رئیس موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آزمون زبان فارسی معرفی شد

۱۹ آذر ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۱ کد : ۱۷۱۰ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۷۹۶
رئیس موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آزمون زبان فارسی معرفی شد

در مراسمی که ۱۹ آذر و با حضور دکتر سید احمد رضا خضری، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی ، استادان دانشکده ادبیات و علوم انسانی وجمعی از اعضای هیأت علمی و مدرسین و مؤلفین و کارکنان مؤسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در تالار دکتر محمود افشار این مؤسسه برگزار شد، دکتر علی درزی به عنوان رئیس مؤسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آزمون زبان فارسی معرفی و از زحمات دکتر افخمی قدردانی شد .
دکتر خضری، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدای کربلا و اربعین حسینی و همچنین یاد و خاطره بنیانگذاران و پیشکسوتان این مؤسسه از جمله زنده‌یادان  استادعلی اکبر دهخدا، دکتر محمد معین ودکترسید جعفر شهیدی به جایگاه و اهمیت این مؤسسه برای دانشگاه تهران و ایران اشاره کرد و گفت: مؤسسه لغت نامه دهخدا ،مرجع و معیار لغت شناسی و مایه افتخاردانشگاه تهران بوده وهست و لازم است این جایگاه همواره محفوط بماند و دانشگاه تهران در جهت حفظ اعتباری که این موسسه  به ارمغان آورده است خواهد کوشید.
مشاوررئیس دانشگاه تهران ضمن تأکید بر نقش و اهمیت این موسسه در پاسداشت زبان فارسی به عنوان زبان هویت بخش در سطح ملی و بین‌المللی ، با اشاره به دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین گفت: مؤسسه لغت نامه دهخدا می‌تواند در این جهت حرکت کند و با تربیت متخصصین به حل مسائل این حوزه بپردازد.
وی با تأکید بر پاسداشت تلاش‌ها و زحمات پیشینیان این مرکز گفت: ضمن ارج نهادن به تلاش های پیشینیان، باید در جهت پیشرفت و ارتقا گام برداریم وهیچگاه متوقف نشویم  وتصور نکنیم  که به آخر راه رسیده‌ایم .
مشاور رئیس دانشگاه با اشاره به جایگاه و اهمیت ملی و بین‌المللی مؤسسه لغت نامه دهخدا گفت: اینکه مؤسسه  خود را صرفاٌ پایبند به انجام کارهایی به همان شیوه گذشته بداند شایسته آن نیست  بلکه باید همگام و همسو با یک دانشگاه کارآفرین حرکت کند  و این توقع بی‌جایی نیست.
دکترخضری در ادامه افزود: مؤسسه می‌تواند با تولید فرهنگ‌های نوین ، محلی ، همراه و دیجیتال مانند دانشگاه‌های معتبر دنیا و متناسب با نیازهای روز جامعه عمل کند و در طراز ملی و بین‌المللی خود را معرفی نماید.
مشاور رئیس دانشگاه با اشاره به آموزش زبان فارسی به عنوان مأموریت دوم این مرکز، فعالیت مرکز را در این زمینه خوب ارزیابی کرد و گفت: در بخش آموزش زبان فارسی فعالیت مرکز قابل ستایش است.
وی در ادامه گفت: البته باید آموزش زبان فارسی در مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی  معیاری برای سایر مؤسساتی باشد  که در این زمینه فعالیت می‌کنند.
وی باردیگر در پایان سخنان خود از بزرگان این موسسه و اندیشه‌ نیک‌آنان برای خدمت به زبان فارسی قدردانی کرد .
دکتر خضری همچنین از تلاش‌های دکتر افخمی در ۷ سال ریاست این مؤسسه قدردانی کرد و از دکتر درزی به خاطر پذیرش این مسئولیت سپاسگزاری نمود.
دکتر افخمی نیز در این مراسم با قدردانی از تمامی همکاران خود در این مرکز گزارشی از فعالیت‌های این مؤسسه ارائه داد.
دکتر درزی نیز در سخنان کوتاهی ضمن پاسداشت تلاش همه گذشتگان در این موسسه به برنامه‌های آینده خود در این مرکز اشاره کرد . وی بازنگری در مواد و شیوه‌های تدریس در مؤسسه، سرعت بخشیدن به انتشار فرهنگ فارسی،تولید فرهنگ‌های بومی و فرهنگ‌های دو زبانه فارسی و سایر زبان‌ها را از جمله برنامه‌های خود در این مرکز عنوان کرد.
در پایان این مراسم نیز هدیه و لوح سپاسی به رسم یادبود و سپاسگزاری به دکتر افخمی اهدا شد.