رئیس دانشگاه تهران:

کشور بیش از هر زمانی نیازمند رویکرد علمی نسبت به تحولات اجتماعی است

تعداد بازدید:۴۱۲۰
روابط عمومی دانشگاه تهران: دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران گفت: با توجه به تحولات سریع فرهنگی و اجتماعی در جامعه، مسئولیت اجتماعی دانشگاه ایجاب می کند که بیش از گذشته نسبت به این تحولات رویکرد علمی اتخاذ شود.

رئیس دانشگاه تهران که صبح امروز (سه شنبه) در مراسم یادبود دکتر غلامعباس توسلی، استاد نمونه و پژوهشگر برجسته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سخن می‌گفت با ابراز تأسف نسبت به درگذشت دکتر توسلی افزود: «متأسفیم که شرایط حال حاضر و بحران شیوع بیماری کرونا باعث شد تا دوستداران و شاگردان دکتر توسلی نتوانند به‌طور کامل ارادت خود را به این استاد بزرگوار نشان دهند، اما همین‌که این توفیق حاصل آمد و چنین مراسمی برگزار شد، جای بسی خشنودی است».
وی با اشاره به توانمندی‌های علمی، آموزشی و فضیلت‌های اخلاقی دکتر توسلی افزود: «در این باره سخن بسیار گفته شده است و باید گفت تمامی صاحبنظران در خصوص فضائل علمی و اخلاقی این استاد فرهیخته، اجماع کامل دارند. اما با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های دانشگاه در برنامه پنجم توسعه می‌خواهم در این فرصت از منظری دیگر هم مروری بر عملکرد دکتر توسلی داشته باشم».
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: «آنچه که امروز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و جامعه به آن نیازمند است، بحث مسئولیت اجتماعی است و اینکه چگونه دانش و توانمندی علمی دانشگاه می‌تواند، در اختیار جامعه قرار بگیرد. اگر نقشه تحولات اجتماعی و سیاسی ایران را از زمان مشروطیت بررسی و با سایر دنیا مقایسه کنیم، ملاحظه می‌شود، بیشترین نرخ تحولات اجتماعی در ایران رخ داده است. در این راستا شاید بتوان ادعا کرد تحولات عظیمی که در ایران و در این برهه زمانی رخ داده به‌گونه‌ای کم‌نظیر بوده است و البته با تعمق بیشتر نقش عالمان علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در این زمینه بیش از گذشته نشان داده می‌شود».
دکتر نیلی احمدآبادی، در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: «یکی از دلایلی که منجر شده تا این تحولات به‌گونه‌ای که مد نظر بوده به نتیجه نرسند، نبودن دیدگاه و رویکرد علمی در بررسی آنها است و باید گفت علم، نقش چندانی در این تحولات نداشته است».
وی اظهار کرد: «در بیماری کرونا که در حال حاضر دغدغه کل دنیا محسوب می‌شود، موضوع‌هایی چون بهداشت، اقتصاد و تکنیک مهم است، ولی یکی از مسائلی که در مدیریت بهتر این شرایط می‌تواند کمک کند، نگاه علوم اجتماعی است. از همان آغاز شیوع بیماری کرونا خدمت مسئولان مربوط عنوان کردم که در این مسأله نباید فقط رویکرد درمانی را مورد توجه قرار داد، بلکه کرونا موضوعی است که تمام ارکان کشور را در بر گرفته است و اگر بخواهیم با آن مقابله کنیم، باید از تمامی ظرفیت‌های کشور ازجمله دانشگاه‌ها و همه رشته‌ها و تخصص‌ها بهره‌مند شویم».
رئیس دانشگاه تهران، با تقدیر از تلاش‌های بی‌وقفه کادر درمان کشور گفت: «کادر درمان کشور، در این برهه زمانی همواره با از خود گذشتگی تلاش کرده‌اند، ولی بزرگترین مشکلات ما در مدیریت اجتماعی، مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور است و این موضوع منحصر به ایران هم نیست. ما باید برای رفع این گونه مشکلات با یک بیان علمی و تخصصی با مردم صحبت کنیم که در این خصوص می‌توان از ظرفیت استادان علوم اجتماعی کشور بهره‌مند شد».
دکتر نیلی احمدآبادی، با تأکید اینکه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور باید از این نظر که همه چیز را می‌دانند، بیرون آیند، افزود: «دانستن راه حل و به کار بستن صحیح آن می‌تواند، راه‌گشا در حل مسائل و معضلات باشد. حل مشکلات از وظایف مهم دانشمندان و محققان است که نباید صرفاً در کلاس درس مورد توجه قرار بگیرد. امروزه کشور چند بعدی شده است و می‌طلبد که در شرایطی چنین پیچیده همه ارکان کشور کمک و همکاری کنند. در این زمینه با تشکیل خوشه‌های علمی در دانشگاه تهران، جهت مشارکت و همفکری با مسئولان کشور برای حل مسائل و مشکلات و ارائه راهکارهای علمی گام‌های اساسی و مؤثری برداشته شده است».
وی با تبیین شخصیت و جایگاه علمی و اخلاقی دکتر توسلی عنوان کرد: «خوشبختانه دکتر توسلی، استادی نبود که فقط در کلاس درس و کار پژوهشی حضور داشته باشد. ایشان علم خود را به جامعه برد و تجربه کرد، یقین دارم که دانشجویان این استاد فرهیخته هم با توجه به اینکه دکتر توسلی علم جامعه‌شناسی را در شرایط پر تلاطم کشور تجربه کرده، به‌طور حتم بهتر از هر دانش‌آموخته دیگری علم را از ایشان آموخته‌اند».
رئیس دانشگاه تهران، دکتر توسلی را دارای شخصیت علمی و اخلاقی برجسته توصیف کرد که در کنار همه خصایص بارز، ورود ایشان به جامعه و پیاده‌‌سازی علوم اجتماعی، تجربه کردن و در جامعه آموختن از فضایلی است که این استاد بزرگوار را از دیگران متمایز ساخته است.
گفتنی است مراسم یادبود دکتر توسلی صبح امروز با حضور خانواده ایشان و جمعی از مقامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز اساتید دانشگاه در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم همچنین پیام تسلیت دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت درگذشت دکتر توسلی از سوی دکتر غفاری، معاون فرهنگی این وزارتخانه قرائت شد.
دکتر سید مهدی اعتمادی فرد، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، نیز در ابتدای این مراسم ضمن تسلیت فقدان و درگذشت دکتر توسلی به خانواده آن مرحوم، فعالان عرصه علم و علوم اجتماعی گفت: «دکتر توسلی، نقش بسیار پررنگ و ماندگاری را در نهاد علم و به‌ویژه علوم اجتماعی ایران ایفا کردند. حتی زمانی‌که به افتخار بازنشستگی هم نائل شدند با حضور در دانشکده و ارائه رهنمودها و تشکیل برخی کلاس‌ها منشأ خیر و برکات بسیاری بودند».
وی با اشاره به آخرین حضور استاد توسلی در دانشکده خاطرنشان کرد: «دکتر توسلی، در اردیبهشت ماه سال گذشته و به مناسبت مراسم بزرگداشت روز معلم در دانشکده علوم اجتماعی حضور یافتند، هرچند که این آمدن برای ایشان با زحمت و مشقت همراه بود، اما همواره با رفتاری گرم و صمیمی باعث رونق محفل می‌شدند».
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، بابیان اینکه یادبود دکتر توسلی، یادبود علم، جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی است، افزود: «در خصوص فضائل علمی و اخلاقی ایشان سخن بسیار گفته شده است و باید گفت بعد از انقلاب کسی که باعث شد نهاد علم اجتماعی از گزند حوادث و تغییرات در ایران باقی بماند، فعالیت‌های شاخص این استاد فرهیخته، بوده است. من در این فرصت مجدد به تمامی کسانی که دل در گرو شخصیت علمی و اجتماعی دکتر توسلی دارند تسلیت می‌گویم».
در بخش دیگری از مراسم استادان و صاحبنظران عرصه علوم اجتماعی به ایراد سخنرانی درخصوص شخصیت علمی و خلاقی دکتر عباسعلی توسلی پرداختند. این استاد دانشور که از جامعه شناسان پیشکسوت ایران بود، بیش از چهل سال به آموزش دانشجویان و تألیف و ترجمه آثار علمی ارزشمند پرداخت و سالیان زیادی در سمت‌های مختلف اجرایی دانشگاهی خدمت کرده است.

کلید واژه ها: رویکرد علمی تحولات اجتماعی دکتر نیلی احمدآبادی مسئولیت اجتماعی دانشگاه دکتر غلامعباس توسلی


( ۶ )

نظر شما :