کلنگ آغاز عملیات احداث ساختمان دانشکده کارآفرینی به زمین زده شد

۳۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۴۸۳ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۱۵۲۵
کلنگ آغاز عملیات احداث ساختمان دانشکده کارآفرینی به زمین زده شد

همزمان با فرا رسیدن دهه مبارک فجر، مراسم کلنگ زنی و آغاز عملیات احداث ساختمان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، اولین دانشکده کارآفرینی خاورمیانه 15 بهمن با حضور دکتر ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، دکتر رهبر، رئیس دانشگاه تهران، دکتر رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر سپهری ، رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی و جمعی از کارآفرینان خیّر برگزار شد.

در آغاز این مراسم، دکتر زالی ضمن خیر مقدم و گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر گفت: توسعه کارآفرینی به عنوان یک استراتژی کاربردی، نیازمند آموزش آن به صورت علمی است. براین‌اساس دانشکده‌های کارآفرینی در دنیا به شدت در حال رشد و توسعه هستند. پس از تشکیل دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، علم و دانش، فرهنگ و فعالیت‌های کارآفرینی در ایران تعمیق پیدا کرده است. این دانشکده امروزه با برخورداری از 32 عضو هیئت علمی، تعداد 11 عضو هیئت علمی وابسته داخلی و خارجی، 1035 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش محور (به شیوه الکترونیکی)، 424 دانشجوی کارشناسی ارشد حضوری، و 71 دانشجوی دوره دکتری(در کل بیش از 1520 دانشجو)، پیشرو آموزش و پژوهش کارآفرینی نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه و شمال افریقا (MENA) است.

وی همچنین از کمک دانشکده کارآفرینی در کمک به توسعه کارآفرینی در کشورهای منطقه از جمله همکاری و مشارکت در تأسیس رشته "کارآفرینی بین‌المللی" و "کارآفرینی دانش‌بنیان" در دانشگاه 19 مائیس ترکیه در چارچوب طرح اراسموس ماندوس پلاس یاد کرد.

وی در ادامه سخنرانی خود، نیاز فزاینده کشور به توسعه و آموزش کارآفرینی از یک سو و وجود محدودیت‌های فیزیکی ساختمان فعلی دانشکده از سوی دیگر را دلیل نیاز جدی و مبرم به احداث ساختمان جدید و متناسب با شان و منزلت اولین دانشکده کارآفرینی در جهان اسلام بیان کرد.

در ادامه این مراسم، دکتر ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه کارآفرینی باید به مثابه یک چشم انداز بزرگ نظام دیده شود، گفت: ما الان در برهه‌ای هستیم که کشور به کارآفرینی نیازمند است. وی با تاکید بر لزوم ایجاد جهت گیری‌ها به سمت کارآفرینی اظهار کرد: علاوه بر اینکه جامعه ما در حال حاضر به کارآفرینی نیاز دارد نیروی کار در کشور نیز به سطحی رسیده است که اگر دولت نتواند ایجاد اشتغال کند در آینده آسیب‌های اجتماعی عظیمی به کشور وارد می‌شود. وی با اشاره به اینکه کشور از هر جهت نیازمند ایجاد یک جنبش کارآفرینی است، خاطرنشان کرد: دولت باید در ایجاد این جنبش ابتدا از خود شروع کند و سپس نظام‌ها و سازمان‌های کارآفرین را به وجود آورد و جامعه ، افراد و فرهنگ کارآفرینی را در کشور ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه اگر حجم بودجه‌ای که در جامعه وجود دارد به سمت کارآفرینی سوق پیدا کند جامعه می‌تواند متحول شود، افزود: این مراسم کلنگ زنی در واقع سمبلی است که باید محیط آموزشی جامعه ایران به سمت کارآفرینی حرکت کند.

دکتر ربیعی با بیان اینکه کارآفرینی می‌تواند در حل مشکلات بین المللی نیز تاثیر گذار باشد، گفت: با توجه به اثر کارآفرینی بر حل مشکلات داخلی و بین المللی، توجه به کارآفرینی امروز یکی از الزامات و ضرورت‌های کشور است.

وزیر کار با اشاره به اینکه در حال حاضر طبق آمارهای رسمی 3.5 میلیون نیروی بیکار در کشور وجود دارد، اظهار کرد:‌علاوه بر آن حدود 4.5 میلیون دانشجو نیز آماده ورود به بازار کار در کشور می‌شوند و برای بهبود شرایط اشتغال راهی به جز کارآفرینی وجود ندارد.

دکتر ربیعی با تاکید بر اینکه کارآفرینی نباید به مثابه درس، دانشکده و یا یک ایده یا سخنرانی دیده شود، تصریح کرد: بلکه لازم است کارآفرینی به مثابه یک جنبش عظیم اجتماعی و گفتمان عمومی رواج پیدا کند که در تمام بخش‌های کشور و عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مسلط است.

وی در ادامه گفت:اگر نگاه عمومی جامعه به سمت کارآفرینی حرکت نکند در دوره و شرایط فعلی کشور دچار مشکلات عظیمی خواهد شد و این شکاف تاریخی بین جوامع توسعه یافته و در حال توسعه عمیق‌تر می‌شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر مفهوم کارآفرینی به شکل یک گفتمان مسلط دربیاید می‌تواند یک حرکت جهشی را ایجاد کند، اظهار کرد: البته برای به وجود آمدن این جهش الزاماتی نیز نیازمند است و بنده معتقدم که جنبش کارآفرینی در ابتدا باید از یک دولت کارآفرین ایجاد شود.

دکتر ربیعی با اشاره به اینکه بدون ایجاد زمینه‌های کارآفرینی هزینه کردن در بخش تولید نمی‌تواند موثر واقع شود، اظهار کرد: لازم است میزان کارآفرینی و خلاقیت دانشجویان پس از خروج از دانشگاه افزایش یابد و برای این امر باید دانشکده کارآفرینی ایده‌ای برای تمام ساختار آموزش عالی کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه روح کارآفرینی باید در آموزش عالی وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: در این راستا هر کمکی که از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ممکن باشد، انجام می‌شود.

دکتر ربیعی با اشاره به لایحه سازمان‌های کارآفرین که از سوی وی به مجلس صادر شده است اظهار کرد: اگر لازم باشد این لایحه را برای بررسی در اختیار دانشکده کارآفرینی می‌گذاریم. همچنین در زمینه تعاونی‌ها و سایر خدمات حوزه وزارتی نیز کمک‌های لازم را در اختیار این دانشکده قرار خواهیم داد.

در پایان مراسم، کلنگ ساخت ساختمان جدید دانشکده کارآفرینی توسط دکتر ربیعی، دکتر رضایی و دکتر زالی به زمین زده شد.