کسب رتبه نخست ملی و ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه تهران در رتبه‌بندی وبومتریکس ۲۰۲۱

تعداد بازدید:۳۴۱۹
روابط عمومی دانشگاه تهران: بر پایه ویرایش ژانویه سامانه رتبه‌بندی جهانی «وبومتریکس» در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تهران با ۶۹ پله ارتقای جایگاه، رتبه ۳۴۹ جهانی و نخست ملی را کسب کرد.

بر پایه ویرایش ژانویه سامانه رتبه‌بندی «وبومتریکس» (یا رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۷۱۴ مؤسسه ایرانی در سیاهه ۲۰ هزار مؤسسه‌ای این سامانه قرار گرفتند. دانشگاه تهران مؤسسه برتر ایرانی است که در این سیاهه در رتبه ۳۴۹ جهان و نخستِ ملی جای گرفته است. بر این اساس، در مقایسه با ویرایش جولای ۲۰۲۰ این سامانه، دانشگاه تهران از رتبه ۴۱۸ به ۳۴۹ ارتقای جایگاه داشته است.
همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، شیراز، فردوسی مشهد، و صنعتی اصفهان در رتبه‌های دوم تا دهم ملی قرار گرفته‌اند.
لازم به ذکر است، هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات در وب است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و جولای منتشر می‌کند. پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی هستند.
تأثیر (یا مشاهده‌پذیری)، دسترسی (یا شفافیت/ باز بودن)، و سرآمدی (پژوهش) سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌ها به کار می‌برد. در ویرایش‌های پیشین این نظام رتبه‌بندی، چهار سنجه ارزیابی به کار می‌رفتند، ولی در نخستین ویرایش سال ۲۰۲۱ میلادی، سنجه حضور (یا اندازه اطلاعات در وب) کنار گذاشته شده است.


رتبه ۱۰ مؤسسه برتر ایرانی در نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژانویه ۲۰۲۱

نام مؤسسه رتبه ملی رتبه جهانی
دانشگاه تهران ۱ ۳۴۹
دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲ ۴۴۶
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۳ ۵۸۰
دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۴ ۵۹۴
دانشگاه صنعتی شریف ۵ ۶۵۹
دانشگاه تربیت مدرس ۶ ۷۷۵
دانشگاه علم و صنعت ایران ۷ ۸۶۸
دانشگاه شیراز ۸ ۸۷۴
دانشگاه فردوسی مشهد ۹ ۸۸۴
دانشگاه صنعتی اصفهان ۱۰ ۸۹۱


برای مشاهده نتایج رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس به نشانی http://webometrics.info مراجعه شود.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۲

کلید واژه ها: رتبه‌بندی وبومتریکس دانشگاه تهران


( ۱۴ )

نظر شما :