنیم.
وی افزود: جایگاه و افتخارات دانشگاه تهران درباره زبان فارسی و توسعه آن موضوعی نیست که انکار شود و هیچ دانشگاهی نمی‌تواند در این زمینه جایگزین دانشگاه تهران باشد و دانشگاه تهران با تمام توان برای ارتقای زبان فارسی و توسعه آن تلاش می‌کند.
سرپرست دانشگاه در ادامه با انتقاد از نگاه تمرکزگرا به دانشگاه‌ها گفت: بیشترین افت کیفیت ناشی از دستورالعمل‌ها و دستورهای متمرکزی است که بدون در نظر گرفتن واقعیات و مشکلات دانشگاه‌ها صادر می شود.
دکتر نیلی احمدآبادی با انتقاد از روند فروش مدارک علمی گفت: برخی دانشگاه‌ها و نهادهای بالادستی در این زمینه بی تقصیر نیستند زیرا تقاضاهای غیر واقعی در سطح جامعه ایجاد کرده‌اند.
سرپرست دانشگاه تهران افزود:دانشگاه تهران به عناون نماد آموزش عالی کشور و دانشگاه مادر باید بتواند در حد نام و جایگاه خود تصمیم گیری نماید.
وی با اشاره به سخنان برخی از اعضای هیات علمی دانشکده ادبیات و مشکلات عنوان شده از سوی آنان گفت: هر تصمیمی بدون در نظر گرفتن همه جوانب وپیامدهای آن قابل اجرا نیست و اگر اجرا شود نتیجه‌ای نخواهد داشت .
سرپرست دانشگاه تهران افزود: سیاست‌ها نباید نافی قوانین ، مقرارت و اختیارات دیگر بخش‌ها باشد.
دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: ما از دولت و وزارت علوم می‌خواهیم با توجه به نقش بی‌بدیل دانشگاه تهران در تحولات علمی کشور نگاهی ویژه بدان داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه هیچ دانشگاه ‌موفقی در دنیا،دانشگاهی فقیر نیست گفت: بین کیفیت و ثروت دانشگاه رابطه مستقیمی وجود دارد.
سرپرست دانشگاه تهران با انتقاد از تأمین هزینه از طریق پذیرش دانشجو و دریافت شهریه گفت:باید سهم درآمد حاصل از پژوهش‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه افزایش یابد.
وی با ابراز نگرانی از سطح کیفیت دانشگاه گفت: باید شاخص‌های پذیرش دانشجو تغییر کند و دانشجویان با کیفیت وارد دانشگاه شوند و نباید به دانشجو به عنوان منبع درآمد صرف نگاه کرد و باید این نوع نگاه به دانشجو تغییر کند و به دانشجو به عنوان یک سرمایه نگاه کنیم.
دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد:ما معتقدیم متخصصان حوزه علوم انسانی باید آسیب‌های این حوزه را بشناسند ، تا علوم انسانی به جایگاه معتبر خود باز گردد.
وی با انتقاد از افزایش ظرفیت دانشجو در علوم انسانی گفت: نباید به اسم توسعه علوم انسانی ظرفیت پذیرش دانشجو را به صورت نا‌متعارف افزایش دهیم زیرا این موضوع به علوم انسانی ضربه می‌زند.
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه لازمه هر تحولی، تحول در علوم انسانی و اجتماعی است تصریح کرد: همه کشورهایی که متحول شده‌ و توسعه یافته‌اند، نخست فکر خود را متحول کرده و آن‌گاه به سوی علوم و دانش‌های دیگر گام برداشته‌اند.
وی افزود:توسعه بدون توجه به علوم انسانی و علوم اجتماعی توسعه پایداری نخواهد بود.
گفتنی پیش از سخنان دکتر نیلی احمدآبادی شماری از اعضای هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در زمینه‌های مختلف پرداختند .